Profielwerkstuk over zonnecellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Profielwerkstuk over zonnecellen

Hoi,

Ik doe samen met een vriendin van mij ons profielwerkstuk over zonnecellen. We zijn onlangs een aantal dagen wezen kijken in een fabriek in Duitsland (Q-Cells). Dit was met nog 5 andere leerlingen. Nu hebben we de taken verdeeld en ik moet samen met mijn vriendin het praktische, technische gedeelte doen. De opdracht is om een zonnecelmodule te bouwen en hiervan het rendement te berekenen. Wij weten alleen niet hoe we het rendement van zo'n module uit zouden moeten rekenen. Zo'n module moet die aangesloten worden op gelijk- of wisselspanning? Wil iemand ons misschien helpen?

Alvast Bedankt

Berichten: 202

Re: Profielwerkstuk over zonnecellen

Ik heb dit zelf ook eens gedaan. Zeer waarschijnlijk moet je hem op wisselspannig aansluiten. Je meet het vermogen van deze zonnepaneel dat deze geeft. Ook reken je de oppervlakte uit van de zonnepaneel. Stel dat je nu een 80 watt peertje gebruikt, hiervan bekijk je hoeveel % deze daadwerkelijk in licht uitzendt. Je meet de afstand tussen het peertje en de zonnecel, hiermee kun je de oppervlakte van de bol uitrekenen. Je berekent het percentage oppervlakte van de zonnepaneel tov de oppervlakte van de bol.

Je kunt nu berekenen hoeveel watt energie de zonnecel opvangt. Meer zeg ik niet:)

succes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Profielwerkstuk over zonnecellen

Zo'n module moet die aangesloten worden op gelijk- of wisselspanning? Wil iemand ons misschien helpen?
Geen idee wat je hier bedoelt met "module", maar als het gaat om een setje zonnecellen zonder meer, dan moet je die niet aansluiten op wissel-of gelijkspanning. Die dingen zijn toch bedoeld om zélf spanning te leveren, nietwaar? En dat zal (tenzij er allerlei omvorm-elektronica in die "module" toegevoegd zit) altijd een gelijkspanning zijn.

Wat betreft het rendement, dat is een kwestie van η = (nuttige energie uit / energie in) x 100%.

OM je "energie in" te bepalen zul je haast wel gebruik moeten maken van een lichtintensiteitsmeter ( met een schaal in W/m² ) of van een of andere lamp waarvan dat soort gegevens exact bekend zijn, en waarvan je de instraling op je cel dus kunt berekenen zoals Meijuh dat aangaf.

Tenslotte zul je moeten gaan meten hoeveel energie eruit komt. Hier heb je wat ronde cijfers en wat ideetjes misschien om dat op een min of meer gestandardiseerde manier te doen.

http://www.solaraccess.be/zonnestroom/zonn...oom-almanak.php
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer