Algemene relativiteit

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Algemene relativiteit

Zou iemand kunnen uitleggen waardoor een lichstraal krombuigt in een versnellende lift en niet in een constant bewegende lift. Ik snap dat het gebeurt, maar waarom het gebeurt is me nog altijd ietwat onduidelijk...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Algemene relativiteit

In een lift met een constante snelheid buigt de lichtstraal ook!

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Algemene relativiteit

In een lift met een constante snelheid buigt de lichtstraal ook!


Ik hoop het niet, anders is er iets mis met het postulaat dat zegt dat de lichtsnelheid voor elke waarnemer (in een inertiaalstelsel) hetzelfde is.. Aangezien een lift met constante snelheid buiten invloed van een gravitatieveld een inertiaalstelsel is, zal ook hier de lichtsnelheid constant zijn...
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Algemene relativiteit

aaargh schreef:In een lift met een constante snelheid buigt de lichtstraal ook!
Ik hoop het niet, anders is er iets mis met het postulaat dat zegt dat de lichtsnelheid voor elke waarnemer (in een inertiaalstelsel) hetzelfde is..
Je hebt gelijk :wink: :wink:

Waarom is dat postulaat dan "kapot".

Re: Algemene relativiteit

DvR schreef:
aaargh schreef:In een lift met een constante snelheid buigt de lichtstraal ook!
Ik hoop het niet, anders is er iets mis met het postulaat dat zegt dat de lichtsnelheid voor elke waarnemer (in een inertiaalstelsel) hetzelfde is..
Je hebt gelijk :wink: :wink:

Waarom is dat postulaat dan "kapot".
Kapot? Er is een postulaat dat zegt dat licht een geodeet volgt in de ruimte-tijd. Snap dan ook niet waarom licht zou buigen in een versnelde lift; er is geen zwaartekrachtsveld aanwezig, en een versnelling is alleen locaal niet te onderscheiden van zwaartekracht, maar in dat geval is je metriek weer de Minkowskimetriek en wordt licht natuurlijk niet afgebogen.

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Algemene relativiteit

Als Haus het zegt, dan is dat zo!
Kabouters bestaan niet

Berichten: 1.404

Re: Algemene relativiteit

Kapot? Er is een postulaat dat zegt dat licht een geodeet volgt in de ruimte-tijd. Snap dan ook niet waarom licht zou buigen in een versnelde lift; er is geen zwaartekrachtsveld aanwezig, en een versnelling is alleen locaal niet te onderscheiden van zwaartekracht, maar in dat geval is je metriek weer de Minkowskimetriek en wordt licht natuurlijk niet afgebogen.


Het postulaat stelt dat natuurwetten in alle referentiesystemen dezelfde vorm aannemen (covariantieprincipe of EEP (Einsteins equivalentieprincipe)). Hierdoor kan er lokaal geen onderscheid gemaakt worden tussen een referentiesysteem in versnelling of een referentiesysteem onderhevig aan zwaartekracht. Maw in een gesloten lift is het onmogelijk (dus met geen enkele natuurkundige proef)vast te stellen of de lift versneld of dat ze in een zwaartekrachtsveld bevind. Dit wil zeggen dat voor beide gevallen de metriek van ruimtetijd voor beide gevallen dezelfde vorm aanneemt en dat het licht (die inderdaad steeds een geodeet volgt) in beide gevallen een zelfde baan aflegt.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 718

Re: Algemene relativiteit

Dat licht een gekromde baan volgt in een versnellende lift is iets waarje echt geen geodeten, algemene relativiteitstheorie etc voor nodig hebt.

Stel dat een lichtstraal van links naar rechts door de ruimte gaat, (horizontaal ten opzichte van een of ander referentievlak). Ik neem aan dat er geen gravitatieveld aanwezig is. Als een lift met een constante snelheid vertikaal beweegt dan zal de lichtstraal een rechte baan volgen maar die loopt dan wel schuin, immers het moment waarop de lichtstraal de rechterwand van de lift bereikt is later dan het moment waarop de lichtstraal links binnenkomt en de lift is in die tijd een stukje opgeschoven. Het is niet zo moeilijk in te zien dat de lichtstraal schuiner loopt naarmate de liftnelheid hoger is. Bij een versnellende lift is de snelheid als de lichtstraal binnenkomt lager dan op het moment dat de lichtstraal de lift verlaat en dat betekent dat de lichtstraal tijdens zijn doorgang steeds schuiner gaat lopen en dus een gebogen traject volgt.

De buiging die je op deze manier berekent is klassiek en niet gelijk aan de buiging volgens de relativiteits theorie, maar laat wel zien dat, ook klassiek, het licht in een versnellende lift een gebogen curve volgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Algemene relativiteit

Als een lift met een constante snelheid vertikaal beweegt dan zal de lichtstraal een rechte baan volgen maar die loopt dan wel schuin, immers het moment waarop de lichtstraal de rechterwand van de lift bereikt is later dan het moment waarop de lichtstraal links binnenkomt en de lift is in die tijd een stukje opgeschoven.


Bij een lift met een constante snelheid? Ik denk het niet!

Zie vorige posts! In een lift met een constante snelheid buigt een lichtstraal NIET !!!

Berichten: 718

Re: Algemene relativiteit

Bert schreef:Als een lift met een constante snelheid vertikaal beweegt dan zal de lichtstraal een rechte baan volgen maar die loopt dan wel schuin, immers het moment waarop de lichtstraal de rechterwand van de lift bereikt is later dan het moment waarop de lichtstraal links binnenkomt en de lift is in die tijd een stukje opgeschoven.


Bij een lift met een constante snelheid? Ik denk het niet!

Zie vorige posts! In een lift met een constante snelheid buigt een lichtstraal NIET !!!


Zeg ik dat dan? Ik denk dat je mijn verhaal niet goed gelezen hebt.

Berichten: 683

Re: Algemene relativiteit

Vanuit de lift gezien loopt de lichtstraal niet schuin, dat bedoelt aaargh denk ik. En dat klopt ook.

Berichten: 232

Re: Algemene relativiteit

Maar van buiten de lift gezien wel, en waardoor komt het dat het traject van de straal in een versnelde lift gebogen is en in een lift met een constante snelheid een rechte is?

Berichten: 718

Re: Algemene relativiteit

Vanuit de lift gezien loopt de lichtstraal niet schuin, dat bedoelt aaargh denk ik. En dat klopt ook.
Misschien dat ik het niet duidelijk heb opgeschreven maar ik bedoel dat de lichtstraal horizontaal loopt voor een "stilstaande" waarnemer buiten de lift. Voor de waarnemer in de lift loopt hij dan schuin.
Maar van buiten de lift gezien wel, en waardoor komt het dat het traject van de straal in een versnelde lift gebogen is en in een lift met een constante snelheid een rechte is?
Voor het eerste deel zie boven. Het tweede is evident: naarmate de snelheid van de lift toeneemt neemt de helling van de lichtstraal toe.

Berichten: 683

Re: Algemene relativiteit

Vortex29 schreef:Vanuit de lift gezien loopt de lichtstraal niet schuin, dat bedoelt aaargh denk ik. En dat klopt ook.
Misschien dat ik het niet duidelijk heb opgeschreven maar ik bedoel dat de lichtstraal horizontaal loopt voor een "stilstaande" waarnemer buiten de lift. Voor de waarnemer in de lift loopt hij dan schuin.
Oké, je kunt de situatie ook omdraaien.

Re: Algemene relativiteit

Oké, de uitleg van Bert is me duidelijk!

Wat ik dan alleen nog niet helemaal snap is waarom de tijd dan ook veranderd, gewoon omdat de lift sneller gaat en de tijd dus langzamer, en hoe dichter je bij de liftbodem komt hoe langzamer de tijd?

Reageer