Straling

Moderator: physicalattraction

Reageer

Straling

Beste allen,

Ik begin me af te vragen waar straling uit bestaat. Om ik het idee begon te creeëren dat ALLES maar dan ook werkelijk ALLES uit elementaire deeltjes bestaat, lijkt dit bij straling niet te kloppen? Of toch wel!?

Dus: Zijn straling ook atomen ofzo? Of fotonen zoals ik ergens las? Maar als ik een bal gooi waarom is dat geen straling (het is natuurlijk logisch dat dat geen straling is maar: waarom?).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Straling

β-Damascenon en maneschijn

Re: Straling

Aaah, dat had ik al gelezen haha. Alleen dat is toch niet helemaal duidelijk voor mij. Ik snap het nu wel een stukje beter maar er borrelen meteen nog meer vragen op. Als ik hier iets vraag heb ik altijd al een ritje door wikipedia gedaan! Vaak blijkt het dan toch ook een beetje anders. En duidelijker! Ook borrelt bij mij nu de vraag op waar energie in gods naam uit bestaat!? Ook atomen en deeltjes of is dit iets wat gewoon bestaat maar niet te zien valt? Zelfde geld voor de straling. Zou iemand het niet gewoon goed uit kunnen leggen voor beginners? :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Straling

Ook borrelt bij mij nu de vraag op waar energie in gods naam uit bestaat!? Ook atomen en deeltjes of is dit iets wat gewoon bestaat maar niet te zien valt?
Nee, geen atomen of deeltjes. Wat wel? Ik denk niet dat iemand daarvan ook maar het vaagste idee heeft.
Zelfde geld voor de straling. Zou iemand het niet gewoon goed uit kunnen leggen voor beginners? :D


Straling is niks anders dan een of ander snel bewegend deeltje
  • elektromagnetische straling: fotonen (en dat geldt voor stralingen vanaf radio via radar, IR zichtbaar licht naar UV en verder naar röntgen en ten slotte gammastraling)
  • betastraling : vrij elektron of positron
  • alfastraling: heliumkern (zonder elektronen)
  • En verder nog een hele waslijst aan elementaire deeltjes (vrije neutronen of protonen, of de wat exotischere neutrino's, muonen etc)


Waar komt het vandaan?

Kort en simpel gezegd: een atoom krijgt een opdonder in een of andere vorm, absorbeert die schok maar moet wel weer van die overtollige energie af. Afhankelijk van hoe stabiel zo'n atoom is (en hoe sterk de opdonder) wordt het een of het ander of een mix van deeltjes uitgezonden waarmee het energiebudget weer terugkomt waar het was, of er in de instabielere gevallen zelfs compleet nieuwe atomen ontstaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Straling

Ik denk niet dat iemand daarvan ook maar het vaagste idee heeft.
Energie is gewoon een parameter in de dynamica van een deeltje. Het is dus niet zo dat niemand weet waaruit het is opgebouwd, maar dat het een vraag is die niet gedefinieerd is. Zoiets als: waaruit bestaat lading; waaruit bestaat rek;...

Re: Straling

Of waar warmte vandaan komt? Want luchtmoleculen kunnen wel warm zijn, maar hoe komt dat?? Is warmte ook een straling? En kou ook?

Ik snap het nu wel wat beter ja, blijft interessant he!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Straling

Warmte, van een macroscopische stof, volgt uit de inwendige energie, bijvoorbeeld de kinetische bewegingsenergie van de deeltjes die in het gas aan het bewegen zijn. Warmte is geen vorm van straling, maar kan via straling getransporteerd worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Straling

Of waar warmte vandaan komt? Want luchtmoleculen kunnen wel warm zijn, maar hoe komt dat??
Luchtmoleculen kunnen niet warm zijn. Per afspraak, een molecuul heeft geen temperatuur. Zou je ook niet nauwkeurig genoeg kunnen meten, want op het moment dat je een molecuul in aanraking brengt met een thermometer zou "de temperatuur" van dat molecuul onmiddellijk veranderen.

Een grote hoop moleculen samen, dwz een voorwerp, of een volume gas, etc kan wél een temperatuur hebben. Die temperatuur is dan niks anders dan een manier om de gemiddelde bewegingsenergie van de moleculen in dat voorwerp weer te geven. Temperatuur en warmte mag je dan ook absoluut niet op één hoop gooien.


Is warmte ook een straling?
Nee dus, warmte is dus eigenlijk de bewegingsenergie van die moleculen. Een molecuul dat snel beweegt/trilt krijgt daardoor regelmatig van die opdonders waar we het eerder over hadden. En dan wordt er vaak een beetje van die energie uitgezonden in de vorm van een foton. Hoe hoger de temperatuur, hoe harder de opdonders, hoe meer energie er per foton het molecuul verlaat. Denk aan de gloeidraad van een gloeilampje. Dus warmte kan wel straling veroorzaken, meestal blijft dat beperkt tot elektromagnetische straling in het IR, zichtbaar licht en zacht UV-gebied
En kou ook?
In de natuurkunde bestaat geen kou. Net als donker niks anders is dan afwezigheid van licht, zo is wat jij koud noemt gewoon wat minder warm.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: Straling

In dat verband tussen warme en koude voorwerpen wordt soms wel gezegd dat het in een overigens warm lokaal toch koud kan aanvoelen omdat de wanden (bvb in koud beton) koude uitstralen.

Mijn antwoord daarop, als iemand echt geïntersseerd is :

Alle voorwerpen stralen warmte uit. Hoe lager de absolute (Kelvin) temperatuur vh voorwerp hoe minder warmte uitgestraald wordt. Wat wij in een lokaal voelen is de som van onze eigen straling, de stralingen van de kachel, de lampen, de radiatoren(= stralers!) en in grote mate ook de straling van al de wanden omdat die een groot oppervlak hebben. Als nu die wanden ongewoon koud zijn , bvb in een kerk in de lente, dan zullen wij het gevoel krijgen dat het koud is omdat de som van alle warmtestralingen ongewoon klein is. Wat de absolute luchttemperatuur in thermometerhut op dat ogenblik ook is, wij zullen een gevoel van koude hebben, en we zijn dan geneigd te zeggen dat de wanden koude uitstralen (alhoewel ze toch ook nooit iets anders dan warmte kunnen uitstralen).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Straling

Die temperatuur is dan niks anders dan een manier om de gemiddelde bewegingsenergie van de moleculen in dat voorwerp weer te geven.
Nee dus, warmte is dus eigenlijk de bewegingsenergie van die moleculen.
Temperatuur en warmte mag je dan ook absoluut niet op één hoop gooien.


Ik kan me voorstellen dat dit aanleiding geeft tot verwarring :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Straling

Ik kan me voorstellen dat dit aanleiding geeft tot verwarring :D
Tja, inderdaad, daar gaan we weer....

Kun jij het aub netter, in een paar zinnen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Straling

Zoiets:

temperatuur (eenheid Kelvin) is een maat voor de gemiddelde kinetische energie van de moleculen.

warmte (eenheid Joule) is de energie die tussen twee 'systemen' wordt uitgewisseld d.t.v. een temperatuurverschil. Het systeem verandert van temperatuur door een uitwisseling van warmte met de omgeving. Als we de temperatuur willen verhogen, voegen we warmte toe.

Als we een object in tweeën delen, hebben beide delen dezelfde temperatuur. Maar om elk deel naar een bepaalde temperatuur te verhogen, hoeven we slechts de helft van de warmte toe te voegen als aan de twee delen samen.

Wikipedia zegt

"In physics, heat, symbolized by Q, is energy transferred from one body or system to another due to a difference in temperature"
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer