zwaartekracht en einstein

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 232

zwaartekracht en einstein

Ik heb eens een boek gelezen over de theorieën van einstein maar ik weet er het fijne niet meer van. Wat ik mij wel meen te herinneren is dat volgens einstein de zwaartekracht niet de aantrekkingskracht is tussen de aarde en een voorwerp maar dat dat te maken had met de tijdruimtekromming. Zou iemand mij dit kunnen verduidelijken? Of zeggen dat ik fout zit :wink: ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: zwaartekracht en einstein

Volgens Einstein buigt massa de ruimte-tijd. En daar voorwerpen de tijd-ruimte kromming volgen volgens de geodeten zullen 2 massa's naar elkaar toe gaan.

Berichten: 88

Re: zwaartekracht en einstein

Het punt met die theorieen is dat ze misselijk moeilijk zijn, en om het echt te snappen heb je idioot veel wiskunde nodig. Ik heb Technische Natuurkunde gedaan, en al die dingen zijn aan mij voorbijgegaan... Zalige onwetendheid :shock:

Berichten: 62

Re: zwaartekracht en einstein

Het punt met die theorieen is dat ze misselijk moeilijk zijn, en om het echt te snappen heb je idioot veel wiskunde nodig.
Ik kan het aardig bijbenen, maar durf te beweren dat die materie niet écht te "snappen" valt (zie ook deze discussie. De wiskunde stelt ons in staat om dingen te doen zoals:

a=b b=c c=d dus a=d.

Maar waaróm a gelijk is aan d wordt niet per definitie duidelijk. Wel is bewezen dát het zo is.
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Re: zwaartekracht en einstein

Het punt met die theorieen is dat ze misselijk moeilijk zijn, en om het echt te snappen heb je idioot veel wiskunde nodig. Ik heb Technische Natuurkunde gedaan, en al die dingen zijn aan mij voorbijgegaan... Zalige onwetendheid :shock:


Mwah, ik vond het eigenlijk prima te volgen. Het is in een zekere zin erg sluitend. Je moet je alleen door die differentiaalgeometrie en tensoranalyse heen worstelen maar dan heb je ook wat ;)

Berichten: 232

Re: zwaartekracht en einstein

Volgens Einstein buigt massa de ruimte-tijd. En daar voorwerpen de tijd-ruimte kromming volgen volgens de geodeten zullen 2 massa's naar elkaar toe gaan.
Dus volgens Einstein bestaat de zwaartekracht niet?

Re: zwaartekracht en einstein

aaargh schreef:Volgens Einstein buigt massa de ruimte-tijd. En daar voorwerpen de tijd-ruimte kromming volgen volgens de geodeten zullen 2 massa's naar elkaar toe gaan.
Dus volgens Einstein bestaat de zwaartekracht niet?


Volgens Einstein is zwaartekracht anders dan andere krachten. Natuurlijk bestaat zwaartekracht wel.

Berichten: 232

Re: zwaartekracht en einstein

Volgens Einstein is zwaartekracht anders dan andere krachten. Natuurlijk bestaat zwaartekracht wel.


Maar de oorzaak van die twee massa's die naar elkaar toe gaan is niet de kracht tussen die twee maar de tijd-ruimtekromming?

Berichten: 1.404

Re: zwaartekracht en einstein

Uiteindelijk zijn alle krachten begrippen die ingevoerd zijn om de werkelijkheid te beschrijven. Net zoals potentiaalvelden, snelheidsvectoren, ladingen hoeven zij geen equivalent te hebben in de werkelijkheid.

Wat ons fysusje in spé zegt, is dus dat in de relativiteitskraacht geen noot is aan het begrip kracht en dat de werkelijkheid in deze theorie beschreven wordt door een geometrische veld.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 106

Re: zwaartekracht en einstein

Filo schreef:Het punt met die theorieen is dat ze misselijk moeilijk zijn, en om het echt te snappen heb je idioot veel wiskunde nodig.
Ik kan het aardig bijbenen, maar durf te beweren dat die materie niet écht te "snappen" valt (zie ook deze discussie. De wiskunde stelt ons in staat om dingen te doen zoals:

a=b b=c c=d dus a=d.

Maar waaróm a gelijk is aan d wordt niet per definitie duidelijk. Wel is bewezen dát het zo is.
Waarom is dat je niet duidelijk?Er staat letterlijk.....Een Ei is een Ei En een Ei is een Ei en wederom is een Ei een Ei.Wat is nu een Ei? Juist ja een Ei :wink:

Re: zwaartekracht en einstein

Maar de vraag blijft dan, waarom is een ei een ei?!

Berichten: 106

Re: zwaartekracht en einstein

Maar de vraag blijft dan, waarom is een ei een ei?!
Ik zal het morgen ff aan de kip vragen ok! :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: zwaartekracht en einstein

Mwah, ik vond het eigenlijk prima te volgen.
Ongetwijfeld iedereen hier (terugdenkende aan het topic met de transcendente IQ-scores). Vraag me wel af waarom nog steeds niemand hier de moeite heeft genomen om de ToE even uit te tikken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: zwaartekracht en einstein

fysicusje in spe schreef:
aaargh schreef:Volgens Einstein buigt massa de ruimte-tijd. En daar voorwerpen de tijd-ruimte kromming volgen volgens de geodeten zullen 2 massa's naar elkaar toe gaan.
Dus volgens Einstein bestaat de zwaartekracht niet?


Volgens Einstein is zwaartekracht anders dan andere krachten. Natuurlijk bestaat zwaartekracht wel.


Einstein heeft wel gezegd dat zwaartekracht niet bestaat, dat het gewoon een verschijnsel is omdat massa's geodeten volgen en massa's ook de tijd-ruimte verbuigen.

Reageer