[bio] voortplanting

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 219

[bio] voortplanting

Hoi x

Ik moest voor biologie enkele vragen oplossen over de voortplanting, maar dit lukte niet echt geweldig.. Zou iemand me willen helpen met het zoeken naar de juiste oplossingen?

Let wel op, het zijn denkvragen.. Geen simpele theorievragen.



5. Waartoe bevinden er zich zoveel bloedvaten in de eierstok?

Ik dacht dat het mss te maken had met de hormoonproductie die in de eierstok gebeurt.

6. Kan er tijdens de zwangerschap een tweede zwangerschap beginnen? Leg uit.

Ja , en ik dacht dat het iets te maken had met het feit dat normaal gezien de eicel een poollichaampje uitstoot. En misschien wanneer dit niet gebeurt, evolueert dit poollichaampje tot een rijpe eicel of oötide en kan men zo zwanger geraken tijdens de zwangerschap.



Ik ben er zeker van dat het antwoord ja is, maar mijn uitleg is, denk ik, verkeerd

8. Men zegt soms : “Een man is kampioen in meiose en een vrouw in mitose.” Is dat juist? Leg uit.

Snap ik niet zo goed. Als we het over voortplantingscellen hebben, dan gaat het toch steeds over meiose ?

Of is de meiose gewoon sterker bij de man?


Berichten: 281

Re: [bio] voortplanting

Op je laatste punt:

de 2e meiose bij de vrouw, voor de vorming van een eicel, gebeurt pas als de eicel bevrucht wordt door een spermacel. Als dit niet gebeurt, sterft de eicel af en groeit er dus geen embryo uit.

Berichten: 219

Re: [bio] voortplanting

Dankjewel Liekeu !

Dus de vrouw moet op de man rekenen als het komt op het afmaken van de meiose .

Weet er iemand soms iets over de 2 overige vragen?

Berichten: 6

Re: [bio] voortplanting

Hoi

Ik wilde graag antwoord proberen te geven op je 2e vraag:

(ik ben met biologie bezig met dit onderwerp, dus ik krijg zelf ook zulk soort vraagstukken...

Volgens mij is het antwoord op deze vraag: Nee, want

Ten eerste: Er kan tijdens de zwangerschap GEEN nieuwe eicel vrijkomen, een nieuwe eicel kan dus

sowieso niet bevrucht worden, omdat deze niet vrijkomt.

Ten tweede: Dat over die poollichaampjes is misschien waar, maar ik lees in mijn boek dat er na meiose I

twee eicellen zijn, een sterke, en een zwakke. Deze zwakke gaat ten gronde, en de andere kan bevrucht worden.

De zwakke eicel is volgens mij te zwak om een bevruchting aan te gaan en zelf als ZOU er bevruchting plaatsvinden,

is het nog maar de vraag of deze eicel zich verder kan ontwikkelen (innestelen e.d)

Hopelijk heb je hier wat aan, misschien klopt er wel helemaal niets van, laat het mij dan plies even weten :D

Groet

Reageer