Sinterklaas

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Sinterklaas

Ik was zojuist eens naar de kalender van het forum aan het kijken en zag daar staan dat DePurperWolf 5 december als Sinterklaas had aangeduid.

Eerst dacht ik dat DPW een foutje had gemaakt omdat ik mij kon herinneren dat de Sint op 6 december komt (in België).

Na enig opzoekingswerk via google zag ik dat men in Nederland de Sint al op 5 december viert.

Is hier een reden voor ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Sinterklaas

Het wordt geviert op 5 december, maar hij is eigenlijk 6 december jarig :D
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Sinterklaas

Het wordt geviert op 5 december, maar hij is eigenlijk 6 december jarig :D
Jullie kunnen dus eigenlijk niet zo lang wachten op jullie cadeau als de Belgen :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Sinterklaas

Uhm.. ja :D Of Sinterklaas heeft het zo druk dat ie 5 december Nederland doet en 6 december België :D
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Sinterklaas

Ik meen me te herinneren dat er in sommige plaatsen van Belgie sinterklaas ook op een andere datum wordt gevierd.

Berichten: 68

Re: Sinterklaas

Ik meen me te herinneren dat er in sommige plaatsen van Belgie sinterklaas ook op een andere datum wordt gevierd.
Ja klopt en dan heet hij de kerstman.

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Sinterklaas

Op 5 december is het in Nederland sinterklaasavond. Zo'n 65% van de bevolking viert dan de 'verjaardag' van Sinterklaas en men geeft elkaar uit naam van de goedheiligman cadeautjes. Ten onrechte denkt men vaak dat dit een eeuwenoude traditie is. Het feest van Sint-Nicolaas bestaat weliswaar al meer dan 700 jaar, maar veel elementen van de huidige sinterklaasviering hebben pas vanaf omstreeks 1850 vorm gekregen. Zo is de nu algemene sinterklaasavond of pakjesavond in huiselijke kring op 5 december van betrekkelijk recente datum. Volgens de heilige kalender van de katholieke kerk is 6 december de gedenkdag van de heilige Nicolaas en nog tot na de Tweede Wereldoorlog vonden kinderen op de morgen van 6 december de geschenken die Sinterklaas hen had gebracht. Zoals bij zoveel feesten, werd echter ook de vooravond van de eigenlijke feestdag bij de viering betrokken: sinterklaasavond. Dan hadden volwassenen een gezellig samenzijn. In gegoede kringen, en vooral in de steden, gaven volwassenen elkaar op die avond al in de negentiende eeuw geschenken. Dit gebruik verspreidde zich pas gedurende de eerste helft van de twintigste eeuw over het hele land en naar andere sociale lagen van de bevolking. Kinderen werden steeeds meer betrokken bij deze pakjes- of surpriseavond. Thans geldt 5 december algemeen als de 'verjaardag' van Sinterklaas.

http://www.meertens.knaw.nl/meertensnet/wdb.php?sel=80030
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Berichten: 3.165

Re: Sinterklaas

In België eten ze geen pepernoten, volgens mij doen ze er ook niet aan surprise.

Ik heb hier ook nog geen intocht van sinterklaas gezien of een optocht door de stad.

Ik hoor nog geen sinterklaasliedjes in de stad.

Mijn indruk is dan ook dat sinterklaas wel gevierd wordt in België, of althans de streek waar ik woon, maar dat het duidelijk minder nadrukkelijk gevierd wordt dan in Nederland.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Sinterklaas

In mijn stad (aalst) Wordt sinterklaas niet gevierd. In de plaats hebben we Sint-Maarten. Blijkbaar is dit ook het geval in bepaalde Nederlandse streken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Maarten_(feest)
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Sinterklaas

Jona444 schreef:In mijn stad (aalst) Wordt sinterklaas niet gevierd. In de plaats hebben we Sint-Maarten. Blijkbaar is dit ook het geval in bepaalde Nederlandse streken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Maarten_(feest)
In de streek rond Ieper in West-Vlaanderen is het ook Sint-Maarten, maar bij ons nog net Sinterklaas.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Sinterklaas

In Antwerpen is het sinterklaas ('k zou zelf moeten gaan opzoeken wie St Maarten is)

En heel mijn leven kende ik het nerveus wachten van kinderen (van mijzelf en de mijne later), en onnoemelijk vroeg opstaan de 6de december, om het speelgoed te vinden dat sinterklaas achterliet.

De 5de werd s'avonds het snoepgoed ( ;) en soms bier), voor sinterklaas, zwarte piet en zijn paard op de schouw (of waar ook gelegd), dat je als ouders best deed verdwijnen (of opdrinken/opeten) om later argwaan te voorkomen.

Moeilijk waren de periodes dat het duidelijk werd dat de goede man, in deze functie niet bestond.

Wordt steeds moeilijker nu, met 1001 sints in grootwarenhuizen.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Sinterklaas

Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Sinterklaas

De 5de werd s'avonds het snoepgoed ( :D en soms bier), voor sinterklaas, zwarte piet en zijn paard op de schouw (of waar ook gelegd), dat je als ouders best deed verdwijnen (of opdrinken/opeten) om later argwaan te voorkomen.
Toch kan het knapper dan dat :D Bij ons bracht Sinterklaas het altijd in de garage. Elke keer kijken, terwijl er niks staat. Dan gaat op een gegeven moment een van je ouders wat halen en als je dan even later ging kijken, stond er opeens een zak van de Sint. Ben er nog altijd niet achter hoe dat gebeurde, zonder dat we iets merkten... ;)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Sinterklaas

Ben er nog altijd niet achter hoe dat gebeurde, zonder dat we iets merkten... ;)
:D Heeft iets leuks en warms hé zo'n herinneringen.
Eric

Berichten: 4.546

Re: Sinterklaas

@Jona444:

Ik ken Aalst, ik zou het ten eersten geen stad noemen ;) Ik ken ook Sint Maarten, maar dat kan je volgens mij niet vergelijken met Sinterklaas. Een vriend van mij die ook in Aalst woont doet er namelijk wel aan. Sint Maarten is meer iets wat lijkt op Halloween (wat me alleen een stúk leuker lijkt, iets waar ik als non-feester aan mee zou doen).
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer