Springen naar inhoud

Waarom stinken diesels

• Log in om te kunnen reageren

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2007 - 12:45

Hier in Cork rijden er nogal wat diesels rond, dan heb ik het niet echt over vrachtverkeer maar ook gewoon auto's

Als ik fiets merk ik goed wanneer er weer een diesel langskomt. Maar waarom stinken diesels veel meer dan benzine auto's? Zijn het de roetdeeltjes die bij de verbranding vrijkomen? Of ligt het aan de brandstof die zelf kleine verontreinigingen heeft en daarom stinkt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2007 - 15:21

Ik ga het nog navragen aan meer deskundige mensen (morgen heb ik waarschijnlijk wel een antwoord), ik vraag me af ofdat je een aroma ruikt wat 'van nature' voorkomt in deze brandstoffen ůf dat het een additief is. Bij gas voegen ze zo'n additief toe omdat je het anders niet zou opmerken, wellicht doen ze bij diesel en benzine hetzelfde omdat het ontvlambaar is.

In BelgiŽ rijdt meer dan 80% van de auto's op diesel (slecht voor de longen). :D
In Nederland is het aantal diesel-rijders helaas ook gestegen naar meer dan 60%.

Bedenk dat stank heel relatief is. Iemand die uit Noord-Limburg komt vindt mest lang niet zo erg stinken als iemand die uit Amsterdam komt. De Noord-Limburger zal daarentegen in Amsterdam weer last hebben van de stank van de uitlaatgassen.
Net als het geval is met onaangename smaken (bitter en in mindere mate zuur) wordt de negatieve ervaring minder sterk naarmate je meer gewend geraakt aan die geur. Je kan bij koppeling van die geur aan positieve aspecten (bijvoorbeeld de mestlucht in de peelstreek) zo'n geur dan zelfs gaan missen na verloop van tijd.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2007 - 15:24

Het gaat me dus om de uitlaatgassen van de diesel motor, niet om diesel zelf....
Benzine en diesel lijken op elkaar, maar toch stinkt een diesel motor veel meer dan een benzine motor.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2007 - 15:31

Ok, dat is nu duidelijk. Ik heb mijn vorige post ondertussen nog een klein beetje aangevuld.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

• Gast

Geplaatst op 16 november 2007 - 00:56

Wat je waarschijnlijk ruikt is de zwavel die in de dieselbrandstof zit.. weet precies wat je bedoelt. Prikkelt een beetje aan de neus.
Deze geur zal trouwens in de loop der jaren verergeren aangezien men roetfilters gebruikt. De roet die vroeger nog wel in de uitlaatgassen zat werd hierdoor gedeeltelijk gemaskeerd. Probeer maar een het verschil tussen nieuwe en oude diesels op te merken.

Even een zijsprong...

Er zijn mensen die klagen dat diesels die op zonnebloem olie etc (PPO = pure plantaardige olie) stinken naar een frietkraam.. maar een echte diesel vind ik helemaal niet te pruimen wat betreft de geur.

Groeten

• Gast

Geplaatst op 16 november 2007 - 00:59

het moet natuurlijk zijn; "de roet die vroeger in de uitlaatgassen zat maskeerde de zwavellucht..."

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2007 - 10:41

Dat verklaard al wat als het zwavel is.
@ Albert, ik ken de geur van mest wel, en inderdaad ik merk het niet zo op als ik weer terug kom in de kempen. 'Smell of freedom'

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 16 november 2007 - 11:34

In BelgiŽ rijdt meer dan 80% van de auto's op diesel (slecht voor de longen). :D
In Nederland is het aantal diesel-rijders helaas ook gestegen naar meer dan 60%.

Waar haal je die cijfers vandaan? Zie onderstaand diagram, van het CBS:
Samenstelling motorvoertuigenpark, naar gebruik en brandstofsoort, 2004
Geplaatste afbeelding
2004 is het meest recente jaar waar gegevens over beschikbaar zijn, maar in 3 jaar tijd zal er echt niet zo'n grote omslag zijn geweest.
Van BelgiŽ weet ik geen statistiekendatabank, maar het lijkt me toch sterk dat er zo'n enorm verschil (factor >3) zit tussen Nederland en BelgiŽ.

On topic: hier een (Engelstalige) lijst met de bestanddelen van diesel-uitlaatgassen. Van de belangrijkste bestanddelen kun je alleen SO2 ruiken volgens mij. Bij de minor components staat echter ook een aantal benzenen vermeld, en die stinken ook behoorlijk.
Je zou het eigenlijk eens naast een lijst met bestanddelen van benzine-uitlaatgassen moeten leggen (die weet ik ff niet te vinden) en dan moeten kijken wat de verschillen zijn en welke daarvan geurhinder opleveren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2007 - 11:30

Waar haal je die cijfers vandaan?

Wat betreft BelgiŽ heb ik meerdere keren getallen gelezen van 80% van het aantal auto's (afgerond op maximaal 5%).
Wiki:

Ruim 70% van de in 2005 in BelgiŽ verkochte wagens rijdt op diesel. In 2001 bedroeg dit aantal 63%. Dit is onder meer te verklaren doordat diesel in BelgiŽ per liter tot 30 eurocent goedkoper is dan benzine.

In BelgiŽ stimuleert de overheid, ondanks de extra milieuproblematiek, het dieselverbruik ter faveure van het benzineverbruik.

Van Nederland meende ik dat ergens te hebben gelezen dat dat tegenwoordig ook zo'n 60% was maar misschien hadden ze het daar over de nieuw gekochte auto's? Gelukkig valt het totale dieselverbruik in Nederland nogal mee in vergelijking met BelgiŽ. Het probleem van Diesel is dat er veel fijne stofdeeltjes vrijkomen. De kleinsten hiervan zijn het meest schadelijk voor de luchtwegen, juist deze stofdeeltjes kunnen nog niet goed worden weggefilterd.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2007 - 14:27

Ik vind diesel juist lekkerder ruiken dan benzine.

Bepaalde verbindingen hebben geur, hangt van de hele structuur van de betreffende stoffen af. Zowel diesel als benzine bevatten kleine hoeveelheden stoffen die ons reukorgaan kan waarnemen.

Ik denk dat de geur van diesel maar beperkt door zwavelverbindingen wordt bepaald, op de geur af te gaan denk ik meer aan alifatische verbindingen met een ketenlengte van rond de 10, maar dat is een gok. Ik denk niet dat diesel van een geurstof wordt voorzien.

De geur van benzine wordt zo te ruiken voornamelijk door aromaten veroorzaakt. Aromaten heten niet voor niets aromaten.
β-Damascenon en maneschijn

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2007 - 15:07

Oh, is dat zo dat aromaten ruiken?
http://en.wikipedia....tic_hydrocarbon (derder regel)

:D

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2007 - 16:32

Laat ik 'm ook even quoten:

This sweet scent actually came from impurities in the compounds (which are not actually aromatic in the sense initially described

.

Goed om te weten. Evengoed zijn er een boel aromaten met een kenmerkende geur, sommige uitgesproken zoet als benzine. Maar ik weet het ook niet (een maar ten dele ejucated guess), ik vraag me af of er veel openbaar onderzoek is gedaan naar de geur van diesel en benzine. Sommige zwavelverbindingen zijn al in zeer kleine hoeveelheden al te ruiken, maar voor mijn gevoel ruikt dieselolie toch meer vettig, zoet en fenolachtig als karwijzaad dan zwavelachtig.
En fenol is ok al een aromaat.
β-Damascenon en maneschijn

• Gast

Geplaatst op 20 november 2007 - 06:36

Goed om te weten. Evengoed zijn er een boel aromaten met een kenmerkende geur, sommige uitgesproken zoet als benzine. Maar ik weet het ook niet (een maar ten dele ejucated guess), ik vraag me af of er veel openbaar onderzoek is gedaan naar de geur van diesel en benzine. Sommige zwavelverbindingen zijn al in zeer kleine hoeveelheden al te ruiken, maar voor mijn gevoel ruikt dieselolie toch meer vettig, zoet en fenolachtig als karwijzaad dan zwavelachtig.
En fenol is ok al een aromaat.

Volgens mij hadden we het over de geur NA de verbranding??

• Gast

Geplaatst op 12 december 2007 - 14:17

Zowel benzine als dieselbrandstof zijn mengsels , gedistilleerd uit ruwe olie. Iedere motor verbrand ook een kleine hoeveelheid olie. Er moet ergens ook nog een verschil zijn tussen de zelfde motoren onderling. Zelfs als men in de toekomst rijdt op waterstof, zullen gevoelige neuzen die geur herkennen. Ook motoren op waterstof, kunnen niet draaien zonder olie. Ze zullen er dan ook een beetje verbranden. Een geur wordt men gewoon. Een groep mensen die in onhygienische omstandigheden leven, kunnen geweldig stinken. Zelf zijn ze van hun stank niet bewust. Geuren zijn ook diep in het geheugen geprent. Bepaalde geuren brengen ogenblikkelijk bepaalde herinneringen naar boven. De geur van een stuk land, dat bemest is, vind ik niet erg hinderlijk. De uitlaat van een diesel is voor mij teveel.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2007 - 14:50

In BelgiŽ stimuleert de overheid, ondanks de extra milieuproblematiek, het dieselverbruik ter faveure van het benzineverbruik.

Van Nederland meende ik dat ergens te hebben gelezen dat dat tegenwoordig ook zo'n 60% was maar misschien hadden ze het daar over de nieuw gekochte auto's? Gelukkig valt het totale dieselverbruik in Nederland nogal mee in vergelijking met BelgiŽ.

De keuze voor diesel of benzine als brandstof is natuurlijk vooral een fiscale. Diesel is (met name door lagere accijns) goedkoper per kilometer, maar betekent wel hogere houderschapsbelasting voor de auto. Gevolg is dat met name kilometervreters diesel tanken, en het aandeel verkochte diesel dus aanzienlijk groter is dan het aandeel dieselauto's. Vervelende bijwerking is toch dat met name diesels fijnstof uitstoten, en dat nu problemen oplevert voor het aanleggen van wegen omdat europese normen soms overschreden worden.

Persoonlijk vind ik LPG een mooi alternatief, zit per kilometerprijs in de buurt van diesel en is qua houderschapsbelasting ook goed te doen (met een moderne installatie althans). Het vervelende is alleen dat de LPG installatie aanschafkosten met zich meebrengt, en als die er af-fabriek ingebouwd wordt ook extra bijtelling... maar het stinkt het minst van allemaal :D
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures