Springen naar inhoud

Versnelling bij ERB, EVRB en ECB

• Log in om te kunnen reageren

abel

abel

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2007 - 17:51

hallo, vrienden van de wetenschap!
mijn leerkracht fysica heeft het altijd over de begrippen "tangentieel" en "normaal", die ik eigenlijk niet goed begrijp. Dan komen er ook nog eens de tangentiŽle en normale versnelling bij. Overlaatst op een toets moesten we deze afleiden voor de ERB, EVRB en ECB. Ik weet bij de ECB dat de normale versnelling gelijk is aan de straalxhoeksnelheid in het kwadraat, en de tangentiŽle versnelling nul. Hoe kan ik dit afleiden? En wat is hier de verklaring voor?
dank op voorhand,
abel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2007 - 17:59

mijn leerkracht fysica heeft het altijd over de begrippen "tangentieel" en "normaal", die ik eigenlijk niet goed begrijp.

Tangentieel betekent parallel aan de bewegingsrichting. Normaal betekent loodrecht op de bewegingsrichting.

de ERB, EVRB en ECB.

Wat zijn dit?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44854 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2007 - 18:06

luie mensenjargon voor eenparig rechtlijnige beweging, eenparig versnelde rechtlijnige beweging en eenparige cirkelbeweging
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2007 - 19:14

Bij de cirkelbeweging kun je het je misschien als volgt voorstellen. Stel je hebt een object wat deelneemt aan een eenparige cirkelbeweging met baansnelheid v (=tangentiŽle snelheid). Gedurende een bepaalde tijdsperiode Δt legt hij een hoek LaTeX af.

Geplaatste afbeelding

Nu tekenen we de twee vectoren even in hetzelfde beginpunt. De snelheidsverandering Δv dwars op de bewegingrichting is getekend in rood:

Geplaatste afbeelding

Je kunt grof zeggen dat Δv ongeveer gelijk is aan het cirkeldeel c (c=θv), ofwel Δv≈θv.
v is weer gelijk aan hoeksnelheid maal straal cirkel ofwel: v=ωr, invullen: Δv≈rωθ.
De normale versnelling a=Δv/Δt is dan gelijk aan a≈rωθ/Δt.
Als Δt (en dus θ) nadert naar nul, dan wordt Δv≈θv exact en krijg je, a=rωdθ/dt ofwel a=ω≤r.
Ik geef toe, het kan netter, maar dit is een beetje het idee.

Veranderd door Sjakko, 27 november 2007 - 19:19

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2007 - 12:38

Tangentieel wil zeggen rakend aan de baan, normaal wil zeggen loodrecht op de baan.

De middelpuntsvliedende kracht Fmv staat loodrecht op de baan en is dus die normaal kracht.

LaTeX

De versnelling is dan

LaTeX

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 november 2007 - 13:39

Anderzijds zit in de afleiding van LaTeX vervat dat LaTeX , dus in wat je schrijft wordt de vraag eigenlijk niet beantwoord. Zoals Sjakko het schrijft is het goed (het kan zoals hij zelf zegt iets netter, maar dat is nogal irrelevant).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures