[biologie] trillingen en golven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

[biologie] trillingen en golven

Wij kregen in school de volgende denkoefening:

Als een kever in het zand beweegt binnen een tiental cm van een schorpieon dan keert de schorpioen zich naar de kever en met 1 grote beweging vermorzelt hij het diertje.

De schorpioen doet dit zonder dat hij de kever hoort of ziet. Beiden zijn nachtdieren.

Hoe bepaalt de schorpioen de positie van de kever zo exact?

Ik heb al gedacht dat hij dat misschien doet volgens de trillingen in het zand, maar dit blijkt niet juist te zijn.

Daarna dacht ik aan een soort van ultrasonische golven zodat de schorpioen voelt (als de golven terugkaatsen) waar de kever zich bevindt. Zoals een vleermuis dat kan, maar ik weet niet of een schorpioen dat eigenlijk kan?

Kan iemand mij daarbij helpen?

We moeten gewoon eens nadenken over deze oef. en als we het antwoord weten kunnen we vragen of het juist is.

Dankjewel

Berichten: 8.614

Re: [biologie] trillingen en golven

Schorpioenen detecteren hun prooi met haren op hun scharen die trillingen waarnemen. Verder bezitten ze eenpectines, een kamvormig orgaan dat onder de achterste poten hangt en de geur van prooien waarneemt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 26

Re: [biologie] trillingen en golven

dankjewel!! ;)

Berichten: 8.614

Re: [biologie] trillingen en golven

Graag gedaan, maar wat heeft de vraag eigenlijk te maken met natuurkunde (titel) of met kreeften (ondertitel)?

EDIT: Heb het even veranderd in "biologie". Ik hoop dat je het niet erg vindt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer