Stijging waterniveau

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 247

Stijging waterniveau

hallo allemaal,

ik las volgende vraag en vond die vrij raar.

Indien de oparming van de aarde in de komende jaren niet voldoende onder controle wordt gehouden, dan zal de temperatuur op aarde hoog genoeg oplopen om het polair ijs te doen smelten. Het smeltwater zal zich verspreiden over de oceanen. Wat zal het gevolg zijn?

a. dagen zullen minder lang duren

b. dagen zullen langer duren

c. geen invloed op de duur van de dagen

Ik vind hier niet echt een antwoord op, is er hier misschien iemand die zijn licht er even op kan werpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Stijging waterniveau

Bedenk eens wat er gebeurt met het traagheidsmoment van de aarde en wat voor gevolgen dat heeft.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 247

Re: Stijging waterniveau

Ik vermoed dat er niets aan het traagheidsmoment gaat veranderen, het traagheidsmoment is evenredig met de massadichtheid. De massadichtheid zal stijgen bij smeltend ijs, maar het volume gaat afnemen. (want water heeft de grootste dichteid bij 277K). Ik vermoed dus dat er geen verschil gaat zijn op aarde, maar het lijkt me dan maar stom om zon vraag te stellen, er moet toch iets veranderen niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stijging waterniveau

het traagheidsmoment is evenredig met de massadichtheid.
hoezo?

Heb je de volledige formule voor het traagheidsmoment al eens goed bekeken?

Intussen: nemen we een kunstschaatser die een pirouette draait, met de armen dicht tegen zich aangedrukt. Dan spreidt hij zijn armen. Wat gebeurt er met zijn draaisnelheid? (NB: aan zijn massadichtheid verandert hierdoor niets)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 247

Re: Stijging waterniveau

Jan van de Velde schreef:hoezo?

Heb je de volledige formule voor het traagheidsmoment al eens goed bekeken?

Intussen: nemen we een kunstschaatser die een pirouette draait, met de armen dicht tegen zich aangedrukt. Dan spreidt hij zijn armen. Wat gebeurt er met zijn draaisnelheid? (NB: aan zijn massadichtheid verandert hierdoor niets)
In mijn cursus staan 2 formules voor het traagheidsmoment, de gebruiksformule = r²m. Maar er zijn er ook 2 met een integraal, waarvan 1 met r², rho en dV onder de integraal.

met de armen dicht tegen elkaar gaat hij sneller gaan volgens I=r²m

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stijging waterniveau

met de armen dicht tegen elkaar gaat hij sneller gaan volgens I=r²m
en wat gebeurt er met de r van de massa van dat poolijs als het smelt en dat water zich over de oceanen verspreidt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 247

Re: Stijging waterniveau

de r verandert niet, net zoals wanneer je een volle beker water met ijsblokjes er in hebt, en die blokjes smelten, dan zal de beker niet overlopen. De aarde draait dus even snel zou ik zo denken dan. Is dit het antwoord? Want dan vind ik het maar een flauwe vraag eigenlijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stijging waterniveau

Ah, daar zit je misvatting. :D

In het geval van het noordpoolijs is er inderdaad weinig aan de hand. Maar als het zuidpoolijs smelt wordt er dus een enorme berg massa verplaatst van de pool (zeer nabij de draaiingsas, kleine r) naar het gehele oceaanoppervlak met r variërend van klein (zeewater nabij de pool) tot groot (zeewater nabij de evenaar).

En zo wordt de aarde een kunstschaatser die zijn armen spreidt.

Zo dramatisch als bij de kunstschaatser zal het verschil niet zijn, maar alleszins merkbaar, dat wel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Stijging waterniveau

Dat zie ik niet. Als we bij de aanname blijven dat het zuiver water is, zal het water gewoon de plaats (dus aan de polen!) innemen van het verdwenen ijs (tot aan het wateroppervlak dan). In dat geval is R iets groter mét ijs (omdat er nog massa uit het water steekt en omdat het ijs niet enkel exact aan de polen zit).

Berichten: 247

Re: Stijging waterniveau

Dat zie ik niet. Als we bij de aanname blijven dat het zuiver water is, zal het water gewoon de plaats (dus aan de polen!) innemen van het verdwenen ijs (tot aan het wateroppervlak dan). In dat geval is R iets groter mét ijs (omdat er nog massa uit het water steekt en omdat het ijs niet enkel exact aan de polen zit).


inderdaad dat zie ik ook niet echt, en bovendien zit ik nog altijd in de knoop met die massadichtheid hoor. Als het ijs gaat smelten zal het toch een kleiner volume gaan innemen, en zal r toch niet echt veranderen? En dan zie ik nog niet in waarom het ijs op de zuidpool minder volume zal innemen dan het gesmolten ijs?(net als eendavid)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Stijging waterniveau

en zal r toch niet echt veranderen?
aan het ijs zelf daalt
\(\int\rho r^2dV\)
. (bedenk dat de loodrechte op het aardoppervlak ook aan het ijs van de polen niet parallel is met de rotatieas (of toch niet overal)). Natuurlijk kan de stijging van het zeeniveau (verschillende zoutconcentraties zorgen voor de stijging) dit effect teniet doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stijging waterniveau

Dat ijs op de zuidpool ligt nu grotendeels op het land, en verplaatst dus geen water.

Smelt het zuidpoolijs dan zal wereldwijd de zeespiegel met een meter of zestig (zes-TIG) stijgen. (dus ook op de evenaar). Er verschuift dus wel degelijk een behoorlijke massa van dichtbij de draaiingsas naar vér van de draaiingsas.

(er zal ook wel een effect zijn van een zoeter wordende oceaan (dichtheid water) maar dat lijkt me een detail)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.007

Re: Stijging waterniveau

In mijn cursus staan 2 formules voor het traagheidsmoment, de gebruiksformule = r²m.
Dit is het traagheidsmoment voor een puntmassa op een afstand r van het draaipunt.
Maar er zijn er ook 2 met een integraal, waarvan 1 met r², rho en dV onder de integraal.
Dit is algemeen voor een lichaam.

Verder kun je het volgens mij gewoon zo zien dat het ijs in de vorm van water verspreidt over de oceanen en dus gemiddeld veel verder van de rotatieas verwijdert. Aangezien de afstand tot de rotatieas kwadratisch voorkomt in de traagheid, zal dit een groot effect hebben. Ik ben het dus eens met Jan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Stijging waterniveau

:D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stijging waterniveau

;)
Om mijn opa te citeren: "ik heb dat ook wel eens, maar jij hebt dat al jong.......". :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer