[natuurkunde] waarom verstoren radiogolven met verschillende frequenties elkaar niet?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 577

[natuurkunde] waarom verstoren radiogolven met verschillende frequenties elkaar niet?

Hallo,

ik vroeg me af waarom verstoren radiogolven met verschillende frequenties elkaar niet?

Als antwoord had ik dit opgekregen:

Wat we gevonden hebben is dat radiogolven niet alleen bepaald worden door frequentie maar ook door lengte en snelheid en dat zou wellicht ervoor zorgen dat ze elkaar niet verstoren, maar dat laatste weten we niet zeker en leggen we even voor aan onze collega's van wetenschap en techniek.

Een niet erg duidelijk uitleg, waarom verstoren radiogolven elkaar niet in een medium? Of ligt het aan de ontvanger die bepaalde signalen precies eruit filtert?

Bedankt! =)

M.v.g TK
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [natuurkunde] waarom verstoren radiogolven met verschillende frequenties elkaar niet?

ntstudent schreef:ik vroeg me af waarom verstoren radiogolven met verschillende frequenties elkaar niet?

......

Wat we gevonden hebben is dat radiogolven niet alleen bepaald worden door frequentie maar ook door lengte en snelheid en dat zou wellicht ervoor zorgen dat ze elkaar niet verstoren, maar dat laatste weten we niet zeker en leggen we even voor aan onze collega's van wetenschap en techniek.

Een niet erg duidelijk uitleg, waarom verstoren radiogolven elkaar niet in een medium? Of ligt het aan de ontvanger die bepaalde signalen precies eruit filtert?
Ik ben niet thuis in electronica en radiogolven, maar even een analogie met geluid als gokje.

1) Frequentie is direct gerelateerd aan golflengte en snelheid, en zijn geen onafhankelijke dingen.

2) Ik vermoed dat jij met storen, superpositie van golven bedoeld. Dat is eigenlijk geen storen maar een combinatie van zuivere golven die samen een complexe (meestal dynamische) golf veroorzaken.

3) Een dergelijke complexe golf kan terug uit elkaar gehaald worden in zijn onderdelen (kijk bijv. naar Fourier analyse).

Ook ons gehoor/brein kan dat doen, electronisch wordt geluid zo terug uit elkaar gehaald.

.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [natuurkunde] waarom verstoren radiogolven met verschillende frequenties elkaar niet?

3) Een dergelijke complexe golf kan terug uit elkaar gehaald worden in zijn onderdelen (kijk bijv. naar Fourier analyse).
Engels

Hier vindt je een reeks interessante links en zelf animaties/applets.

http://www.google.com/search?q=Fourier%20analysis

Nederlands

http://www.google.com/search?as_q=Fourier+...&lr=lang_nl
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] waarom verstoren radiogolven met verschillende frequenties elkaar niet?

Dit past beter bij natuurkunde en is daarom verplaatst
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer