Springen naar inhoud

Elektronen

• Log in om te kunnen reageren

steve

steve

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2007 - 17:53

Waarom schermen elektronen op dezelfde schil elkaar eigenlijk af? Ik begrijp waarom de kernlading wordt afgeschermd door de elektronen van lagere schillen, maar in mijn boek staat dat elektronen op dezelfde schil elkaar ook afschermen. Hoe doen ze dat?

en dan heb ik nog een klein vraagje: hoe weet je het aantal valentie-elektronen van een element uit de B-groep uit het periodiek systeem der elementen?

mvg
steve

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2007 - 21:30

Eigenlijk schermen ze mekaar af door de aantrekkingskracht van de kern te delen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 november 2007 - 22:23

Waarom schermen elektronen op dezelfde schil elkaar eigenlijk af? Ik begrijp waarom de kernlading wordt afgeschermd door de elektronen van lagere schillen, maar in mijn boek staat dat elektronen op dezelfde schil elkaar ook afschermen. Hoe doen ze dat?

Precies als de elektronen van die lagere schillen dat doen: gelijke ladingen stoten elkaar af. Een elektron uit dezelfde schil kan zich aan een tegenovergestelde kant van het atoom bevinden. De elektronen duwen elkaar dus van de kern weg. Dat wrodt bedoeld met "afschermen", afschermen van de aantrekkende kracht van de kern, dwz, die aantrekkende kracht deels opheffen.

hier een schitterende applet om eens mee te spelen. Allemaal negatieve testladinkjes in de buurt van een positieve lading. Arrangeer de testladinkjes eens in een cirkel rond de positieve lading, en sleur je blauwe negatieve lading eens rond. Je ziet aan de grootte en richting van de vectortjes direct wat dat voor gevolgen heeft op de elektrostatische kracht op zo'n testladinkje.
http://www.colorado....forcefield.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures