Springen naar inhoud

Logaritme berekenen

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 09 maart 2005 - 17:54

Hallo,

ik ga mn zus ff helpen. Zij studeerd diergeneeskunde en moet nu uit het hoofd logaritmen kunnen oplossen. Probleem is dat wij niet weten hoe je dit zo uit je hoofd moet doen. Dus dat is de vraag :shock:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 18:07

Dat kan in het algemeen niet. Geef eens wat voorbeelden van sommen die ze uit het hoofd zou moeten doen.

• Gast

Geplaatst op 10 maart 2005 - 17:13

2 voorbeelden:

397,12
log ---------
        3,88

3,12
log --------
      17,88

De leraar verbied rekenmachines... Het zou dus zonder mogelijk moeten zijn, maar hij kan niet goed uitleggen, en de school zit nu ook dicht...

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 maart 2005 - 17:21

Dat lijken me geen sommen die je uit je hoofd doet (en dat zou ook geen enkele zin hebben).

Bij die eerste kun je nog zien dat 397.12 ongeveer 100 keer zo groot is als 3.88, dus zal het ongeveer neerkomen op log(100) :shock: 2 (als je uitgaat van 10log tenminste). Maar daar houdt het wel op.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

• Gast

Geplaatst op 10 maart 2005 - 17:40

Nou als jullie mensen het al niet kunnen, terwijl jullie toch wiskundiger als mij en mn zus zijn, nou dan weet ik het ook niet meer hoor...

• Gast

Geplaatst op 10 maart 2005 - 17:46

Heb haar net even gesproken, het mag een benadering zijn. Dus iets als

4
log ---- = log 0.223
      18

Maar mij lijkt het toch ondoenlijk om dat uit je hoofd te doen? Ik zit pas in 4 Havo, en heb nog geen logaritmen gehad, dus ik weet er niet zo heel veel van...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures