Springen naar inhoud

Windtunnel


  • Log in om te kunnen reageren

#1

will90

    will90


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2007 - 09:22

Hallo, wij willen voor ons profielwerkstuk verschillende soorten vleugels testen in een windtunnel. Hoe kunnen wij meten wat de ideale vleugel is met betrekking tot de lift, aerodynamica, weerstand enzovoort. We hadden al een ideetje met rook maar dat kan waarschijnlijk niet, buiten dat heb je dan geen resultaten op papier. Kan iemand ons helpen??? bij voorbaat dank!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 november 2007 - 20:56

Aerodynamica is een vrij ingewikkeld vakgebied met veel parameters om mee te spelen. Jullie onderzoeksvraag is veel te algemeen. DE ideale vleugel bestaat niet, want anders hadden Boeing en de zijne hem al lang uitgevonden. Er bestaan verschillende type vleugels voor verschillende toepassingen. Een gevechtsvliegtuig heeft een hele andere vleugel nodig dan een Boeing 747.

Wat jullie zouden kunnen doen is bijvoorbeeld vleugels met elkaar vergelijken die een andere bolling hebben, maar verder hetzelfde zijn. Het vergelijken kun je het beste doen door de lift en weerstand te meten die de vleugel genereert.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#3


  • Gast

Geplaatst op 29 november 2007 - 09:45

Aerodynamica is een vrij ingewikkeld vakgebied met veel parameters om mee te spelen. Jullie onderzoeksvraag is veel te algemeen. DE ideale vleugel bestaat niet, want anders hadden Boeing en de zijne hem al lang uitgevonden. Er bestaan verschillende type vleugels voor verschillende toepassingen. Een gevechtsvliegtuig heeft een hele andere vleugel nodig dan een Boeing 747.

Wat jullie zouden kunnen doen is bijvoorbeeld vleugels met elkaar vergelijken die een andere bolling hebben, maar verder hetzelfde zijn. Het vergelijken kun je het beste doen door de lift en weerstand te meten die de vleugel genereert.


Hoe kun je dan lift en weerstand in een windtunnel meten die de vleugel genereert??

#4

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 november 2007 - 19:55

Met behulp van een krachtmeter (feitelijk gewoon een veer). Vraag je natuurkunde leraar daar maar eens over.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#5

zelfademendgebouw.nl

    zelfademendgebouw.nl


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 19:18

Hoi,

Een vliegtuig vleugel kan je op verschillende manieren banaderen, Verruit de meest nauwkeurige manier is door het maken van den zogenaamde CFD berekening (Computational Fluid Dynamics)

Hiermee kan je de luchtstromen langs vleugels berekenen. Er zijn op internet gratis versies van dit programma te downloaden, alleen het invoeren van de gegevens kan vaak lastig zijn. Hiervoor zijn oplossingen te bedenken. Ik ben n uzelf ook bezig met het maken van een CFD programma voor mijn school. Hierbij maak ik gebruik van het programma Phoenics van CHAM een Engels software bedrijf. Als student heb ik daar een gratis licentie kunnen aanvragen.
Er zijn in dit programma vele voorbeelden als standaard in te vullen. Op deze manier kan je alle effecten, dus ook het stijgend effect meerekenen.

Succes.

#6

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2008 - 19:28

En je denkt dat middelbare scholieren kaas hebben gegeten van CFD's?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures