Fysica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Fysica

Hey,

we moeten een taaak maken voor fysica maar ik snap een meerkeuzevraag niet. Misschien kan iemand mij helpen?

Vier puntladingen zijn opgesteld op de hoeken van een vierkant met zijden van 0.10 m. Hierbij is Q2=2.0 C , Q2=2.0 C en Q3 = 4.0 C

Opdat het potentiaal in het midden 0.0 V zou bedragen, moet Q3 gelijk zijn aan:

a: -4.0 C b. +4.0 C

c. -2.0 C d. 0.0C

Ik dacht +4.0 C omdat het potentiaal verschil 0 moet zijn dus -4 +4=0 maar ik weet niet of dat juist geredeneerd is.

Merci op voorhand

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fysica

sophievs schreef:Hierbij is Q2=2.0 C , Q2=2.0 C en Q3 = 4.0 C

Opdat het potentiaal in het midden 0.0 V zou bedragen, moet Q3 gelijk zijn aan:
Hier staan volgens mij wat typo's in........ De gevraagde Q3 staat bijv. in de gegevens als 4,0 C :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Fysica

sophievs schreef:Hey,

we moeten een taaak maken voor fysica maar ik snap een meerkeuzevraag niet. Misschien kan iemand mij helpen?

Vier puntladingen zijn opgesteld op de hoeken van een vierkant met zijden van 0.10 m. Hierbij is Q1=2.0 C , Q2=2.0 C en Q3 = -4.0 C

Opdat het potentiaal in het midden 0.0 V zou bedragen, moet Q4 gelijk zijn aan:

a: -4.0 C b. +4.0 C

c. -2.0 C d. 0.0C

Ik dacht +4.0 C omdat het potentiaal verschil 0 moet zijn dus -4 +4=0 maar ik weet niet of dat juist geredeneerd is.

Merci op voorhand
Ja sorry, in de eerste versie staan een paar foutjes!

Je moet dus kijken naar de 2° versie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Fysica

Als we het midden van het vierkant punt P noemen , dan zitten de 4 puntladingen op een afstand van 0,05 .Wortel(2) van het punt P.

Zo zal de elektr. potentiaal in het punt P ten gevolge van een puntlading van +2C gelijk zijn aan:

V=k. +2 / (0,05.Wortel(2) )

Nu de elktr. potentiaal uitrekenen ten gevolge van de andere puntladingen.

Berichten: 5

Re: Fysica

Ik heb het uitgerekend en dan moet Q4 gelijk zijn aan 0.0 C. Maar hoe kom je aan die 0.05 . vierkantswortel P. Is dat met de stelling van Pythagoras ofzo. Ik snap da ni zo goed.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fysica

Ja, pythagoras, je zult toch de afstanden van je ladingen tot je punt P moeten kennen, en die is in dit vierkant steeds ½[wortel]2 maal de zijde van dat vierkant, of, zoals in de berekening van Aadkr, [wortel]2 maal de halve zijde van het vierkant.

in deze applet kun je de gegeven ladingen ook invoeren en de equipotentiaallijnen laten weergeven.

http://www.cco.caltech.edu/~phys1/java/phy...eld/EField.html

en dan zie je dit:
sophievs.gif
sophievs.gif (7.9 KiB) 301 keer bekeken
Met de gegeven ladingen op de gegeven plaatsen ligt P netjes op een plaats waar de potentiaal niet negatief en ook niet positief is. 0 dus..... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Fysica

Merci!!!

Reageer