Kleuren zien

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Kleuren zien

Hoi,

Ik kom er weeer eens niet uit. Ik heb namelijk gelezen dat we drie soorten kegeltjes hebben; blauw-, rood- en groengevoelige. Maar hoe komt het dan dat ik een kleur als geel kan waarnemen?

Ik heb ook nog een proef gedaan, waarbij ik een groen vierkantje op een groter rood vierkantje heb neergelegd en heb hier gedurende 20 sec naar gekeken. Vervolgens keek ik naar een wit stuk papier en zag een mintgroen vierkant met daarop een rozig vierkant. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe dat komt? :D

Alvast bedankt,

NAS

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kleuren zien

Ik heb namelijk gelezen dat we drie soorten kegeltjes hebben; blauw-, rood- en groengevoelige. Maar hoe komt het dan dat ik een kleur als geel kan waarnemen?
Kleuren zien is een kwestie van data-processing door de hersenen. Geel licht stimuleert de rode kegeltjes een beetje, maar tegelijkertijd ook de groene. Er komen dus twee signalen binnen in de hersenen, een zwak rood en een zwak groen signaal. Hersens interpreteren dat als geel. Is van de twee signalen rood duidelijk sterker dan groen, dan zul je oranje zien.
Ik heb ook nog een proef gedaan, waarbij ik een groen vierkantje op een groter rood vierkantje heb neergelegd en heb hier gedurende 20 sec naar gekeken. Vervolgens keek ik naar een wit stuk papier en zag een mintgroen vierkant met daarop een rozig vierkant.
Om te voorkomen dat je hersens overladen worden met informatie treedt altijd gewenning op. Loop je bijvoorbeeld permanent in een lichte ammoniaklucht, dan ruik je dat op een gegeven moment niet meer, of in elk geval veel minder. Die "data" van de achtergrond veranderen niet, zijn dus kennelijk geen belangrijke informatie meer om steeds maar door te geven en de hersens gaan een beetje corrigeren Zo ook met kleuren zien.

Die twee gekleurde vierkantjes veranderen niet, zijn dus na een tijdje geen belangrijke informatie meer en de hersens proberen die signalen weg te filteren, zodat je , als er iets tegen die achtergrond verandert, dát wel duidelijk zal waarnemen. Kijk je nu ineens naar een wit vel, dan valt de oorspronkelijke stimulans weg, maar die correctie werkt nog een tijdje door.

NB: ik weet niet zeker of dit een helemaal correcte interpretatie is, maar het is niet ver naast de waarheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Kleuren zien

De signalen uit de drie types kegeltjes worden gehercodeerd naar drie opponente processen (rood-groen, geel-blauw, zwart-wit). Als je nu naar een vlak kijkt met een rode kleur (met daarop een kleiner in groene kleur), wordt de rode component van het opponente proces uitgeput voor dat vlak (en de groene voor het kleiner vlakje). Als je daarna naar een wit blad kijkt, wordt alles gestimuleerd, maar omdat de ene component is uitgeput, slaat de balans over naar de andere component. Zo krijg je een kleurnabeeld.

Nog een aanvulling: je ogen doen niet aan subtractieve kleurmenging (het effect dat je krijgt als verf mengt: geel is daar een basiskleur), maar aan additieve kleurmenging (geel krijg je hier door rood en groen te "mengen")

Reageer