ester maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer

ester maken

Hey mensen,

Ik heb een practicum gedaan en nu heb ik daar een aantal vragen over.

Ik moest de ester 1-propylacetaat bereiden (op microschaal) van 1-propanol en azijnzuur. Hier moest ik zwavelzuur bij doen.

Heeft een van jullie een idee wat het nut van de zwavelzuur is?

en

Hoe kun je berekenen hoeveel van de grondstoffen ( 0,020 mol 1-propanol, 0,020 mol azijnzuur en 1 druppel geconc zwavelzuur) is omgezet in de ester? De hoeveelheid ontstane ester is 1,75 mL

Dank je wel!

Re: ester maken

zwavelzuur treedt hier op als katalysator . Bovendien leidt de verestering tot een evenwicht. Om het evenwicht zoveel mogelijk naar rechts (richting eindproduct) te verschuiven wordt eveneens zwavelzuur toegevoegd. Het gevormde water wordt door het zwavelzuur gebonden. volgens de wet van le chatelier verschuift hierdoor het evenwicht naar rechts

Re: ester maken

Weet iemand ook toevallig de reactievergelijking van de veresteringsreactie?

Ben jullie erg dankbaar!!

Re: ester maken

uit de reactie kan je afleiden hoeveel mol met hoeveel mol reageert. hier gaat het om een 1/1 reactie. maw 0.02 mol 1- propanol reageert met 0.02

mol mol azijnzuur en vormt ook 0.02 mol ester. Die 0.02 mol moet je omzetten naar gram door te vermenigvuldigen met de molmassa van het gevormde ester. Dit aantal gram moet je dan via de dichtheid omrekenen naar ml. Wat je dan bekomt is het maximaal aantal ml dat kan gevormd worden maw 100% .

redement = (gemaakte hoeveelheid/max hoeveelheid)*100%

Re: ester maken

CH3-CH2-CH2-OH + CH3COOH geeft CH3-CH2-CH2-O-CO-CH3 + H2O

dichtheid ester= 0.888 g/ml (denk ik)

Re: ester maken

Super bedankt voor jullie hulp!!

Re: ester maken

Super bedankt voor jullie hulp!!

Berichten: 11

Re: ester maken

Ik ben ook met een dergelijk practicum bezig, maar kan iemand mee even uitleggen waarom zwavelzuur een katalysator is?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: ester maken

De reden is redelijk begrijpelijk en met enig gepuzel ook zelf te achterhalen, mits je wat inzicht hebt in organische chemie. Het staat hier in ieder geval precies uitgelegd.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer