Optische activiteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

Optische activiteit

kort maar krachtig,

heeft 1,2 propadieen optische activiteit?

Als ik hem teken vind ik niet echt een C* atoom, dus zou ik zeggen van nee, maar volgens mij is het een uitzondering, of toch niet?

daarbij, weet iemand toevallig, als je bijv. hebt :

2- pentanon, kan het C atoom waaraan de dubbelgebonden O zit uberhuapt een C* (C-atoom met 4 verschillende bindingen , waardoor het optisch actief wordt) atoom zijn?

of moet ik het juist zien dat hij als het ware ''2x '' aan O gebonden is en dus geen C* atoom is

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Optische activiteit

Een C-atoom is alleen een C* atoom als er 4 verschillende groepen aan zitten (het gaat dus niet om 4 verbindingen maar om 4 groepen). De achtergrond hiervan is dat alleen dan het molekuul een spiegelbeeld heeft dat niet door het molekuul zelf te maken is door roteren van één of meerdere bindingen. Er is dan dus sprake van twee stereo-isomeren (in dit geval enantiomeren) die beide optisch actief zijn, die één + , de ander - . Een racemisch mengsel waarin beide enantiomeren in gelijke aantallen voorkomen is niet optisch actief omdat ze elkaar compenseren.

Noch propadieen, noch 2-pentanon bevatten een C* atoom.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Optische activiteit

In zekere zin is 1,2-propadieen wel een uitzondering. Het heeft geen C-atoom met 4 verschillende substituenten, maar bepaalde gesubsitueerde 1,2-propadienen, zoals 1,3-chloor-1,2-propadieen zijn wel optisch actief. De reden is dezelfde als bij "normale" optisch actieve stoffen: Het molecuul heeft geen symmetrievlakken, en er bestaan dus 2 spiegelbeeld-isomeren van.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer