Sporten in de kou, ongezond of niet?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Sporten in de kou, ongezond of niet?

Ik wist niet echt waar ik dit moest zetten, maar aangezien het met gezondheid te maken heeft, besloot ik het hier neer te zetten.

Ik heb voor een werkstuk van LO eens opgezocht of sporten in de kou ongezond is of niet. Ik vond hierbij verschillende sites en boeken die bijna allemaal andere argumenten hadden om te constateren dat sporten in de kou ongezond was of niet, en ze klonken allemaal even geloofwaardig.

Dat werkstuk LO is ondertussen achter de rug, maar toch zou ik graag het antwoord weten. Zou iemand me het kunnen vertellen, met goede (en niet al te moeilijk uitgelegde) argumenten?

Alvast bedankt!

Agrata

Berichten: 3.165

Re: Sporten in de kou, ongezond of niet?

Ik wist niet echt waar ik dit moest zetten, maar aangezien het met gezondheid te maken heeft, besloot ik het hier neer te zetten.
Goede keuze.

Kan je alvast de argumenten geven die je hebt gevonden? Ik heb nu niet direct een pasklaar antwoord. Mijn eerste ingeving is dast het vooral belangrijk is dat je meerdere lagen kleding gebruikt zodat je makkelijk wat kan uittrekken tijdens het sporten. Tijdens het sporten genereert het lichaam nogal veel warmte en zou je normaal geen last moeten hebben van de kou. Nogmaals, dit is slechts mijn eerste ingeving, gebaseerd op mijn eigen loopervaring. Ik ga zelf ook nog eens wat opzoeken.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Sporten in de kou, ongezond of niet?

Ik denk dat we over dit onderwerp niet zwart wit mogen denken en dat we moeten aanvaarden dat er zowel voordelen als nadelen aan verbonden zijn.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 3.165

Re: Sporten in de kou, ongezond of niet?

Ik denk dat we over dit onderwerp niet zwart wit mogen denken en dat we moeten aanvaarden dat er zowel voordelen als nadelen aan verbonden zijn.
Welke voordelen en nadelen?

Het is niet omdat je sport in de kou dat daarom het lichaam ook onderkoeld geraakt. Een goede warming-up is in de vrieskou uiteraard veel belangrijker dan wanneer het 20 graden Celcius is, de warming-up zal dus langer moeten duren en intensiever moeten zijn. Zelf kan ik met een paar graden vorst ook nog prima lopen. Ik trek dan bij voorkeur een shirt met lange mouwen, een trui en een vest/loopjas aan, ik heb dan geen last van de kou.

Agrata, wat wil je precies weten?

Wat de gevolgen zijn van 'onderkoeld' geraken tijdens het sporten of ofdat je kan voorkomen dat je onderkoeld geraakt tijdens het sporten en hoezeer er verschillen zijn tussen individuen?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Sporten in de kou, ongezond of niet?

Ik kan me zo voorstellen dat de koude lucht op je longen bij zwaardere (diepere) ademhaling nadelige effecten heeft. Mij is vroeger geleerd dat ademen door de neus gezonder is doordat (o.a.) de lucht dan wordt opgewarmd. De meeste mensen die sporten halen al snel adem door hun mond, bij vrieskou is dat dus ijskoude lucht die vrijwel zonder opwarming je longen bereikt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 247

Re: Sporten in de kou, ongezond of niet?

inderdaad, ik heb het toch ook al gehad dat als ik 's morgens in de winter eens echt stevig ga lopen dat mijn longen dan pijn beginnen doen van de kou. Ik weet niet of het ongezond is, ik denk altijd maar, wees niet zon watje doe maar voort, maar het doet echt wel pijn hoor.

Berichten: 3.165

Re: Sporten in de kou, ongezond of niet?

Ik kan me zo voorstellen dat de koude lucht op je longen bij zwaardere (diepere) ademhaling nadelige effecten heeft. Mij is vroeger geleerd dat ademen door de neus gezonder is doordat (o.a.) de lucht dan wordt opgewarmd.
De reden dat ze jou vroeger hebben geleerd om bij voorkeur door jouw neus te ademen is omdat de lucht dan beter gezuiverd wordt.

In jouw luchtwegen wordt een hoop slijm aangemaakt. Vuildeeltjes blijven kleven aan dat slijm, vooral wanneer de luchtwegen voldoende vochtig zijn en de lucht een wat hogere temperatuur heeft. De cilia, een soort van haartjes die bewegen (vergelijk het met vegen) zorgen er voor dat het slijm verwijderd wordt.

