aardappels koken

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 200

aardappels koken

Je doet aardappels in water en verwarmt het geheel totdat het kookt. Veel mensen zetten het gas dat wat lager, zolang het maar blijft koken. De gedachte hierachter is: "De temperatuur blijft toch 100 graden, dus heeft extra verwarmen geen zin".

Maar is het niet zo dat je aardappels toch sneller gaar zijn als je het gas hoger laat staan? Als je meer energie per seconde blijft toevoeren en de temperatuur blijft gelijk, dan moet de entropie van het water (en de aardappels) sneller stijgen, toch? Denk aan de formule: dQ=TdS. Wie heeft commentaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: aardappels koken

Ik weet niet wat entropie is, maar als de temp. gelijk blijft, lijkt het mij dat het niks uit maakt.

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Re: aardappels koken

Je verdampt meer water dus je kookt ze eerder droog.

Berichten: 88

Re: aardappels koken

Fasewet van Gibbs. Bij standaarddruk kookt water bij 100 graden. Het water is 100 graden, hoe hard of zacht je het ook kookt. Je verdampt alleen meer water. Je moet alleen zorgen dat je het gas niet zo laag zet dat je water van de kook af gaat.

Mijn favoriete hobbies, koken en natuurkunde!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: aardappels koken

Inderdaad: zolang je het water laat koken (en er nog genoeg water in de pan zit) maakt het niet uit hoe hard je het water laat koken. Verandering van de druk in de pan heeft wel een groot effect (snelkookpan).
Mijn favoriete hobbies, koken en natuurkunde!
Dan kan ik je het boek "The science of cooking" door Peter Barham van harte aanbevelen!
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: aardappels koken

In een drukpan gaat het wel op wat je zegt, Bruce. Daar kan de temperatuur hoger worden dan 100 graden C en dus versnel je het proces in de pieper.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: aardappels koken

De entropie neemt sneller toe maar wordt uit de vloeistof verwijdert door verdamping. In het ganse systeem, vloeistof + damp, zal de entropie sneller toenemen maar niet in de vloeistof. De extra warmte wordt niet aangewend om de temperatuur te doen stijgen maar om sneller te verdampen.

Re: aardappels koken

De meeste mensen koken aardappen in een laagje water, niet geheel onder water. Voor de aardappelen die 100% omgeven zijn met water zal het niets uitmaken, maar de aardappelen die niet omgeven zijn met water wordt opgewarmd door stoom.

De warmteoverdrachtscoefficient van stoom is beter dan die van warm water, maar (uitgaande van een deksel op de pan) is het een mengsel van stoom en lucht.

Ik zou denken, hoe harder het water kookt, hoe meer stoom (en minder lucht) in contact komt met de aardappelen. Dus hoe meer energie overgedragen kan worden aan aardappelen die niet onder water liggen.

Reageer