Springen naar inhoud

Promoveringsenergie

• Log in om te kunnen reageren

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2007 - 19:29

Goeieavond allemaal.
Ik zit met een ierritant vraagje :D.

Enkele lessen geleden hadden we het over ionbindingen, en we hadden gezien dat voor de elektronenconfiguratie voor de neutrale atomen soms een elektron verspringt van de ene subschil naar de andere omdat het atoom zo stabieler is.
Bijvoorbeeld: bij Cr gebeurt dit: 1sē 2sē 2p6 3sē 3p6 4sē 3d4 wordt ==> 1sē 2sē 2p6 3sē 3p6 4s1 3d5.

Bij V mocht dit niet: 1sē 2sē 2p6 3sē 3p6 4sē 3d3. De 2 elektronen van 4sē mochten niet naar het 3d orbitaal omdat het teveel energie kost. Bij subschillen van 2sē en 2p6 gebeurt dit ook niet omdat het teveel energie kost, werd mij verteld.

Maar: bij covalente binding vorige week zagen we het geval CH4. Er stond in mijn curus dat C een elektronenconfiguratie heeft van 1sē 2sē 2p2 en dat men "in gedachten" (gebeurt het niet echt??) het C-atoom exciteerd naar 1sē 2s1 2p3. Deze energie heet de promoveringsenergie en wordt teruggewonnen door de twee extra bindingen die C nu kan aangaan.

Ik snap de uitleg wel, maar toch heb ik er moeite mee dat die overgang van elektronen bij de covalente binding wél mag en bij ionbinding niet. We hebben bij ionbinding immers gezien dat de energie ook teruggewonnen wordt bij overgang naar kristalvorm (voerbeeld bij NaCl). Of geberut deze kristalvorm niet bij iedere ionbinding?

Ben even in de war. :D :D

Kan er iemand een beetje uitleg geven? Bedankt alvast!

Liekeu x

Veranderd door Liekeu, 18 november 2007 - 19:29

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 november 2007 - 23:48

De overgang van 2s naar 2p zal bij Cr niet gebeuren omdat die orbitalen al volledig gevuld zijn. Wat waarschijnlijk bedoeld werd is dat de overgangen vanuit 2s en 2p naar 3d niet plaatsvinden, omdat dat energieverschil te groot is.

Bij C zijn de 2p-schillen niet gevuld en is dus wel een overgang mogelijk van 2s naar 2p. Hoewel deze "herverdeling" energie kost is het hierdoor wel mogelijk om 4 atoombindingen aan te gaan. Uiteindelijk leidt dat tot een lagere energie. Zonder die herverdeling zou C maar 2 bindingen aan kunnen gaan (namelijk met de 2 electronen uit de 2p schil).

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2007 - 07:30

Ik heb dit gevraagd aan de prof waarom dit mocht bij covalente binding en hij zei dat dit kwsam doordat de energie teruggewonnen werd bij de binding zelf. Doordat C dus 4 bindingen kon aangaan.

Dat de overgang van 2s naar 2p niet gebeurt bij Cr omdat de orbitalen gevuld zijn, weet ik. Maar toch heeft de assistent mij gezegd dat bij ionbinding de overgang van 2s naar 2p (als die nog niet gevuld was: dit was ook mijn vraag) niet gebeurt omdat het teveel energie kost. :D Het zit immers dicht bij de kern.

Is dit juist wat ik zeg? Wat de assistent zegt? :D

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2007 - 21:29

Je prof zegt eigenlijk hetzelfde als ik. Daar ben ik blij om :D

Wat betreft je laatste vraag: Als je het over een situatie hebt waarbij de 2s en 2p nog niet gevuld zijn, dan blijven er een paar kandidaten over: Li, Be, B, C, N , O en F.

Alle volgende elementen hebben immers een volledig gevulde 2p schil. De promotie van 2s of 2p naar 3s zal niet gebeuren, inderdaad omdat het teveel energie kost. 3s ligt veel verder van de kern dan 2s.

De reden dat electronen "gepromoveerd" kunnen worden om een atoombinding mogelijk te maken, is zoals gezegd dat er een energiewinst te halen valt uit het aangaan van een atoombinding. Die energiewinst komt min of meer voort uit het feit dat het gunstig is om 2 electronen in 1 orbitaal te hebben.

Je hebt gezien dat dit bij C optreedt, en bij N, O en F ook. Bij bijvoorbeeld Li treedt dit niet op, en de reden is eigenlijk simpel: Li heeft 1 electron in de 2s schil, die zou je kunnen promoveren naar 2p, maar dan win je niks terug. Je kunt nog steeds maar 1 binding aangaan.

Voor Be geldt dat je 2 electronen in de 2s schil hebt. Je zou er 1 kunnen promoveren, dan heb je 2s1 2p1 en zou je 2 bindingen kunnen aangaan. Het aangaan van die 2 bindingen levert echter niet genoeg energie op om de promotie te rechtvaardigen. De 2s en 2p liggen in het geval van Be verder uit elkaar dan in het geval van C. Bij C gebeurt het dus wel, en bij Be niet.

In het geval van B heb je 2s2 2p1; dit zou kunnen overgaan in 2s1 2p2 en dan 3 bindingen aangaan, en dat gebeurt ook in sommige gevallen.

Hoe het met C werkt heb je gezien, en de rest van de genoemde elementen is min of meer vergelijkbaar.

Meer smaken zijn er niet, vanaf Ne zijn de 2s en de 2p schil gevuld; promotie vanuit 2s of 2p naar 3s of hoger gebeurt niet (net zomin als 1s naar 2s promoveert) omdat het energieverschil tussen die orbitalen te groot is. 2s en 2p liggen veel dichter bij de kern dan 3s.

De assistent had dus ook gelijk :D

Bij ionbindingen speelt promotie geen rol, omdat er geen energiewinst tegenoverstaat. Neem bijvoorbeeld NaCl, dat bestaat uit Na+ en Cl-. Na heeft atoomnummer 11 en heeft dus 10 electronen. Die worden verdeeld volgens het bekende principe: 1s2 2s2 2p6. Na+ heeft dus 3 schillen volledig gevuld en dus dezelfde configuratie als Ne. Met deze configuraties valt er weinig te promoveren...

De vraag is natuurlijk wel waarom dat electron volledig wordt overgedragen van Na naar Cl. De reden is dan dat de energie die het kost om van Na naar Na- te gaan kleiner is dan de energie die het oplevert om van Cl naar Cl- te gaan. Maar er wordt dus geen electron gepromoveerd naar een hogere baan, maar hij wordt volledig afgesplitst en gaat over naar Cl.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2007 - 22:06

Maar er is bij NaCl toch energiewinst bij de kristalvorming? Maar dit heeft misschien niets te maken met de overgang van elektronen.

Ik snap je uitleg van covalente binding :D. Ik ga er nog eens goed naar kijken en als ik nog iets niet snap zet ik het in dit topic.

Alvast bedankt voor de moeite! :D

Soms wou ik dat ik een elektron was en eens kon gaan kijken binnenin alle elemnten van het periodiek systeem :D

Groetjes, Liekeu x

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures