Permanganimetrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 281

Permanganimetrie

Goeiemorgen mensen :D

Ik las hier in mijn laboschrift van chemie iets over permanganimetrie. En ik zit met een denkvraag hieromtrent.

-Als er aan een Fe 2+-oplossing 10ml 1M H2SO4 -oplossing toegevoegd wordt, dan is dit een grote overmaat om een zuur midden te verzekeren. Waarom? Hoe weet je dit precies?

-10 ml uit een 1M H2SO4-oplossing, hoeveel is dit eigenlijk? Hoe bereken je dit juist? :D

Thanx!

Liekeu

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Permanganimetrie

...dan is dit een grote overmaat om een zuur midden te verzekeren. ....
Is dit Belgisch of zo? Ik snap er tenminste niks van.
10 ml uit een 1M H2SO4-oplossing, hoeveel is dit eigenlijk? Hoe bereken je dit juist?
1M = 1 mol/liter dus 10 ml daarvan bevat 0,01 mol H2SO4. Simpel toch?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 281

Re: Permanganimetrie

Tweede geval: Was niet zeker dat het zo wel was. Want is sommige gevallen moet je juist het omgekeerde doen met het aantal mol.. heb dat ergens eens gezien, maar weet niet meer waar.

Eerste geval: geen idee :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Permanganimetrie

Is dit Belgisch of zo? Ik snap er tenminste niks van.
"een zuur midden" is vlaams voor "een zuur milieu"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 365

Re: Permanganimetrie

omdat de titel over permangaat gaat vermoed ik dat

je aan je ijzermonster zuur toevoegd net als bij je standaardreeks moest bij je staandaardreeks doe je dit mede om bruinsteenvorming te voorkomen en dat je alles fotometrisch gaat bepalen.

Berichten: 281

Re: Permanganimetrie

Van die termen heb ik nog niet gehoord en ben ze ook niet tegengekomen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Permanganimetrie

Ik vermoed dat ceitwa met standaardreeks de tabel met standaardelektrodepotentialen bedoelt met daarin de halfreacties.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Redoxpotentiaal
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 66

Re: Permanganimetrie

Ik vermoed dat ceitwa met standaardreeks de tabel met standaardelektrodepotentialen bedoelt met daarin de halfreacties.


Hij heeft het over fotometrische bepalingen, daar is je electrodepotentiaal niet voor nodig hoor.

Berichten: 281

Re: Permanganimetrie

In mijn boek staat er nog zo iets:

we lossen 0,063 g H2C2O4.2H2O op in 10 ml. Wat is de concentratie dan?

Normaal is dat mol/l, maar je zit hier met 10 ml..

De molaire massa van H2C2O4.2H2O is 126 gram

In mijn boek staat er nog zo iets:

we lossen 0,063 g H2C2O4.2H2O op in 10 ml. Wat is de concentratie dan?

Normaal is dat mol/l, maar je zit hier met 10 ml..

De molaire massa van H2C2O4.2H2O is 126 gram

Berichten: 66

Re: Permanganimetrie

punt 1:

Als je het één keer typt snappen we het ook wel :D

en wat betreft je vraag:

10 ml is het zelfde als 0,01 liter.

je kunt zelf uitrekenen hoeveel mol 0,036 g H2C2O4.2H2O nou eigenlijk is.

en de concentratie moet uitgedrukt worden in mol/l. Dit is ook de standaard notatie. Het is eigenlijk een maat om aan te geven hoeveel er van een stof opgelost zou zitten in 1 liter. Maar als je 1 liter hebt, en er wordt wat van gebruikt, dan heb je ook geen liter meer, maar minder. Toch blijft de concentratie hetzelfde, en ook genoteerd in mol/l.

de rest kun je zelf hoop ik toch wel.

Berichten: 281

Re: Permanganimetrie

Ja sorry, Kweet niet wat er gebeurde maar tekst staat er 2 x en kon het niet meer wegdoen. :D

0.063 gram H2C2O4.2H2O wordt opgelost in 10 ml water.

126 g is 1 mol

0.063 g is 0.0005 mol

Standaardnotatie is mol/l. Dus als ik 0.063 g oplos in 1 liter is dit 0.0005 mol/l.

Maar ik los het op in 10 ml.
Maar als je 1 liter hebt, en er wordt wat van gebruikt, dan heb je ook geen liter meer, maar minder.
Ik dnek niet dat je me snapt.. Ik los 0.063 gram op in 10ml. Niet in 1 liter waarvan ik een beetje neem..

Daarmee zit ik dus in de war.

Of bedoel je dat 0.0005 mol/l hetzelfde is als 0.0005/10ml in dit geval? Vind ik wel raar dan.. :D

Berichten: 66

Re: Permanganimetrie

Nee dat is niet hetzelfde.

0,0005 mol/l is het zelfde als 0,0005 mol/1000 ml

1 liter is namelijk 1000 ml, en niet 10 ml zoals jij het nu laat lijken. Maar dat weet je al wel, neem ik aan.

Simpele regel:

Hoeveelheid (eenheid: liefst mol (soms ook gram)) delen door volume (eenheid: liefst liter) = concentratie (eenheid: mol/liter, of gram/liter)

En jij zei het volgende:

"Dus als ik 0.063 g oplos in 1 liter is dit 0.0005 mol/l."

Dat klopt dus. Maar als jij die 0,036 g oplost in 10 ml (=0,01 l) dan wordt je concentratie een stuk hoger.

Reden wijziging: ik zag iets in de post van liekeu over het hoofd

Berichten: 281

Re: Permanganimetrie

Dat is wat ik al dacht: de concentratie wordt hoger, omdat je veel minder water hebt :D

dus is het 0.0005mol/0,01 l

Ok, heb het door :D

thanks!

Liekeu x

Reageer