Het warmer maken van de lucht is dus maar één aspect en een middel voor het hogere doel; het zuiveren van de lucht.
De meeste mensen die sporten halen al snel adem door hun mond, bij vrieskou is dat dus ijskoude lucht die vrijwel zonder opwarming je longen bereikt.
Het klopt dat je tijdens intensief sporten eerder ademhaalt door jouw mond. Ofdat dit een probleem is voor de luchtwegen of longen? Daar kan ik nu niet met zekerheid iets over zeggen, ik ga het eens moeten opzoeken.

De lucht wordt minder goed gezuiverd maar dat is met warm weer net zo goed het geval. Een interessante vraag vind ik dan ook ofdat het verschil in zuivering tussen mond en neus groter/kleiner wordt met een daling/stijging van de temperatuur.

Ofdat de koude zelf direct kwaad kan voor de longen, dat weet ik niet maar mijn inschatting is voor nu dat het niet echt een probleem is met de gematigde temperaturen in ons landje.

Het is trouwens maar de vraag hoe groot het temperatuurverschil werkelijk is. Vergeet niet dat onze perceptie van koude of warmte kan verschillen van de objectieve temperatuur, oa doordat er nog receptoren tussen zitten (in dit geval misschien een reden) en omdat de ene stof sterker warmte geleidt dan de andere stof.

Hoe is de distributie van temperatuursensoren en pijnreceptoren over ons mondslijmvlies en neusslijmvlies?

Ter illustratie dat de warmtegeleiding verschilt met warm en koud weer: wat voelt bij koudere temperaturen (onder de 15 graden Celcius bijvoorbeeld) kouder aan, metaal of hout? En bij warmere (bijvoorbeeld 25 graden Celcius) temperaturen? Wat voelt dan warmer aan, metaal of hout? Beide stoffen hebben aan het oppervlak dezelfde temperatuur, toch voel je een verschil in 'warmte'.

Offtopic
inderdaad, ik heb het toch ook al gehad dat als ik 's morgens in de winter eens echt stevig ga lopen dat mijn longen dan pijn beginnen doen van de kou.
Dan vraag ik me af ofdat je op een verstandige manier traint. Pijn is sowieso geen goed teken.

Ik doe zelf redelijk wat aan sport (op gewoon amateurniveau) en ik heb veel loopervaring (ook bij een X aantal graden vorst), nooit heb ik dit gehad.

Belangrijk is dat je niet enkel intensief loopt, je doet er verstandiger aan om intensieve trainingen af te wisselen met rustige trainingen. Zolang je niet intensief loopt kan je normaal gesproken (tenzij je luchtwegpatiënt bent) nog voldoende zuurstof door jouw neus opnemen en hoef je niet of nauwelijks door jouw mond te ademen.

Ik zie echter veel beginners die veel te intensief trainen doordat ze onvoldoende inzicht hebben in wat ze doen.

Ik ben dan ook benieuwd naar hoe jij precies loopt (maar dan graag via PB of in een nieuw topic want dit is hier verder wat te veel offtopic).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Sporten in de kou, ongezond of niet?

Van dat laatste heb ik vaker last gehad: als het heel koud is krijg je een vreemd soort pijngevoel in je longen; dit gebeurt bij erg intensieve training. Tijdens de voetbaltraining overkwam mij dit wel eens (in de koude winterdagen), en ook een aantal teamgenoten hadden er last van (en dan bij de sprint-/loopoefeningen, waarbij je tijdelijk alles geeft)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Sporten in de kou, ongezond of niet?

Van dat laatste heb ik vaker last gehad: als het heel koud is krijg je een vreemd soort pijngevoel in je longen; dit gebeurt bij erg intensieve training. Tijdens de voetbaltraining overkwam mij dit wel eens (in de koude winterdagen), en ook een aantal teamgenoten hadden er last van (en dan bij de sprint-/loopoefeningen, waarbij je tijdelijk alles geeft)


Een van de redenen is zeker een intensieve training, in het beginstadium inclusief een koude luchtstroom(relatief), die zorgt voor een pijnlijk/schraal gevoel in de longen en keel. Echter was in mijn situatie, om toch maar op de subjectieve experience door te gaan, dat naarmate de training vorderde de "pijn" steeds minder werd en uiteindelijk verdween. Er was geen sprake van reductie van de intensiteit, maar een logische opbouw naar een hogere intensiteit.

Berichten: 12.262

Re: Sporten in de kou, ongezond of niet?

Ik weet niet of het ongezond is, ik denk altijd maar, wees niet zon watje doe maar voort, maar het doet echt wel pijn hoor.


Op zich lijkt me dat eigenlijk al een ongezonde instelling. Als iets pijn doet, is het normaliter een prima boodschap waarmee je lichaam zegt dat je er beter mee kunt stoppen.
Victory through technology

Reageer