Kwik + magneet

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Kwik + magneet

Ik wilde even vragen of je kwik kunt opnemen met een magneet, ik heb al serieus gezocht in de bibliotheek en me leeraar wist het ook niet (en durfde het nog niet eens uittesten :shock: )

Re: Kwik + magneet

Ik denk niet dat kwik wordt aangetrokken door een magneet omdat het geen ferromagnetisch, diamagnetisch of paramagnetisch materiaal is.

Re: Kwik + magneet

Ik denk niet dat kwik wordt aangetrokken door een magneet omdat het geen ferromagnetisch, diamagnetisch of paramagnetisch materiaal is.
kan het nu even in het nederlands? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Kwik + magneet

Vertaling: Kwik is geen magnetisch of magnetisch te maken metaal.

Re: Kwik + magneet

Is het dan niet dat alle metalen (rechts van dat trapje op je tabel, met uitzondering van waterstof) reageren op magneetjes? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Kwik + magneet

Nee, er zijn maar een paar metalen die magnetisch (te maken zijn). In elk geval ijzer en verder meen ik kobalt en nog een paar. Verreweg de meeste niet. Dat is maar goed ook, anders was het knap lastig experimenteren met Magneten.

In het oude natuurkundig laboratorium van Groningen hebben ze op de zolder verdiepingen alleen koperen spijkers gebruikt om met magneten te kunnen experimenteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Kwik + magneet

Is het dan niet dat alle metalen (rechts van dat trapje op je tabel, met uitzondering van waterstof) reageren op magneetjes? :shock:


Waterstof gedraagt zich ook als een metaal als het vast is.

Re: Kwik + magneet

Alle voorwerpen zijn magnetisch of magnetisch te maken, maar het is niet altijd merkbaar. Dit is een zuiver quantummechanisch verschijnsel en kan grappige resultaten opleveren zoals zwevende kikkers, tomaten, ...

http://www.hfml.sci.kun.nl/froglev.html (echt grappig hoor)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kwik + magneet

Nee, er zijn maar een paar metalen die magnetisch (te maken zijn). In elk geval ijzer en verder meen ik kobalt en nog een paar. Verreweg de meeste niet. Dat is maar goed ook, anders was het knap lastig experimenteren met Magneten.


Geldt dit voor alle temperaturen of heeft dit simpelweg te maken met dat de Curie temperatuur lager ligt dan de kamertemperatuur ?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Kwik + magneet

stijn_klasje schreef:Is het dan niet dat alle metalen (rechts van dat trapje op je tabel, met uitzondering van waterstof) reageren op magneetjes? :shock:


Waterstof gedraagt zich ook als een metaal als het vast is.


Klopt, en Jupiter, dat een vaste waterstof kern heeft, heeft ook magnetische polen!
Kabouters bestaan niet

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Kwik + magneet

IJzer, kobalt en nikkel zijn bij kamertemperatuur magnetisch (te maken) Het zou wel kunnen dat de curie temperatuur van sommige metalen ONDER de kamertemperatuur ligt. Staat dat niet in BINAS?
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 88

Re: Kwik + magneet

Ik heb een beetje lopen Googelen, en een paar zeldzame aarden, zoals dysprosium, neodymium en gadolinium zijn ook ferromagnetisch. En in BINAS staat het niet, niet in die van mij (4e druk).

Berichten: 11

Re: Kwik + magneet

Even een vraagje doorgaand op dit onderwerp.

Zijn er ook materialen die magnetisme kunnen ´tegenhouden´ ?

Ik bedoel dat het materiaal als scherm kan fungeren zonder dat dit materiaal zelf magnetisch is? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Kwik + magneet

Weekijzer(= ijzer met laag koolsotf gehalte) lijkt me het beste,maar dat word dan wel zelf nogal magnetisch.

als je een ruimte hebt zonder ether kan er geen elektromagnetische straling meer doorheen,maar zie dan maar een ruimte zonder ether te krijgen.want een ether eter is nog niet uitgevonden("leuk joh")

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Kwik + magneet

Archimedes schreef:Even een vraagje doorgaand op dit onderwerp.

Zijn er ook materialen die magnetisme kunnen ´tegenhouden´ ?

Ik bedoel dat het materiaal als scherm kan fungeren zonder dat dit materiaal zelf magnetisch is? :shock:
Ja, er zijn ook diamagnetische stoffen. Deze stoffen hebben een relatieve permeabiliteit die kleiner is dan 1. Wat erop neer komt dat ze magnetische veldlijnen afstoten.

Bismut en Argon zijn hier voorbeelden van.
Kabouters bestaan niet

Reageer