Springen naar inhoud

[scheikunde]reactiviteit van halogeenalkanen

• Log in om te kunnen reageren

Mendelevium

Mendelevium

• >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2007 - 17:31

In het practica van reactiviteit van halogeenalkanen moest ik resp. butylbromide, sec-butylbromide en tert-butylbromide in ethanol doen en daarna AgNO3 erbij. Zodanig dat er een neerslag gevormd werd. Dan moesten we bepalen welk SN-type (1 of 2) er ging plaatsvinden. Dat levert allemaal geen probleem op maar we moesten ook kijken wat de pH was en dat was respectievelijk pH 6, pH 2 en pH 1 op. Nu vraag ik mij af hoe dat komt, dat er bij sec- en tert-butylbromide wel zuur (H+) gevormd wordt en bij butylbromide weinig of geen.

In een ander deel van het practicum moest ik resp. 1-joodbutaan, 1-broombutaan en 1-chloorbutaan in een proefbuis doen een daarna ook AgNO3 erbij. Ook hier moesten we het SN-type zoeken e.d. maar ook dat levert geen probleem op; alleen was er het verschijnsel dat het opp. van het mengsel waar we 1-joodbutaan in deden holvormig was (ook bij 1-chloorbutaan was dat zo), maar bij 1-broombutaan was het opp. bolvormig, hoe komt dat?
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures