Aarde draait sneller.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Aarde draait sneller.

Wat zou er aan de evenaar gebeuren indien de Aarde in plaats van in 24 h in 1 h om haar as zou draaien?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 1.007

Re: Aarde draait sneller.

De zwaartekracht is daar te klein om je op aarde te houden. Je wordt dus de ruimte in geslingerd. Uiteraard zal een deel van de aarde ook de ruimte in gaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aarde draait sneller.

De zwaartekracht is daar te klein om je op aarde te houden. Je wordt dus de ruimte in geslingerd. Uiteraard zal een deel van de aarde ook de ruimte in gaan.


baansnelheid 40000 km/24 h = 1666 km/h = 463 m/s

bij draaiing in één uur: 463 x 24 = 11 111 m/s

om in deze baan te blijven is een centripetale versnelling nodig van v²/r m/s²

= 11 111² /6 380 000 = 19,4 m/s²

de zwaartekracht kan hiervan maar 9,8 m/s² leveren.

"Houston, we have a problem"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Aarde draait sneller.

De zwaartekracht is daar te klein om je op aarde te houden. Je wordt dus de ruimte in geslingerd. Uiteraard zal een deel van de aarde ook de ruimte in gaan.


Een berekening erbij is wel leuk.

De centrifugale versnelling is gegeven door:
\(a = \omega^2 r = \left(\frac{2\pi}{T}\right)^2 r\)
Indien de aarde in 24 uur ronddraait heb je T = 24*3600 seconden. Metr = 6.3 miljoen meter komt dit uit op a = 0.03 m/s. Vergeleken met de gravitationele versnelling van ongeveer 9.8 m/s is dat natuurlijk peanuts

Als je echter een periode van 1 uur hebt (dus T = 3600, dan volgt hier a = 20 m/s uit, wat ruim twee keer zoveel is als de gravitationele versnelling. Je vliegt dus hard weg van de aarde!

edit, Jan was mij voor.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Aarde draait sneller.

Goed zoals Jan van de Velde zo goed heeft uitgerekend, de zwaartekrachtsversnelling is te klein om ons op de Aarde te houden. Hoe gaan we dan bv. de Aarde verlaten?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aarde draait sneller.

Goed zoals Jan van de Velde zo goed heeft uitgerekend, de zwaartekrachtsversnelling is te klein om ons op de Aarde te houden. Hoe gaan we dan bv. de Aarde verlaten?
Nou, dat gaat een beetje vanzelf dan hè...... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Aarde draait sneller.

Gaan we dan vanzelf de Aarde verlaten volgens de raaklijn aan de evenaar? Gaan we een mensmaan van de Aarde worden of gaan we voor altijd vertrekken van de Aarde? Allemaal plezierige gedachten om wakker van te blijven :D
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 1.007

Re: Aarde draait sneller.

Een berekening erbij is wel leuk.
Ja, je hebt gelijk, maar gezien kotjes wiskundecapaciteiten dacht ik niet dat ik dat voor hoefde te doen. Dit onderwerp doet me trouwens denken aan een programma op National Geographic Channel. Daarin werd verteld dat niet zo lang na zijn ontstaan, de aarde in 6 uur om zijn as draaide. Inmiddels is de hoeksnelheid van de aarde afgenomen (en neemt volgens mij nog steeds af) en de maan doet inmiddels sneller over het rond (elk jaar sneller). Daardoor wordt de afstand tussen maan en aarde ook elk jaar 1.5inch groter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aarde draait sneller.

bij draaiing in één uur: 463 x 24 = 11 111 m/s
da's nog nét een tikje onder de ontsnappingssnelheid, maar ik denk dat het er (gezien de praktijk van het niet lege heelal rondom ons) dicht genoeg bij ligt om weg te gaan en nooit meer terug te keren. :D

Sterker, de Aarde zal sterker afplatten bij deze rotatie, de omtrek zal dus groter zijn, en daarom zou je ruim over die ontsnappingssnelheid kunnen gaan. Alles vooropgesteld dat de aarde nóg wel redelijk intact blijft totdat je loslaat. Daar heb ik net als Sjakko zo mijn twijfels over. Ik denk dat er forse brokken van de Aarde achter je aankomen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Aarde draait sneller.

Sterker, de Aarde zal sterker afplatten bij deze rotatie, de omtrek zal dus groter zijn, en daarom zou je ruim over die ontsnappingssnelheid kunnen gaan.
Hm, vergeet je hier niet het behoud van impulsmoment? Bij een grotere evenaaromtrek van de aarde neemt de rotatiesnelheid juist af vanwege dat feit, zou ik denken. Natuurlijk verandert de lokale ontsnappingssnelheid ook door die vormverandering van de aarde.

Dat doet me overigens denken aan een open kwestie die we hier nog hebben op het forum: de berekening van de potentiaal van een ellipsoide.

Berichten: 51

Re: Aarde draait sneller.

Dan zou de wereld uit een gereten worden. als het langzaam draait dan is de kracht nog niet zo groot in Newton. Maar als het sneller zou draaien dan zou de kracht veel groter worden en zouden wij van de aarde vliegen en een stuk van de aarde afbreken. en niet te vergeten de Klimaat verandert enorm.en je kunt minder lang slapen, dag en nacht worden natuurlijk veel korter.

denk bijvoorbeeld aan deze experiment:

een touw (slappe touw nemen) onderaan een bal van een bepaald gewicht vast gemaakt (niet te licht).

eerst slinger je hem langzaam (er gebeurt niks) daarna slinger je hem zo hard als je kan, hierdoor komt er een grotere spankracht op het touw te staan, en kan het knappen.

Met dank aan Galilei.

Berichten: 4.502

Re: Aarde draait sneller.

Zelfs een mainmoderator heeft wel eens problemen met Latex! :D

a =
\( (\omega) \)
2*r=
\(\left(\frac{2\pi}{T}\right)^2* r\)
;

mogelijk lijkt dit op de bedoeling van de formule,weet alleen niet of de exponenten 2 dan wel 2r zijn!

In het laatste geval kan de "r"vervallen .?!

a =
\( (\omega) \)
2=
\(\left(\frac{2\pi}{T}\right)^2\)
;

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Aarde draait sneller.

De exponent is 2:
\(a=\omega^2r=\left(\frac{2\pi}{T}\right)^2 r\)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aarde draait sneller.

oktagon schreef:In het laatste geval kan de "r"vervallen .?!

a =
\( (\omega) \)
2=
\(\left(\frac{2\pi}{T}\right)^2\)
;
Nee, die r kan niet weg, want dan vervalt de gelijkheid met :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer