[natuurkunde] ezelsbruggetjes lorentzkracht/uitproduct

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[natuurkunde] ezelsbruggetjes lorentzkracht/uitproduct

Ik heb hier best wel een probleempje:

In me boek staat een ezelsbruggetje voor de lorentzkracht, alleen ehm ik snap hem niet. Zijn er geen andere ezelsbruggetjes (en aangezien lorentzkracht gelijk is aan een uitproduct van B en I, is een ezelsbruggetje voor dat ook goed natuurlijk).

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: [natuurkunde] ezelsbruggetjes lorentzkracht/uitproduct

Welk ezelsbruggetje staat dan in je boek?

Deze zijn er:

linkerhandregel:

Houd je linkerhand gestrekt; laat je vingers de richting van stroom (I)aangeven, je handpalm de magnetische veldlijnen opvangen (dus B) en je duim geeft de richting van de lorentzkracht aan.

kurketrekregel/schroevendraaier:

Draai de richting van I naar de richting van B en de richting waarop de kurketrekker / schroef heengaat is de richting van de Lorentzkracht.

(het uitprodukt IXB)
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Re: [natuurkunde] ezelsbruggetjes lorentzkracht/uitproduct

ezelsbruggetje in mn boek was schroevendraaier. Ik hoop dat het met die linkerhandregel wel lukt. Er was overigens ook een FBI regel en een rechterhandregel, alleen weet ik niet hoe die gaan, want je moest di (in mijn boek) bepalen hoe die zouden gaan dmv een opgave die je met die schroevendraaier kan maken.

Berichten: 1

Re: [natuurkunde] ezelsbruggetjes lorentzkracht/uitproduct

de rechterhand regel is bedoeld voor het principe van een generator. en de linkerhandregel is bedoeld voor het motor principe.. daarbij is als je alleen de draairichting van het veld moet onthouden de schrovendraaier regel wel goed toepasbaar maar ik zou altijd de linker- rechterhandregel gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] ezelsbruggetjes lorentzkracht/uitproduct

(is al in een ander topic gepost, maar is hier wel toepasselijk; nu nog de linkerhand-versie):

Afbeelding
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer