Valentie-elektronen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 247

Valentie-elektronen

Zou iemand me kunnen uitleggen hoe je kan weten wat de valentie-elektronen van elementen uit de Bgroepen zijn in het PSE? bv van ijzer, van de a-groepen neem ik gewoonlijk het groepsnummer en neem aan dat dat het aantal valentie-elektronen is. Ik dacht dat ik bij ijzer via de elektronenconfiguratiemethode van (1s² 2s²....) moest doen, maar dan kom ik uit bij [Ar] 3d^6 4s², ik dacht dus dat zijn dan 2valentie-elektronen, maar blijkbaar heeft Fe er 7, hoe komt dit en hoe bepaal je die valentie-elektronen dan?

gr

steve

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Valentie-elektronen

Hoi Steve,

Bij grotere atomen is het inderdaad minder eenvoudig. In principe zijn valentieelectronen de electronen in de buitenste (gedeeltelijk gevulde) schil. Die electronen hebben een veel hogere energie dan de anderen en zijn dus makkelijker van het atoom te verwijderen.

Maar bij grotere atomen is de situatie minder duidelijk. De electronen in de verschillende subschillen (s,p,d,f) hebben een verschillende energie. Die verschillen worden zelfs groter dan de energieverschillen tussen de schillen. Dit verklaart b.v. waarom K een electron in de 4s schil heeft terwijl de 3d schil nog leeg is.

Het is dus niet meteen duidelijk wat de energie is van de 8 electeronen in de 3d en 4s schil. Bovendien beinvloeden die electronen elkaar ook nog eens. Dus, als je electronenen van het atoom verwijderd veranderen de schillen ook.

Kortom, het achterhalen van de valentie van dergeljke atomen is niet triviaal.

Berichten: 247

Re: Valentie-elektronen

Dat valt wel tegen, ik moest namelijk een oefenig maken waarin ik e lewisformule van een molecule waarin Fe voortkomt moest uitschrijven. Daarvoor gebruiken we een methode waarbij je eerst het totaal aantal valentie-elektronen moet weten, en daarna het lewisgetal moet berekenen. Maar als je die valentie-elektronen niet kan weten zit ik wel wat vast.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Valentie-elektronen

Op Web Elements kun je van elk element de elektronische configuratie bekijken. Klik eerst op een element en vervolgens aan de linkerkant onder "electronic properties" op "electronic configuration". Je ziet dan de relatieve energie van de verschillende levels en welke levels gevuld zijn. Je ziet hier bijvoorbeeld dat je gelijk hebt met je elektronenconfiguratie van ijzer. Ik ken de definitie van valentie-elektronen trouwens niet goed genoeg om te zeggen of Fe dan twee valentie-elektronen (de twee in de 4s schil), zes valentie-elektronen (de zes in de 3d schil, die hoger in energie ligt) of acht valentie-elektronen (de zes in de 3d schil en de twee in de 4s schil, daar zij allen interactie aan kunnen gaan met andere atomen) heeft. Maar ik zie niet in wat men bedoelt als men zegt dat Fe 7 valentie-elektronen heeft, waarschijnlijk is er meer informatie gegeven in je opdracht.

Reageer