Wiskunde probleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Wiskunde probleem

ik heb een vraag over wiskunde.Ik heb morgen een wiskunde toets en ik weet niet hoe het helemaal precies zit met kwartielen en mediaan. Als je dan bijvoorbeeld 1 rij van 10 cijfers hebt op volgorde bijvoorbeeld: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 en dan is de mediaan daarvan dus de helft de mediaan is dan 5,5 maar wat is het 1e kwartiel en wat is het 3e kwartiel?

Dat het eerste kwartiel is, en de mediaan van de eerste helft enz. weet ik wel, maar als je bijvoorbeeld dan een rij hebt van 10 getallen - de nummers 1 tot en met 10- dan is de mediaan 5,5 maar wat is dan het 1e kwartiel en het 3e kwartiel?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskunde probleem

Als er geen middelste getal is, neem je voor de mediaan het gemiddelde van de middelste twee; dat heb je gedaan. De kwartielen delen de getallen niet in twee, maar in vier. Het tweede kwartiel valt dus samen met de mediaan, kwartielen 1 en 3 liggen elk weer op de helft van respectievelijk de eerste en de tweede helft van het geheel.

Als ook deze delen geen middelste getal hebben, kan je ook hiervoor weer een gemiddelde nemen. Maar, de definitie van deze kwartielen hangt nogal af van boek tot boek, of auteur tot auteur. Wat het precies bij jou is, zoek je best op in je boek of nota's. Zie ook hier of hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wiskunde probleem

In het geval van 10 waarden vind ik het juist vrij logisch wat de eerste en derde kwartielen moeten zijn.

Voor de mediaan geldt: bij een oneven aantal neem je de middelste, bij een even aantal neem je het gemiddelde van de middelste twee.

Het eerste kwartiel is de mediaan van de onderste helft. De onderste helft bestaat in dit geval uit 5 getallen (1 t/m 5), en omdat 5 een oneven aantal is, is de mediaan hiervan de middelste, dus 3.

Net zo is het derde kwartiel de mediaan van de bovenste helft (dat zijn de getallen 6 t/m 10), dus 8.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer