Pc benchmark tests

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Pc benchmark tests

Ik ben op zoek naar een benchmark test, maar ook naar een website ofzo waarin ik mijn benchmarks kan vergelijken met die van andere pc's die op mij lijken.

Mijn pc loopt een beetje trager, maar ik weet niet precies waarom.

de 3dmark test schijnt bekend te zijn voor gamers, maar dat hoef niet persee gaming dingen te testen.

Het vinden van een benchmark test is niet zo moeilijk, maar ik zou graag weten waar ik mijn 'scores' kan vergelijken met andere, en mischien kan ik dan zien wat er langzaam bij mij is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Pc benchmark tests

Misschien heb je hier wat aan? Nadeel is wel dat wanneer je de testresultaten met die van andere pc's wilt vergelijken, dat je dan moet betalen. Maar volgens mij hebben de meeste benchmark programma's de mogelijkheid om de testresultaten in de vorm van graphic bars (ik weet ff de nederlandse term niet meer) te tonen, waarmee je snel een overzicht krijgt in welke onderdelen van jouw pc langzaam zijn.

Bovendien heeft het vergelijken met andere pc's die op die van jou lijken, weinig nut, omdat de testresultaten heel erg overeen zullen komen. Het verschil gaat 'em dan namelijk zitten in kleine snelheidsverschillen, waarvoor het niet de moeite loont om daar geld in te stoppen.

Wat je ook kan doen, is op de site van bijvoorbeeld Computer!Totaal kijken. Ik kan me herinneren dat daar ook verschillende soorten systemen (game pc's, home pc's, grafische pc's, enz) onderling vergeleken worden. Dit zijn dan wel kant en klare systemen die door de fabrikant in elkaar gezet zijn. Heb jij ook zo'n kant en klaar systeem of heb je een zelfbouw pc? Dat kan namelijk ook nogal verschil uitmaken.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Pc benchmark tests

Nee, het probleem zit er in dat hij soms vast loopt, dat hoor ik in geluid en zie ik in beeld. De processor gaat dan in eens op tilt. Dit kan een software dingetje zijn, maar ook een driver dingetje.

Als ik bijna dezelfde score heb als vergelijkbare systemen ben ik al blij. Maar als het nu blijkt dat ik ergens heel laag in scoor. Kan ik progjes die op de achtergrond lopen eruit kieperen en kijken of hij nog steeds raar doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Pc benchmark tests

Nou, ik weet niet of je de oorzaak van het vastlopen van je pc kan achterhalen met een benchmark programma. Hoe hoor en zie je precies aan je pc dattie vastloopt? En ff tussendoor: als bepaalde hardware te warm wordt (overclocken), kunnen ook allerlei problemen ontstaan. Maar om terug te komen op die benchmark programma's, stel dat een aantal onderdelen lager presteren dan vergelijkbare hardware, hoeft dat op zich nog niet op defecte hardware te duiden. De oorzaak kan best bij een ander hardware/software deel zitten. Nadeel van benchmark programma's is dat ze geen software testen. Dus als daar de fout zit, kom je met benchmark programma's niet veel verder.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Pc benchmark tests

Hij stottert af en toe.

Nou heb ik een grafische plank die geen ventilator heeft (passief gekoelt). Ook heeft mijn processor een stille ventilator. (dus niet de gene die er mee bij is geleverd) Nou word mijn processor volgens mij niet te warm, omdat ik bijna nooit de vent op volle toeren hoor draaien. Maar het kan dus wel zijn dat het te warm is in de behuizing voor de grafische plank. Ik kan een extra ventilator in de kast zetten zodat de warme lucht word afgevoerd. (maar dan had ik net zo goed een grafishe plank met actieve koeling kunnen kiezen)

Hoe weet ik of mijn grafische plank het te warm heeft?

Berichten: 1.007

Re: Pc benchmark tests

Hoe weet ik of mijn grafische plank het te warm heeft?
Misschien een prutstestje maar wel effectief: gooi aan 1 kant je computerkast open en zet er een huis-, tuin- en keukenventilator op. Als dat geen verschil maakt, dan moet je het ergens anders in zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Pc benchmark tests

Hij stottert af en toe.
Maar hij loopt niet vast? Want stotteren kan echt een half miljoen oorzaken hebben, zowel soft- als hardware.
Hoe weet ik of mijn grafische plank het te warm heeft?
Wat voor merk/type graphische kaart heb je? Bij sommige kaarten wordt namelijk software bijgeleverd waarmee je de temperatuur van je kaart af kan lezen. Misschien is er ook dergelijke software voor je processor. Heb je de kaart overclocked (d.m.v jumper(s) op je kaart, o.i.d.)?

Als je een donkerbruin vermoeden heb, dat 't aan je graphische kaart ligt, zou je kunnen proberen om een andere kaart te installeren. Of als je moederbord een ingebouwde graphische kaart heeft, zou je die eens kunnen gebruiken, en dan kijken of je pc nog steeds stottert.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Pc benchmark tests

Hij loopt niet vast. Hij stottert, en alleen als hij aan het berekenen is, vooral visueel.

Software matig is natuurlijk mijn eerste gedachte, heb ad-aware en virus scanner geïnstalleerd, en ik bekijk de task manager maar kan daar niks raars vinden. Het vervelende is ook dat hij soms wel stottert, en soms niet. Ik kan bijvoorbeeld het spel opstarten en dan doet hij raar, afsluiten en opnieuw opstarten en hij doet het wel weer. Heb DirectX9C (laatste versie) geïnstalleerd.

Maar goed, ik heb vandaag mijn extra geheugen binnen gekregen, ben van 0.5 naar 1.5 GB gegaan dus kan het daar niet meer aan liggen.

Ik heb een NVidia 8600 GT met 256MB GDDR3 met dus passieve koeling, en ik denk dat het daar wel eens aan kan liggen.

Wat ik ga doen is een van die benchmark tests uitvoeren, een maal met gesloten kast, een maal met openkast en wapperen (sorry geen ventilator hier, ga hem niet onder de afzuigkap hangen :D ) en ook een maal met de onboard graphics (die natuurlijk veel slechter moeten zijn). Ik hoop dat er een benchmark is die de grafische kaart icm processor kan gebruiken.

Heb een AMD Sempron 3200+ trouwens.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Pc benchmark tests

Okee, ik heb passmark uitgevoerd en wat blijkt. De grafische kaart doet het geweldig, de cpu is wat traag vind ik eigenlijk, maar een Sempron is een instap model natuurlijk.

Maar de harde schijf is erg langzaam, ik vraag me af hoe dat komt.

Hier zijn de resultaten:

http://www.pitam.nl/jaappitam/BenchmarkResults.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Pc benchmark tests

Er vallen me een aantal dingen op:

- CPU type is 3200+ maar CPU speed is 1800...?

- Windows XP geinstalleerd, maar niet met NTFS maar met FAT32 (NTFS is beter). Is je harde schijf gedefragmenteerd? Hoe snel is je harde schijf (5400 of 7200 rpm)? En heb je je harde schijf in partities onderverdeeld of heb je 1 partitie van 72 GB? En wat zijn je instellingen van je virtuele geheugen?

- Drivers van je graphische kaart zijn van mei 2007. Zijn er geen nieuwere drivers?

Ik denk dat het 2e puntje (dat van je harde schijf/virtueel geheugen) mogelijk de belangrijkste oorzaak van het stotteren van je pc is.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Pc benchmark tests

- Yep, ze geven het type niet meer met de kloksnelheid aan. een 3200+ is gewoon op 1.8GHz

- De pc kwam met FAT32 blijkbaar, ook een beetje raar, eerste keer dat het me opviel, had eigenlijk gewoon NTFS verwacht.

- Harde schijf is 150GB met twee partities. 7200RPM

- Geen nieuwe drivers voor grafische kaart.

Maar het ligt dus aan de harde schijf. Ik heb even rondgezocht hoe het kan zijn dat ik zo'n lage score daarvoor heb.

Ik heb ook even gekeken in de 'device manager' en zag ik dat ik 3 primary drive drivers heb, 3 secondary, en 3 van nog iets. Op een of andere manier zijn de drivers van de harde schijf de weg kwijt. Hij schijnt geen Ultra DMA snelheden kunnen halen, maar moet het doen met een ouderwetse PIO snelheid(of zoiets).

Dus, wat ze zeiden dat ik zou moeten doen is gewoon de drivers eruit gooien en windows ze terug laten installeren.

Reageer