Persoonlijkheidsstoornis, behandeling en intelligentie.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Persoonlijkheidsstoornis, behandeling en intelligentie.

Mij is de laatste tijd door meerdere invalshoeken ter ore gekomen dat een persoonlijkheidsstoornis lastiger te behandelen is naarmate de te behandelen persoon intelligenter is.

Dit zou zou zijn omdat de intelligentie (onbewust) ten gunste van de mechanismen die de stoornis vormen in gezet worden; hoe intelligenter, hoe makkelijker je dergelijke (beschermings-)mechanismen kan camoufleren (en jezelf en anderen dus voor de gek kan houden).

Hoewel dit logischerwijs op mij wel als plausibel overkomt vraag ik mij af in hoeverre deze aanname door wetenschappelijk onderzoek gedragen wordt; weet iemand hier wat meer over?

En is het in dat geval dan ook niet zo dat wanneer intelligentie ingezet wordt om jezelf voor het lapje te houden, diezelfde intelligentie net zo makkelijk ingezet kan worden jezelf te ontmaskeren?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Persoonlijkheidsstoornis, behandeling en intelligentie.

Mij is de laatste tijd door meerdere invalshoeken ter ore gekomen dat een persoonlijkheidsstoornis lastiger te behandelen is naarmate de te behandelen persoon intelligenter is.


Dat is niet waar, in zoverre dat er geen onderzoek is dat daar op wijst. Integendeel, intelligentie is juist positief voor effect van therapie.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 2.504

Re: Persoonlijkheidsstoornis, behandeling en intelligentie.

Dat is niet waar, in zoverre dat er geen onderzoek is dat daar op wijst. Integendeel, intelligentie is juist positief voor effect van therapie.
Als de persoon in kwestie wil meewerken natuurlijk. Als je een persoonlijkheidsstoornis hebt, wordt je dat verteld. Je loopt niet zomaar rond met de kennis dat je t.o.v. de rest van de wereld een persoonlijkheidsstoornis hebt tenzij iemand het je verteld(of je het ergens leest of hoe dan ook te weten komt)

Het kan voorkomen dat die persoon niet wil behandeld worden, puur omdat het betekent dat die dan anders zou moeten gaan leven, bijkomend ook misschien omdat die dan moet leven zoals iemand anders het voorschrijft.

De persoon in kwestie kan dan best handig gebruik maken van diens intelligentie om zich te verzetten tegen de verandering. De mens veranderd niet graag, houdt graag vast aan het vertrouwde en zal in vele gevallen zeer ver gaan om eraan vast te houden.

Het is een van de mogelijkheden
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Persoonlijkheidsstoornis, behandeling en intelligentie.

Uiteraard is behandeling op vrijwillige basis.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 2.504

Re: Persoonlijkheidsstoornis, behandeling en intelligentie.

Uiteraard is behandeling op vrijwillige basis.
Is dat altijd zo? Er zijn toch gevallen waar het type stoornis bijzonder schadelijk is voor omgeving en soms ook persoon zelf.

zoals mensen die zichzelf snijden of verbranden, worden soms gedwongen behandeling te nemen, vaak tegen hun wil.

of pedofielen...
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Persoonlijkheidsstoornis, behandeling en intelligentie.

Uiteraard is behandeling op vrijwillige basis.
De behandeling opzichzelf in de meeste gevallen (en tevens de soort behandeling waar ik op doel; vrijwillig) wel, maarik kan me een heleboel soort situaties voorstellen waarin de client een opdracht moet uitvoeren binnen die therapie waarin hij/zij zijn angsten moet overwinnen, de situatie niet aandurft, zijn gebruikelijke mechanismen weer aan het werk zet en dit weet te maskeren met een mooi verhaal waar hij/zij zichzelf en therapeuten weet te overtuigen omdat het een intelligente maskering van de angst is. (in die zin valt de therapie niet altijd vrijwillig al is er in zijn geheel wel vrijwillig voor gekozen, denk met name bij persoonlijkheidsstoornissen dat er onbewust heel wat wordt tegengewerkt)

Ik kan het mij iig voorstellen dat het zo werkt, maar kan anderzijds me ook voorstellen dat intelligentie juist ook ingezet kan worden ten gunste van de behandeling zoals jij stelt.

Heb je toevallig een link naar een dergelijk onderzoek of kun je die stelling ondersteunen met een paar praktijkvoorbeelden?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Persoonlijkheidsstoornis, behandeling en intelligentie.

@jdr: het is aan de hulpverlener om dus een tempo aan te houden wat de client aankan. en natuurlijk wordt er geanticipeerd en gecontroleerd op wat jij aangeeft. Over die intelligentie: om te snappen wat er gebeurd, moet je als een normale intelligentie hebben. Hoger is niet altijd beter, maar voor bepaalde therapievormen (met name psychotherapie) moet je gewoon een minimale capaciteit hebben. Een psychoanalyse wordt bv. niks met een iq van 90.

@EL: ik bedoel dat het hier gaat over vrijwillige behandelingen; natuurlijk zijn er ook onvrijwillige, maar daar spelen andere dingen.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Reageer