Temperatuur van de zon...

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 14

Temperatuur van de zon...

Ik las een tijdje geleden in de National Geographic Magazine dat de zon aan het oppervlak heter zou zijn dan in het centrum. Het is al weer een tijdje geleden (ik vermoed een jaar geleden). Nu had ik het vanmiddag hierover met een collega en deze vertelde mij dat dit niet het geval was.

Ik dacht, ik zoek het even op Wikipedia op, maar daar stond het volgende:

De zon geeft licht en warmte in het zonnestelsel; de temperatuur aan de oppervlakte bedraagt ongeveer 5800 Kelvin. De temperatuur in het centrum wordt berekend op 15,5 miljoen Kelvin.

Wie heeft er nu eigenlijk gelijk? Of ligt het niet zo simpel?

Alvast mijn dank voor "het" antwoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Temperatuur van de zon...

Wikipedia heeft wel ongeveer gelijk. Maar ik kan me niet voorstellen dat NG zo'n blunder zou slaan, dus ik denk dat je destijds iets verkeerd begrepen hebt. Mogelijke bron van verwarring: De zon heeft ook nog een corona, waar de temperatuur kan oplopen tot 1 à 2 miljoen K, veel heter dan het oppervlak dus. Het gaat in die corona echter om zó weinig materie dat je daar weinig van merkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Temperatuur van de zon...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zon :

De zon krijgt haar energie door de zogenaamde proton-proton cyclus. Door de enorme druk die de eigen zwaartekracht van de zon op de materie uitoefent, in de kern zo'n 2×1016 Pascal, in combinatie met een temperatuur van zo'n 15 miljoen Kelvin, fuseert waterstof tot helium.

Omdat de druk door de eigen zwaartekracht in de kern het grootst is,lijkt het me logisch dat de temperatuur daar ook het hoogst is.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Temperatuur van de zon...

Hmm, ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar dat blad. In ieder geval bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Temperatuur van de zon...

Ah, ik denk dat ik weet waar ik mee in de war ben.

Dit las ik daarnet op een andere pagina.

Boven de chromosfeer bevindt er zich een ijl gas de corona genoemd, dat miljoenen kilometers ver in de ruimte kan gaan. De corona is alleen zichtbaar tijdens zonsverduisteringen. De temperatuur in de corona kan tot 1.000.000 C bedragen.

Nu weet ik dat je niet alles moet geloven dat je op het internet ziet, maar ik vermoed dat dit dus in het National Geographic Magazine stond.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Temperatuur van de zon...

Gone Evil schreef:Ah, ik denk dat ik weet waar ik mee in de war ben.

Dit las ik daarnet op een andere pagina.

..//..
Dast had je ook even eerder dan "daarnet" in mijn eerste antwoord op je vraag kunnen lezen ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer