Vincent Icke op tv i.v.m. biografie Einstein

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 197

Vincent Icke op tv i.v.m. biografie Einstein

Woensdag was het precies 102 jaar geleden dat Albert Einstein zijn relativiteitstheorie

publiceerde. Het is geen toeval dat op deze dag ook de vertaling van Einsteins biografie

verschijnt. Vincent Icke is te gast bij DWDD, eminent sterrenkundige en Einstein-expert.

Bron: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/terugkij...;autostart=true

Interessant toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: Vincent Icke op tv i.v.m. biografie Einstein

Ik heb het net even zitten bekijken en het viel me op dat Vincent Icke zichzelf voorstelde als een stuk minder begaafd dan Einstein. Dat terwijl hij tegelijkertijd vertelde dat het een icoon is geworden en dat bv Lorentz het meeste werk voor hem klaargelegd had om op de beroemde formule te komen.

Ik denk dat het icoon Einstein op een heilig voetstuk is gezet en dat het in de huidige wetenschap als ongepast wordt gezien om te zeggen dat Einstein ook maar een mens was met z'n eigen beperkingen.

Dit even afgezien van het feit dat hij waarschijnlijk een goed gevoel had voor publiciteit en dat hij op z'n 27e jaar al een prestatie neer heeft gezet die maar voor weinigen is weggelegd. Later blonk hij vooral uit in het zich vastbijten in een vraagstuk dat nog niet bereikbaar bleek was voor hem.

Geen slecht woord dus over Einstein, maar meer een opmerking over de bovenmenselijke manier waarop over hem wordt gesproken.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Berichten: 624

Re: Vincent Icke op tv i.v.m. biografie Einstein

Paul_1968 schreef:Ik heb het net even zitten bekijken en het viel me op dat Vincent Icke zichzelf voorstelde als een stuk minder begaafd dan Einstein. Dat terwijl hij tegelijkertijd vertelde dat het een icoon is geworden en dat bv Lorentz het meeste werk voor hem klaargelegd had om op de beroemde formule te komen.

Ik denk dat het icoon Einstein op een heilig voetstuk is gezet en dat het in de huidige wetenschap als ongepast wordt gezien om te zeggen dat Einstein ook maar een mens was met z'n eigen beperkingen.

Dit even afgezien van het feit dat hij waarschijnlijk een goed gevoel had voor publiciteit en dat hij op z'n 27e jaar al een prestatie neer heeft gezet die maar voor weinigen is weggelegd. Later blonk hij vooral uit in het zich vastbijten in een vraagstuk dat nog niet bereikbaar bleek was voor hem.

Geen slecht woord dus over Einstein, maar meer een opmerking over de bovenmenselijke manier waarop over hem wordt gesproken.
Maar dat gebeurt vaak vooral door de media en het grote publiek. Fysici wetend donders goed dat Einstein ook zijn fouten heeft gemaakt. We weten nu allang dat de algemene relativiteitstheorie een benadering is, Lorentzinvariantie wordt onderzocht, etc etc.

Ik las laatst een artikeltje in de Quest oid waarin de relativiteitstheorie werd behandelt. Daarin werd tenenkrommend iets als "de relativiteitstheorie wordt door niemand echt begrepen" gesteld. De media verdraait vaak het beeld van wetenschap. Da's jammer, want sommigen grijpen dat maar wat graag om de meest grote flauwekul te gaan onderbouwen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Vincent Icke op tv i.v.m. biografie Einstein

Los van het feit dat het tegenwoordig standaard is om in een opleiding theoretische natuurkunde niet erg diep te gaan op AR. (voor velen is het toch maar een veld zoals een ander)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vincent Icke op tv i.v.m. biografie Einstein

voor velen is het toch maar een veld zoals een ander
Welke betekenis van "veld" bedoel je in deze context?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Vincent Icke op tv i.v.m. biografie Einstein

Ik weet niet of onderstaande je vraag beantwoord. In principe start men bij het berekenen van (bijvoorbeeld) krachten met velden. Zo heb je het elektrische veld en het magnetische veld, die via de Lorentzkracht dynamica van de deeltjes dicteren. Volledig analoog definieert (in een gegeven coördinatenstelsel) de metriek de dynamica van deeltjes onderworpen aan gravitatie. Als je niet coördinaatafhankelijk wenst te werken (en dat is verstandiger) kan je spreken over 'het gravitatieveld' als de equivalentieklasse van metrieken die op een globale coördinatentransformatie na aan mekaar gelijk zijn.

Wanneer men AR ziet als 'gewoon een ander veld', dan ziet men de Einstein (veld)vergelijkingen (+bepaling van de energie-impulstensor) als het enige relevante aan AR (net zoals de Maxwellvergelijkingen (+constitutieve vergelijkingen) het enige relevante zijn aan elektromagnetisme). Deze benadering gaat er aan voorbij dat de geometrie van de ruimtetijd vervat zit in het gravitatieveld (de andere velden hebben dus geen bestaansrecht zonder het gravitatieveld).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vincent Icke op tv i.v.m. biografie Einstein

Dank voor je toelichting. Ik was even niet zeker of je "veld" bedoelde als in elektrisch veld, gravitatieveld, enz. of als in "vak(deel)gebied" (dus men ziet AR als gewoon een ander deelgebied in de natuurkunde en gaat er daarom niet heel diep op in o.i.d.).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer