Zit er blauwzuur in kidneybonen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Zit er blauwzuur in kidneybonen?

Ik heb op internet gelezen dat er in bonen blauwzuur kan zitten wat maagbloedingen kan veroorzaken bij overmatige inname hiervan echter volgens mij niet in kidneybonen maar wilde dit even vragen hier. Weet iemand dit? Ben beetje fan van koude kidneybonen in chilisaus en als ik eraan denk dat er blauwzuur in zou kunnen zitten voel ik spontaan min maag maar dat is volggens mij door me eigen koppie gecreeerd.

Berichten: 8.614

Re: Zit er blauwzuur in kidneybonen?

Waarschijnlijk verwar je hier blauwzuur (HCN) met cyanide (CN), dat inderdaad (in kleine hoeveelheden) in bepaalde voedingsmiddelen voorkomt. Verder wordt je lichaam ook blootgesteld aan cyanide tijdens het metabolisme van vitamine B12 en het inademen van uitlaatgassen en sigarettenrook (vooral de concentraties in sigarettenrook zijn gevaarlijk). Er is dan ook quasi continu een kleine hoeveelheid cyanide en diens afbraakproducten (want het menselijk lichaam is in staat om kleine hoeveelheden cyanide onschadelijk te maken) aanwezig in het lichaam.

Deze hoeveelheid is echter ongevaarlijk.

Veel meer hierover kan je hierover vinden.

PS: Nierbonen kunnen echter wel gevaarlijk zijn op een andere manier. Deze bonen bevatten namelijk een zeer hoge concentratie phytohemagglutinine (een lectine dat het celmetabolisme op een aantal manieren beïnvloedt). Phytohemagglutinine is in hoge doses een gif en het eten van slechts vijf rauwe bonen (een rauwe nierboon bevat tot 70.000 hau) kan een vergiftiging veroorzaken, die resulteert in misselijkheid en braken. Goed koken is de boodschap (op deze manier wordt de dosis phytohemagglutinine teruggebracht tot 200 hau).

PPS: Deze topic hoort m.i. thuis in "Pathologie".
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer