Triangulatie polygonen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Triangulatie polygonen

We proberen een methode te vinden om Tn (aantal mogelijke triangulaties) te berekenen

We weten dat

n: 3

Tn: 1

n: 4

Tn: 2

n: 5

Tn: 5

n: 6

Tn: 14

Dat kunnen we zo, maar bij grotere is het te moeilijk. Bestaat er een formule of methode voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Triangulatie polygonen

Zie hier of hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: Triangulatie polygonen

Bedankt, maar zou u het wat uitgebreider kunnen uitleggen?

Als wij C4 nemen (voor een 6-hoek dus) dan vinden wij:

8/20 = 0,4

Maar dat is dus niet 14?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Triangulatie polygonen

De uitleg vind je op de websites, je berekent het gewoon verkeerd:
\(C_n = \frac{{\left( {2n} \right)!}}{{\left( {n + 1} \right)!n!}} \Rightarrow C_4 = \frac{{8!}}{{5!4!}} = \frac{{8 \cdot 7 \cdot 6}}{{4 \cdot 3 \cdot 2}} = 14\)
In de formule staat n! voor "n faculteit", zie eventueel hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Triangulatie polygonen

TD schreef:De uitleg vind je op de websites, je berekent het gewoon verkeerd:
\(C_n = \frac{{\left( {2n} \right)!}}{{\left( {n + 1} \right)!n!}} \Rightarrow C_4 = \frac{{8!}}{{5!4!}} = \frac{{8 \cdot 7 \cdot 6}}{{4 \cdot 3 \cdot 2}} = 14\)
In de formule staat n! voor "n faculteit", zie eventueel hier.
Jha, maar we moeten ook aantonen hoe we er wiskundig aan komen.. en in dat engels kan er echt geen wijs uit ofzo ?

Kunt u dat misschien uitleggen? Dat n-2 snap ik wel omdat je bij elke polygoon n-2 diagonalen hebt. in de formule

Cn = (2n nCr n) - (2n nCr n-1)

hoe kom je hier aan dan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Triangulatie polygonen

Er staan drie verschillende bewijzen op de wikipediapagina, maar inderdaad in het Engels.

Probeer een van die bewijzen te volgen en geef eventueel aan wat je niet begrijpt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Triangulatie polygonen

TD schreef:Er staan drie verschillende bewijzen op de wikipediapagina, maar inderdaad in het Engels.

Probeer een van die bewijzen te volgen en geef eventueel aan wat je niet begrijpt.


Ja, maar daar gebruiken ze allemaal andere formules . Ik snap de weg na de formule toe niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Triangulatie polygonen

Als je dit moet bewijzen voor een of andere opdracht, zul je je toch wat moeten verdiepen in de stof.

Daar komen ook formules (combinaties, faculteit, sommaties enz) bij kijken. Wat is precies de opdracht?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Triangulatie polygonen

TD schreef:Als je dit moet bewijzen voor een of andere opdracht, zul je je toch wat moeten verdiepen in de stof.

Daar komen ook formules (combinaties, faculteit, sommaties enz) bij kijken. Wat is precies de opdracht?


Een werkwijze formuleren in de vorm van een recept en mogelijk het recept verwerken tot een programma of formule voor op de computer of je grafische rekenmachine. En dit gaat over het aantal triangulaties tellen.

Reageer