Springen naar inhoud

Genetische factoren parodontitis

• Log in om te kunnen reageren

LA-384

LA-384

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2007 - 12:57

Hallo,

Ik ben student aan de opleiding Mondzorgkunde en als afsluitende opdracht wordt van ons verwacht een onderzoek uit te voeren. Nu ben ik samen met een parodontoloog wat gaan brainstormen en kwam tot de conclusie dat het interessant zou zijn een onderzoek uit te voeren waarin genetische aspecten en prognose van parodontitispatiŽnten wordt vergeleken.

Aangezien mijn kennis op het gebied van genetica erg beperkt is, wilde ik hier graag een aantal vragen stellen;
- Hoe wordt een genetisch onderzoek uitgevoerd / of waar kan ik hier meer informatie over vinden?
- Waar wordt bij een genetisch onderzoek naar gekeken / of waar kan ik hier meer informatie over vinden?
- Wat is er al bekend over genetische factoren in relatie tot parodontitis-prognose / of waar kan ik hier meer informatie over vinden?

Dit zijn eigenlijk mijn eerste vragen die spontaan in mij opkomen. Er zijn uiteraard nog meer onduidelijkheden, maar ik zal eerst wat meer kennis moeten vergaren voordat ik ze tegenkom.

Bij voorbaat dank voor het lezen van deze tekst, hopelijk kan iemand me verder helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Metaphore

Metaphore

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2007 - 13:18

Als ge ni veel kennis hebt op vlak van genetica gaat dat heel moeilijk zijn om zelf te onderzoeken. Da gaat ge dus zelf moeilijk kunnen klaarspelen denk ik. Gewoon random gaan zoeken in het dna is praktisch onmogelijk, das net iets te groot.
Over het algemeen zoeken ze naar bepaalde genen die uw onderwerp beÔnvloeden. Dat doen ze meestal op vlak van transgene muizen, waarbij ze dus een muis maken met mutaties in het dna om te zoeken waar die genen liggen. Als ze dus zien dat een bepaalde mutatie op een bepaalde plaats uw fenotype beÔnvloed weten ze dat uw gen daar in de buurt zal liggen (das niet altijd persť het gen zelf, want als ge de promotor regio muteert kan dat ook effecten in uw fenotype veroorzaken, en die regio's kunnen heen heel aantal bp's van uw eigelijke gen zelf vandaan liggen)
Zo zoekt ge dus welke genen een invloed hebben op paradontitis. En dit is dan al heel simpel voorgesteld ;)
Dan moet ge in feite nog gaan zoeken welke genotypes er bestaan van uw gen, maar hoe ge dat doet herinner ik mij nu niet meer juist.
Tzal in elk geval geen gemakkelijke klus worden als tandarts...

Maar da lijkt mij eerder werk voor genetici als voor tandartsen.

Veranderd door Metaphore, 29 november 2007 - 13:19

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 november 2007 - 16:48

- Wat is er al bekend over genetische factoren in relatie tot parodontitis-prognose / of waar kan ik hier meer informatie over vinden?

Googel met de zoekterm genetic periodontitis:

http://www.perio.org...eneticbasis.htm

Kijk ook eens op Google Wetenschap.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

LA-384

LA-384

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2007 - 18:59

Als ge ni veel kennis hebt op vlak van genetica gaat dat heel moeilijk zijn om zelf te onderzoeken. Da gaat ge dus zelf moeilijk kunnen klaarspelen denk ik. Gewoon random gaan zoeken in het dna is praktisch onmogelijk, das net iets te groot.
Over het algemeen zoeken ze naar bepaalde genen die uw onderwerp beÔnvloeden. Dat doen ze meestal op vlak van transgene muizen, waarbij ze dus een muis maken met mutaties in het dna om te zoeken waar die genen liggen. Als ze dus zien dat een bepaalde mutatie op een bepaalde plaats uw fenotype beÔnvloed weten ze dat uw gen daar in de buurt zal liggen (das niet altijd persť het gen zelf, want als ge de promotor regio muteert kan dat ook effecten in uw fenotype veroorzaken, en die regio's kunnen heen heel aantal bp's van uw eigelijke gen zelf vandaan liggen)
Zo zoekt ge dus welke genen een invloed hebben op paradontitis. En dit is dan al heel simpel voorgesteld :D
Dan moet ge in feite nog gaan zoeken welke genotypes er bestaan van uw gen, maar hoe ge dat doet herinner ik mij nu niet meer juist.
Tzal in elk geval geen gemakkelijke klus worden als tandarts...

Maar da lijkt mij eerder werk voor genetici als voor tandartsen.

Bedankt voor je verduidelijkende antwoord. Ik ga het ook niet zelf onderzoeken, maar wilde gewoon wat meer kennis, zodat ik ook ongeveer weet waar de genetici die het bloed gaan testen mee bezig zijn. Ik kon wel wat informatie vinden over genetisch onderzoek, maar nergens waar precies naar gekeken wordt.

Googel met de zoekterm genetic periodontitis:

http://www.perio.org...eneticbasis.htm

Kijk ook eens op Google Wetenschap.

bedankt voor je links. ik zal ze eens doornemen.

Veranderd door LA-384, 02 december 2007 - 19:02

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 december 2007 - 09:19

Ik vermoed dat paro-problemen deels genetische maar vn.worden veroorzaakt door onze moderne leefwijze met minder gebruik van je kauw-en kaakspieren.We eten tegenwoordig veel voorbewerkt voedsel,waardoor er weinig reiniging van voedselresten in je mond plaats vindt.

Het overige genetisch verhaal zal daar nog een aanvulling op kunnen zijn;hoe onderhielden de voorouders hun gebitten?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures