Kettingregel?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 33

Kettingregel?

Hallo allemaal, daar ben ik weer. Vorige week een niveaukromme, deze week de kettingregel. Het weekend is een goed tijdstip om je in wiskunde te verdiepen.

gevraagd.
\(\frac{\partial h}{\partial x}\)
waarbij
\(h(x,y)= f(u(x,y),v(u,v))\)
\(f(u,v)=\frac{u^{2}+v^{2}}{u^{2}-v^{2}}\)
\(u(x,y)=e^{-x-y}\)
\(e^{xy}\)
het boek zegt nu dat je het gevraagde kan vinden met behulp van een kettingregel, nu zit ik met een probleem. Ik kan hem niet vinden met een kettingregel. Als ik zelf zit te kloten schrijf ik het volgende op en differentieer naar x, maar dat zal wel te suf zijn.
\(h(xy)=\frac{e^{-2x-2y}+e^{2xy}}{e^{-2x-2y}-e^{2xy}}\)
Kan iemand me helpen, ik heb er een gruwel hekel aan als ik zoiets niet zie, terwijl het te zien moet zijn according to het boek.

ps, waarom doet mij LaTeX het niet?

Hallo allemaal, daar ben ik weer. Vorige week een niveaukromme, deze week de kettingregel. Het weekend is een goed tijdstip om je in wiskunde te verdiepen.

gevraagd:

\frac{\partial h}{\partial x}

waarbij

h(x,y)= f(u(x,y),v(u,v))

f(u,v)=\frac{u^{2}+v^{2}}{u^{2}-v^{2}}

u(x,y)=e^{-x-y}

e^{xy}

het boek zegt nu dat je het gevraagde kan vinden met behulp van een kettingregel, nu zit ik met een probleem. Ik kan hem niet vinden met een kettingregel. Als ik zelf zit te kloten schrijf ik het volgende op en differentieer naar x, maar dat zal wel te suf zijn.

h(xy)=\frac{e^{-2x-2y}+e^{2xy}}{e^{-2x-2y}-e^{2xy}}
QED

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kettingregel?

LaTeX werkt voorlopig niet, je probeert het best zonder weer te geven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 33

Re: Kettingregel?

zie onder mijn ps.
QED

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kettingregel?

Had ik (nog) niet gezien. De kettingregel voor een functie van twee variabelen:

Afbeelding
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 33

Re: Kettingregel?

ok, en hoe zit dat dan bij dit voorbeeld?

dh/du = (1,v) ?

en du/dx = -e^{-x-y} ?

und so weiter?
QED

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kettingregel?

In jouw geval is h(x,y) = f(u(x,y),v(x,y)).

Vermenigvuldig de partiële afgeleide van f naar u met die van u naar x; idem voor v (en optellen).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 33

Re: Kettingregel?

wat ik daar had staan klopt dus, fijn.
QED

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kettingregel?

Niet helemaal, dh/du is geen vector... Je moet de partiële afgeleide van f naar u bepalen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 33

Re: Kettingregel?

is dat 1?
QED

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kettingregel?

Nee, dat kan niet kloppen. Je moet de partiële afgeleide naar u bepalen van:

(u²+v²)/(u²-v²)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Kettingregel?

TD schreef:Had ik (nog) niet gezien. De kettingregel voor een functie van twee variabelen:

Afbeelding
Iets wat ik me al een tijdje afvraag ivm met de kettingregel. In wiskunde hoor je altijd dat de kettingregel zoals in de notatie hierboven geen breuken voorstellen, dus mag je ook niet schrappen. Maar in fysica (wel de kettingregel voor functies van 1 veranderlijke dan) gebruikt men die kettingregel wel als breuk, voorbeeld als men uit de versnelling de snelheid wil bekomen dan vertrekken ze van het feit dat:
\(a = \frac{dv}{dt}\)
om te zeggen dat de snelheid gelijk is aan de integraal van de versnelling:
\(a * dt =dv\)
\(v = \int {a * dt}\)
Hier verplaatst men de noemer van het rechterlid toch naar het linkerlid, dus ziet men het als een breuk. Dat je juist uitkomt weet ik wel, maar hoe komt het dat je toch juist uitkomt maar eigenlijk iets doet dat totaal niet mag.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Kettingregel?

Exact diezelfde vraag is hier behandeld. Helaas is het nogal moeilijk te volgen doordat LaTeX niet werkt in die berichten.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Kettingregel?

Exact diezelfde vraag is hier behandeld. Helaas is het nogal moeilijk te volgen doordat LaTeX niet werkt in die berichten.
Ah sorry, ik had het niet gezien.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Kettingregel?

Geen verontschuldiging nodig hoor, vrij moeilijk te vinden topic. Althans, de topictitel is niet erg informerend :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer