Simpele fysicavraag

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Simpele fysicavraag

We moeten de volgende vraag oplossen, we hebben het antwoord gekregen maar ik verstond het niet. Onze leerkracht echter wou het niet uitleggen.

De vraag:

Een fietser rijdt met een constante snelheid over een horizontale weg. Zijn de volgende beweringen juist of fout?

a) De aandrijvende kracht van de fietser is nul.

b) de resulterende kracht op het systeem fiets en fietser is nul.

c) de tegenwerkende kracht op de fietser is nul

d) De aandrijvende kracht is steeds groter dan de tegenwerkende kracht.

mijn eigen antwoorden waren: a) fout b) fout c) fout d) juist

de verbetering zecht echter: a) fout b) juist c) fout d) fout

Wat ik niet versta is vraag b,d. In de opgave staat duidelijk dat de fietser vooruit gaat maar volgens de verbetering is de resultante van de wrijvingskracht van lucht en weg en de aandrijvende kracht 0. maar dan ga je toch niet vooruit.

Wat is mijn fout?

Berichten: 1.007

Re: Simpele fysicavraag

Voor elke massa geldt de tweede wet van Newton: ΣF=ma, in woorden: de som van alle krachten (ofwel resulterende kracht) op een massa is gelijk aan de massa maal de versnelling van die massa.

De fietser rijdt met constante snelheid, dat betekent dat de versnelling a=0, dus ΣF=0. Dat betekent dus niet dat er geen krachten op de fiets werken. Dat betekent alleen dat de krachten elkaar tegenwerken waardoor het resulteert in een totale effectieve kracht van nul. Als jij met constante snelheid rijdt, dan werk jij met je spierkracht de wrijvingskrachten tegen, dat wil zeggen rolwrijving tussen band en weg, wrijving in de draaiende delen en luchtwrijving. Als je een helling op rijdt, dan komt daar nog een component van de zwaartekracht bij.

Als je het bovenstaande begrijpt, dan kun je vraag b en d beantwoorden.

Berichten: 2

Re: Simpele fysicavraag

ik denk dat ik het begrijp. dankjewel voor de uitleg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Simpele fysicavraag

Nog even ietsje anders gesteld:

een kracht kan drie effecten hebben op een object:
  • een verandering van snelheid
  • een verandering van richting
  • een (tijdelijke of blijvende) verandering van vorm.
de fietser rijdt met constante snelheid. Er verandert dus niets aan zijn snelheid. Dus is er, NETTO, geen kracht. Dat wil zeggen dat de trapkracht van de fietser even groot is als (maar tegengesteld van richting aan) krachten veroorzaakt door de luchtweerstand en de rolwrijving.

het resultaat van het optelsommetje van alle krachten is 0 , resultantekracht is 0.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer