Rotatie 2d 3d.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.589

Rotatie 2d 3d.

In de wikipedia heeft men voor een 2D rotatie matrix het volgende:

Afbeelding

En voor een 3D rotatie matrix:

Afbeelding

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotatiematrix

Waarom staat dat min teken niet twee maal op dezelfde plaats? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Rotatie 2d 3d.

laat je werkwijze eens zien?

(volgens mij is deze wel fout)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Rotatie 2d 3d.

Ze zijn allebei goed, welke je moet gebruiken ligt eraan of je in een links- of rechtshandig coördinatenstelsel werkt (en welke draairichting je positief noemt).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Rotatie 2d 3d.

euhm idd, en ik gebruik dus altijd hetzelfde assenstelsel
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2.589

Re: Rotatie 2d 3d.

Waarom zou men op wikipedia de twee door elkaar gebruiken? enige reden voor?

Berichten: 373

Re: Rotatie 2d 3d.

Als je in de eerste matrix
\(\theta\)
door
\(-\theta\)
vervangt, zie je dat de termen met sin een min krijgen terwijl de termen met cos niet veranderen. Effectief springt de min dus over van rechtsboven naar linksonder. De reden dat dit gebeurt is dat
\(\sin -\theta = -\sin \theta\)
\(\cos -\theta = \cos \theta\)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Rotatie 2d 3d.

Bovendien is er een verschil tussen het draaien van een object ten opzichte van vaste assen (dus de nieuwe coördinaten vinden van een gedraaid object tov dezelfde assen) en het draaien van de assen (dus de nieuwe coördinaten vinden van eenzelfde object tov gedraaide assen). In de matrix uit het verschil tussen deze twee standpunten zich ook door het wisselen van plaats van dat minteken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Rotatie 2d 3d.

Waarom zou men op wikipedia de twee door elkaar gebruiken? enige reden voor?
Misschien omdat wikipedia door verschillende mensen wordt geschreven?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 2.589

Re: Rotatie 2d 3d.

Bedankt voor de antwoorden. Ik blijf het alleen vreemd vinden dat een 2D geval niet gewoon is zoals het 3D met dan de z component geschrapt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Rotatie 2d 3d.

Bert: de rotatiematrices verschillen niet, het is inderdaad gewoon de weglating van de z-component. Zoals reeds gezegd: de plaats van dat minteken hangt van andere dingen af (links- of rechtsdraaiend assenstelsel, meestal rechts; en welk standpunt: object draaien of assen draaien). Zie ook hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Rotatie 2d 3d.

De matrices doen idd hetzelfde. Maar toen ik met de hand deze opstelde voor het 3D geval, dus de matrix uitschrijven door de projecties van de vectoren, kwam ik die uit met het min teken in de eerste kolom. En omdat een rotatie in 2D mij net hetzelfde leek vond ik het raar dat ik op wikipedia niet dezelfde vorm vond.

Vandaar mijn vraag. Bedankt voor de antwoorden. Groeten.

Reageer