Stappenmotoren bepalen bij contructie?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Stappenmotoren bepalen bij contructie?

Voor mijn eindwerk ben ik een constructie (xyz sturing) aan het bouwen (zie tekening) om een analysetoestel van +/- 5kg te verplaatsen in XYZ richting met behulp van tandriemen en een nauwkeurigheid van 1mm in alle richtingen. Alles wordt gebouwd met componenten van ITEM.

Het cameratoestel wordt op de Z-as gemonteerd en de Z-as komt horizontaal te staan. De hele constructie wordt opgehangen aan een frame. Het principe is dat het analysetoestel wordt gebruikt om bv. schilderijen die aan de muur hangen te analyseren.

Al mijn componenten van de constructie zijn vastgelegd en ik heb ze nagerekend op doorbuiging,… dus dit is volgens mij in orde. Ook weet ik alle gegevens van elke component afzonderlijk: gewicht, afmetingen, materiaal,…. Nu ben ik echter op zoek naar het bepalen van de geschikte stappenmotoren voor elke as en hierbij zit ik een beetje vast.

Ik had dus graag geweten hoe ik het koppel van deze motoren best zou bepalen. De snelheid is niet echt een belangrijke factor dus ik heb om het eenvoudig te houden 60t/min genomen, 1toer is 14cm dus 14cm/s.

Een extra moeilijkheid is dat de motor van de Z-as de hele as + analysetoestel en ook zichzelf laat meebewegen, principe van omgekeerde transportband. Ik weet niet hoe ik dit allemaal best in rekening kan brengen. De X-as op zich is aangedreven door 1 motor en verbonden met een synchronisatie-as, ik weet ook nog niet op welke manier dit gaat meespelen.

Ik ben een beetje aan het vastlopen in mijn formules en had gehoopt dat iemand mij het even kon uitleggen op die manier.

Thanks,

Afbeelding

Berichten: 2

Re: Stappenmotoren bepalen bij contructie?

Ik heb gevonden, mijn excuses.

Deze topic mag verwijderd worden.

Reageer