Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 43

Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

hallo,

in mijn cursus van chemie staat er dat zouten van het acetaat-ion oplosbaar zijn in water,

dus loodacetaat zou moeten oplossen in water.

Maar nu blijkt dat men in combinatie met een zuur en base toch loodacetaat kan doen neerslaan :D

hoe is dit wel mogelijk ?

Berichten: 66

Re: Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

Antoowrd is heel simpel:

Lood zouten zijn over het algemeen slecht oplosbaar, met enkele uitzonderingen dan (waaronder het acetaat zout). Op het moment dat je er een zuur of base bij doet, kun je dus een neerslag krijgen. Deze neerslag bestaat dan uit lood en het zure (of basische) deel van het zuur of de base.

Kun je zelf trouwens ook op komen door tabel 43 uit BiNaS (oplosbaarheidstabel). No offence trouwens.

Brilman

Berichten: 12.262

Re: Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

Het is wellicht maar net welk zuur je erbij gooit, het lijkt me gewoon een neerslagreactie van zouten zoals brilman beschrijft. Zou je bijvoorbeeld HCl bij een oplossing loodacetaat gooien, dan lijkt het me logisch dat loodchloride neerslaat terwijl azijnzuur in oplossing overblijft. Zou je het echter met salpeterzuur proberen, dan verwacht ik geen neerslag omdat loodnitraat wel goed oplosbaar is in water.
Victory through technology

Berichten: 66

Re: Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

Nog even een kleine aanvulling op mijn antwoord:

Je kent de proef wel bij scheikunde: Je hebt twee heldere kleurloze vloeistoffen, en die doe je bij elkaar. Vervolgens ontstaat er een gele suspensie (vaste stof in een oplossing). Er blijken dus nieuwe stoffen te ontstaan.

Re: Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

bedankt voor de uitleg, maar ik heb hier 3 verschillende tabellen, en toch zie ik nergens maar spoortje dat met kan leiden tot de neerslag van loodacetaat. Het is wel zo, ja, dat ik lood-verbindingen meestal als niet-oplosbaar zie staan, maar niet het loodacetaat.

Ik wil jullie verklaring wel geloven, maar mijn kritische geweten houd me tegen :D

salu

(Ik ben een Belg, hier hebben we geen "Binas" :D )

Berichten: 66

Re: Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

Het is ook geen loodacetaat dat neerslaat.

Stel je doet een oplossing van loodacetaat bij een natronloog (NaOH) oplossing. Dat krijg je een neerslag, deze neerslag is loodhydroxide, en dat is slecht oplosbaar.

En dat jullie BiNaS niet gebruiken, dat kan. Maar je hebt dus wel een oplosbaarheidstabel.

Trouwens een opmerking: Het was tabel 45, en niet tabel 43. Maar dat weten de meesten wel denk ik zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

Lastig werken zonder gegevens, ik hoop dat ze in België ook nog eens met een tabellenboek zoals Binas gaan werken.

In het algemeen zijn loodzouten onoplosbaar en zijn acetaten oplosbaar. Dat zijn twee tegensprekende vuistregels, dus dan rest er nog maar één oplossing en dat is de juiste oplosbaarheid opzoeken in de literatuur. Met internet is dat een eenvoudige opgave.

Volgens de Engelse Wikipedia is de oplosbaarheid 60 gr per 100 ml water.

Volgens een veiligheidsinformatieblad van Jt Baker is de oplosbaarheid 60 gram per 100 gram water.

Volgens een veiligheidsblad van IPCS is de oplosbaarheid 44 gram per 100 gram water bij 20°C.

Ofwel: loodacetaat is duidelijk prima oplosbaar.

Maar om terug te gaan naar de vraag:

Als je een zuur toevoegt dan voeg je ook nieuwe soorten ionen toe. Bij zwavelzuur voeg je bijvoorbeeld sulfaat ionen toe. Bij een base voeg je ook nieuwe ionen toe, bijvoorbeeld hydroxyde ionen.

Wat zou er nu gebeuren als je lood(II) ionen en bijvoorbeeld sulfaationen in dezelfde oplossing hebt?
β-Damascenon en maneschijn

Re: Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

JanMeut schreef:Als je een zuur toevoegt dan voeg je ook nieuwe soorten ionen toe. Bij zwavelzuur voeg je bijvoorbeeld sulfaat ionen toe. Bij een base voeg je ook nieuwe ionen toe, bijvoorbeeld hydroxyde ionen.

Wat zou er nu gebeuren als je lood(II) ionen en bijvoorbeeld sulfaationen in dezelfde oplossing hebt?
loodsulfaat slaat neer volgens mijn tabel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

Inderdaad, loodsulfaat slaat neer.

Dus een oplossing van loodacetaat kan gecombineerd met een zuur of base alsnog neerslaan, omdat je nieuwe iosoorten in de oplossing brengt.

Is je vraag daarmee beantwoord?
β-Damascenon en maneschijn

Re: Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

JanMeut schreef:Inderdaad, loodsulfaat slaat neer.

Dus een oplossing van loodacetaat kan gecombineerd met een zuur of base alsnog neerslaan, omdat je nieuwe iosoorten in de oplossing brengt.

Is je vraag daarmee beantwoord?
is de vaste fase op de bodem dan loodacetaat ? :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

Nee!

Is het nou nog niet duidelijk? Loodacetaat is oplosbaar.

Het neerslag ontstaat doordat lood combineert met het anion van het toegevoegde zuur.

Als het toegevoegde zuur bijvoorbeeld zwavelzuur is slaat PbSO4 neer.

Als het zuur zoutzuur is kan er wat PbCl2 neerslaan.

Als het zuur koolzuur is zal er PbCO3 neerslaan.

Als het zuur oxaalzuur is zal er PbC2O4 neerslaan.

etcetera.....
Hydrogen economy is a Hype.

Re: Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

Fred F. schreef:Nee!

Is het nou nog niet duidelijk? Loodacetaat is oplosbaar.

Het neerslag ontstaat doordat lood combineert met het anion van het toegevoegde zuur.

Als het toegevoegde zuur bijvoorbeeld zwavelzuur is slaat PbSO4 neer.

Als het zuur zoutzuur is kan er wat PbCl2 neerslaan.

Als het zuur koolzuur is zal er PbCO3 neerslaan.

Als het zuur oxaalzuur is zal er PbC2O4 neerslaan.

etcetera.....
ja , dan spreken jullie mekaar tegen. :/

tot zover kon ik reeds uit de tabel afleiden dat zouten van acetaten oplosbaar zijn, de vraag was eerder hoe men loodacetaat kost wat kost toch kon doen neerslaan gebruikmakend van zuur-basen. Dit moet absoluut mogelijk zijn, het was een examenvraag (geen strikvraag) ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

Misschien is het handig als je de letterlijke examenvraag hier eens neerzet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 66

Re: Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

ja , dan spreken jullie mekaar tegen. :/
Niemand spreekt elkaar tegen als ik het zo lees. Iedereen zegt dat er zich een nieuwe stof vormt op het moment dat er een oplossing van een andere stof bij komt.

En zoals al gezegd is, zet die vraag eens hier neer, als je wilt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Loodacetaat oplosbaar in water of toch niet?

Laten we een voorbeeld nemen.

We hebben wat loodacetaat en lossen dat op in water. Ja, het is gewoon oplosbaar. In het water zijn twee soorten ionen aanwezig, namelijk acetaat (Ac-)* en lood(II) (Pb+)

Nu maken we een oplossing van bijvoorbeeld zwavelzuur, deze bevat ook twee soorten ionen (even eenvoudig houden), namelijk positieve waterstof (H+) en sulfaat (SO4+).

Als je nu dit zuur toevoegd aan de oplossing van loodacetaat heb je in die oplossing vier soorten ionen:

- acetaat

- sulfaat

- lood(II)

- waterstof(+)

Als je dit bestudeert zal je zien dat lood(II) ionen en sulfaat ionen een neerslag zullen vormen, lood(II)sulfaat is namelijk slecht oplosbaar.

Het gevormde neerslag is dus lood(II)sulfaat. Andere zuren en basen geven uiteraard een ander neerslag, dat hangt af van de toegevoegde stof.

* Ik kort het hier even af tot Ac- voor het overzicht.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer