Kansen poker met jokers

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Kansen poker met jokers

Hey allemaal,

Voor mijn profielwerkstuk ben ik met kansberekening bezig. Ik heb de kansen van poker zonder jokers (zie bijv. Wikipedia)

Maar nu ben ik bezig om bij 5 card poker de kansen met 1 joker en 2 jokers uit te rekenen. De uitkomsten hiervan heb ik ook gevonden, via een link op Wikipedia, namelijk hier. Alleen ik heb van deze kansen ook de formules nodig.

Een aantal heb ik er gevonden bij 1 joker:

- Two pair

- Flush

- Royal Flush

- 5 of a kind

- 4 of a kind

- 3 of a kind

- High card -> geen mogelijkheden met joker, want dan zou er een combinatie ontstaan.

De berekening bij bijvoorbeeld flush:

1 nCr 0*13 nCr 5*4 nCr 1

1 nCr 1*13 nCr 4*4 nCr 1 +

= 8008 – 204 (straight flush & Royal flush)

= 7804

De 3 of a kind

13 nCr 1*4 nCr 3*12 nCr 2*(4 nCr 1)^2*1 nCr 0

13 nCr 1*4 nCr 3*12 nCr 2*(4 nCr 1)^2*1 nCr 1 +

= 137.280

Zouden jullie mij kunnen helpen met de formules van:

- Straight flush

- Straight

- Full house

- One pair

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen, dan kan ik weer verder ;

Alvast bedankt!

Chamaro Zwinkels

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kansen poker met jokers

- High card -> geen mogelijkheden met joker, want dan zou er een combinatie ontstaan.
Welke kansen ben je precies aan het uitrekenen: kansen op bepaalde combinaties met 5 kaarten waarvan precies 1 joker? (dus 4 willekeurige kaarten uit een normaal dek + 1 joker). Of kansen op bepaalde combinaties, gegeven dat er 1 joker in het dek zit? (dus 5 willekeurige kaarten uit 53)

Want in het tweede geval is niet gegarandeerd dat je een poker in je hand of op tafel krijgt, m.a.w. een high card is dan best mogelijk.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 4

Re: Kansen poker met jokers

Of kansen op bepaalde combinaties, gegeven dat er 1 joker in het dek zit? (dus 5 willekeurige kaarten uit 53)

Want in het tweede geval is niet gegarandeerd dat je een poker in je hand of op tafel krijgt, m.a.w. een high card is dan best mogelijk.
Ik bedoel inderdaad de tweede. De kans voor high card is inderdaad aanwezig, maar is niet anders dan het spel zonder jokers.

Berichten: 4

Re: Kansen poker met jokers

Iemand die mij kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kansen poker met jokers

Bumpen is niet toegestaan, gelieve geduldig af te wachten of wat meer input te tonen...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: Kansen poker met jokers

Mijn excuses, maar kon niet vinden dat je je bericht kan wijzigen... maar nu wel gevonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kansen poker met jokers

Om je op weg te helpen:

Royal flush: 4 kleuren, maal 6 want één van de vijf benodigde kaarten (tien t/m aas) óf geen enkele kan worden vervangen door een joker. Dus 4*6 = 24 mogelijke handen.

Straight flush: 4 kleuren maal 9 mogelijke straight flushes (5 high t/m K high). Bij iedere straight flush kun je geen enkele of één van de hoogste 4 kaarten vervangen door een joker (de onderste niet, want die combinatie tel je al mee met de joker aan de andere kant, voor een hogere straight flush), dus nog eens maal 5. Totaal 4*9*5 = 180.

Overigens heb jij het over kansen, en niet aantal mogelijkheden, dus je moet ieder aantal mogelijkheden nog eens delen door het totaal aantal handen
\({53 \choose 5}\)
om de kans te krijgen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer