Html: frames

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Html: frames

Ik zit met het volgende probleem.

De indexpagina van mijn website ziet er als volgt uit:

Code: Selecteer alles

<frameset cols="10%,90%" border="0" frameborder="0">

<body bgcolor="#a6b3cb" text="#000000">

<frame src="inhoud.html" scrolling="no" name="right frame">

<frameset rows="34%,65%" border="0" frameborder="0">

<frame src="kop.html" scrolling="no">

<frame src="home.html" scrolling="no">

</frameset>

</frameset>
In de kolom die links op mijn pagina staat ( inhoud.html ) staat een inhoudstafel met knoppen voor naar de verschillende pagina's te gaan.

Wanneer ik nu bijvoorbeeld knop1 link aan pagina1 dan zou ik willen dat mijn pagina indexpagina met kop.html en inhoud.html behouden blijft en dat de pagina home.html gaat veranderen naar pagina1.html.

Momenteel staat het target van mijn knop1 ingesteld op _top maar dit zorgt ervoor dat er een volledig nieuwe pagina geopend wordt.

Is het mogelijk wat ik vraag ? Zo ja, hoe doe ik dat dan best ?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Html: frames

Je moet je frame een naam geven, net zoals name="right frame" maar gebruik aub geen spaties, dat geeft alleen maar problemen.

Dus geef je main-frame een naam, zoals main. En doe dan target="main"

Dat moet volgens mij lukken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Html: frames

DePurpereWolf schreef:Je moet je frame een naam geven, net zoals name="right frame" maar gebruik aub geen spaties, dat geeft alleen maar problemen.

Dus geef je main-frame een naam, zoals main. En doe dan target="main"

Dat moet volgens mij lukken
Fantastisch !!

Ik heb het gewenste frame main genoemd en het target van mijn knop ook main. Nu wordt de juist pagina in het gewenste frame geopend.

Die right frame was eigenlijk wel een domme naam omdat het frame aan de linkerzijde van mijn pagina staat :D .

Ik heb meteen al mijn frames een name gegeven zonder spatie, ik denk dat het daardoor soms niet werkte.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Html: frames

Als ervaren php-programmeur en websitebouwer raad ik het gebruik van frames ten sterkste af..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Html: frames

Wellicht heeft Ruben01 er mee aan als je uitlegt waarom dat zo is...!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Html: frames

Je kunt niet linken naar de huidige toestand van de frame-set.

De voorlees/braille systemen van mensen met een visueel handicap kunnen er niet mee overweg. (WCAG)

Het ziet er vrijwel altijd uit zoals bedoeld in slecht 1 browser en volledig bagger in elke andere browser.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Html: frames

qrnlk schreef:Je kunt niet linken naar de huidige toestand van de frame-set.

De voorlees/braille systemen van mensen met een visueel handicap kunnen er niet mee overweg. (WCAG)

Het ziet er vrijwel altijd uit zoals bedoeld in slecht 1 browser en volledig bagger in elke andere browser.
Dat van die verschillende weergave in verschillende browsers en schermresoluties had ik ook al opgemerkt :D .

Bestaan er alternatieven voor frames die beter zijn ? Of kan je best gewoon telkens een nieuwe pagina maken ?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Html: frames

Je zou elke keer een nieuwe pagina kunnen maken. Dat is altijd wel verstandig om de site zo te maken dat het ook leesbaar is zonder frames, plaatjes, javascript, flash, etc. Google kan de site namelijk niet indexeren als deze daarvan afhankelijk is en dan kan niemand jouw mooie website vinden.

Daarnaast is er javascript (google op "Ajax") en hoewel de meeste voorlees-software daar op dit moment nog niet mee om kan gaan is dit waarschijnlijk binnenkort opgelost*. Met prototype.js en script-aculo.us kun je meer doen dan met frames.

* Met Ajax kun je de DOM (welke eigenschappen en inhoud objecten op de pagina hebben) van een pagina dynamisch aanpassen, helaas leest de huidige software voornamelijk de pagina als statische geheel voor. Het is zeker lastig maar niet onmogelijk om voorlees software slim genoeg te maken om de veranderingen in de DOM structuur te laten voorlezen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Html: frames

Als ervaren php-programmeur en websitebouwer raad ik het gebruik van frames ten sterkste af..
Sorry, was wat aan de late kant. In ieder geval zijn tegenwoordig de meeste sites table/div-based (css-styled) websites (zie als goed voorbeeld: last.fm). Het komt de optimaliteit, efficiëntie, bereikbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en ontwikkeling ten goede.

Google is er een mooi voorbeeld van. Gezien de framespagina geen content bevat en alleen meta tags die verwijzen naar wat voor content er op de subpaginas te vinden is.

Trouwens, denk niet dat het verstandig is om hem gelijk te overrompelen met AJAX :D

Zal vanmiddag er dieper op in gaan, moet nu nou net naar school.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Html: frames

Trouwens, denk niet dat het verstandig is om hem gelijk te overrompelen met AJAX :D
Je zult wel gelijk hebben :D
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Html: frames

Hierbij een kort lijstje:

Gezien er een groot scala aan browsers / operating systems is zou de site in principe voor ieder toegankelijk moeten zijn en in het beste formaat weergegeven worden. Echter ondersteunen specifieke browsers geen frames en dit omvat een percentage van 1.

Wanneer er gelinkt wordt van uit externe bronnen, i.e. google, fora, linkssites, is het lastig om de gehele sitevormgeving te behouden gezien er wordt gelinkt een een specifieke content / één pagina, dus niet de desbetreffende pagina mét de frames.

Het is lastiger voor de gebruiker om te bookmarken, veelal komt de gebruiker dan terecht op de content pagina ipv. diezelfde pagina met de frames. Gebruikers moeten dan de beginpagina bookmarken.

Gebruikersopinie is ook belangrijk en grotendeels worden frames als irriterend ervaren.

Copyrights is niet zozeer van belang, echter moet er wel gelet worden op linking van zowel interne als externe pagina's. Het mag niet zo zijn dat een externe link binnen een frame van de pagina mag worden weergeven. Vaak leidt dit tot verwarring bij de gebruiker.

Printen van de webpagina's wordt al wat lastiger. De hele pagina wordt dan niet geprint maar delen van de frames.

Scrollbars kunnen een probleem vormen variërend per browser.

Refreshing van pages gebeurt dan niet op de juiste manier. De gehele pagina met als zijn frames wordt dan vernieuwd waardoor de specifieke content pagina waar de gebruiker aan het lezen was verdwijnd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Html: frames

Bedankt voor jullie duidelijke informatie :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Html: frames

Een alternatief is om een pagina op te bouwen in delen, en de generieke delen iedere keer terug te laten komen. Dit kan bijvoorbeeld door een pagina "overall_header.html" te maken. Die voeg je vervolgens in in de pagina waar je die wil. Zo ook met sidebars voor navigatie etc. Dit is met de forumsoftware ook gedaan.

Leukigheidje: voor de editor die je ziet om onderwerpen te starten, PB's te schrijven etc. wordt overal dezelfde editor aangeroepen in de template HTML.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Html: frames

Je bedoelt via het includen van pagina's? Waar je als je .html documenten hebt, dan wel op moet letten, is dat het dan .shtml documenten worden :D
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Html: frames

Ger schreef:Een alternatief is om een pagina op te bouwen in delen, en de generieke delen iedere keer terug te laten komen. Dit kan bijvoorbeeld door een pagina "overall_header.html" te maken. Die voeg je vervolgens in in de pagina waar je die wil. Zo ook met sidebars voor navigatie etc. Dit is met de forumsoftware ook gedaan.

Leukigheidje: voor de editor die je ziet om onderwerpen te starten, PB's te schrijven etc. wordt overal dezelfde editor aangeroepen in de template HTML.
Deze methode ben ik wel geïntresseerd in, momenteel heb ik nogal weinig tijd maar als ik een gaatje kan vinden dan ga ik dat eens proberen. Als er dan een vraag is dan zie je ze wel verschijnen :D .
Je bedoelt via het includen van pagina's? Waar je als je .html documenten hebt, dan wel op moet letten, is dat het dan .shtml documenten worden :D
Bedoel je dat de pagina "overall_header.html" er moet uitzien als "overal_header.shtml" wanneer je ze wil invoegen in je pagina ?

Reageer