Springen naar inhoud

Ons huis heeft heel vreemde latijnse cijfers.

• Log in om te kunnen reageren

Jeroen2

Jeroen2

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2007 - 15:16

Wie weet wat deze romeinse/latijnse cijfers betekenen.
De J = 1 , de M = 1000 , de A weet ik niet en de V = 5.
JMJ staat op onze privee-kerk en de JMAV staat boven onze grote poort in het woonhuis.

Verdere exacte info :
We weten dat ons huis in stadia is gebouwd van rond 1200 tot 1867 (inscriptie boven een deur).
Verder zijn er nog 2 maisopslagen met inscriptie van 1814 en 1843.

Verdere niet exacte info :
Uit verhalen van oude buurtbewoners weten we inmiddels dat de kerk op een neolitische steen staat , de vloer hebben we afgelopen week opengemaakt.
Ook hebben we op het land met onkruid wieden en ploegen en metaaldetector veel neolitisch en middeleeuws spul gevonden , waaronder werpstenen (nog van voor de pijl en boog) , maalstenen , ijzeren gereedschappen , vierkane spijkers , een kopermijn , een ijzer-en kalkmijn.

Romijnen :
Er loopt langs ons huis nog een romijse weg die nog helemaal intact is (bovengronds) en waar de muren ook nog van zijn blijven staan (tot wel 4 meter hoog).

Boeken :
Verder staat ons huis beschreven in een handgeschreven boek met gravures door een pater in de tijd 1902-1920 en tevens in een ander handgeschreven boek (ook door een pater) daterend 1857.
Deze laatste vermeld dat ons huis dienst deed als rustplaats als men uit de serra kwam of erheen ging.
Dit kan goed kloppen daar wij een natuurlijke waterbron op ons erf hebben (spa-qualiteit) wat recht uit de masive graniet stroomt (25M3 per dag) en zeer goede zwarte grond met kalkfundatie voor fruit (700 bomen) en groenten en met name wijn (16000 liter jaar).

Iemand die weet wat de jaartallen zijn???
Verdere info nodig?
-- geen email --

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2007 - 15:39

Kunnen JMAV en JMJ niet gewoon initialen van namen zijn?
Of afkortingen van een of andere publiek functie die die gebouwen (ooit) (ook) gehad hebben?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jeroen2

Jeroen2

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2007 - 15:45

Nee , het zijn geen afkortingen , we kennen de namen van de familie en de letters komen niet voor in de namen en op een kerk vind je geen namen.
Toch bedankt voor je reactie.
'T blijft vreemd?
Groetjes , Jeroen2.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2007 - 16:16

Gelieve eens een kijkje te nemen in onze regels. Het plaatsen van een e-mailadres in je post is namelijk niet toegestaan.

Om terug te komen op je vraag:

Sinds de middeleeuwen zijn enkel de combinaties IV, IX, XL, XC, CD en CM toegestaan. 999 schrijven als IM mag dus niet en bijgevolg is IMI (als je dit als een Romeins getal zou lezen zou dit "1.000" betekenen) ook verboden.

Verder is "A" geen geldig Romeins cijfer, al dacht ik dat het wel gebruikt werd als symbool voor het getal 500.

Kort: De combinaties JMJ (IMI) en JMAV (IMAV) zijn geen Romeinse getallen.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Hans Sterling

Hans Sterling

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2007 - 16:48

JMJ op een kerk zou kunnen staan voor SociŽteit van Jezus, Maria en Jozef (JMJ)

http://www.kdc.kun.n...3-1997/jmj.html
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:
"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zťlf op lopen."

Jeroen2

Jeroen2

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2007 - 14:51

Ja , dat is het ... vandaag ben ik er hier de hele dag mee bezig geweest.
In de kerk bevestigden ze dit en blijkt dat dit vaker op kerken staat.
Alleen is het hier geen societeit maar werd dit op een kerk gezet uit eerbetoon.
In ons geval werd me duidelijk dat Jezus Maria Jozef weer verbasterd is van Jesus Maria Jose (uitspraak jezoes maria gosee).
De andere naam weten we inmiddels ook , Joao Manuel Alves Vieira , wat de bouwer van ons huis blijkt te zijn , dit heb ik via de schrijver van het patrimonio de vieira.
Deze bouwer is in onze omgeving "wereldberoemd" en men kan de door hem gebouwde huizen zeer makkelijk herkennen doordat de afwerking van de stenen (graniet) heel erg haaks en passend is gemaakt in tegenstelling tot de andere huizen.
We hebben zelfs een copy van een gravure te pakken gekregen waar hij opstaat naast onze graanopslag.
Bedankt voor jullie medewerking en als ik weer 's wat heb vraag ik het zeker weer op dit Forum , bedankt , Jeroen2

arjet

arjet

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2008 - 11:55

het is een eetje een late reactie :D maar ik ben wel nieuwsgierig waar je woont
het klinkt iig niet erg nederlands :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures