Berekening stalen balk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Berekening stalen balk

hey iedereen ik ben robert 17 jaar en ik ben op dit moment opleiding Bouwtalent 2de jaar

nu heb ik een probleem waar hoop ik jullie mij mee kunnen helpen.

ik moet een stalen balk berekenen zodat ik weet wat voor HEA profiel ik moet gebruiken alleen ik loop vast op de volgende berekening

5 x qrep l^4

Uc=------------

384 x E Iy

de Uc kan ik wel uitrekenen en de lengte van de balk is 3000 mm en de Qrep is 15 kN/m dus krijg ik de volgende som

5 x 15 kN/m x 3m4

5mm= ----------------------

384 x 2.1 10^5 N/mm²x Iy

alleen ik moet de Iy weten dus draai ik de som om en krijg ik dit

5 x 15 N/mm x 3000 mm4

Iy= -------------------------

384 x 2.1 10^5 N/mm²x5mm

maar als ik deze som nu uitrekenen komt er geen goed getal waarmee ik mijn HEA profiel mee kan bepalen.

dus als iemand dit weet van jullie hoor ik het graag ook ben ik niet zeker over de E ( 2,1 10^5 N/mm² )

alvast heel erg bedankt

grtz Robert

Berichten: 4.502

Re: Berekening stalen balk

Aangezien jij weer een lid bent van de nieuwere lichting studerenden hier op dit forum verwijs ik je hierbij naar mijn website om je eigen rekenkunsten met een van mijn freeware-programma's voor statische berekeningen te vergelijken!

Maak een bestand op je HD en wel C:\forum en je kunt aan de gang.

Nb.

Ik zag bij mijn eigen bijlagenbeheer dat mijn driescharnier-programma (FOR3SPAN.zip)16349 keer werd gedownload en het balkentestprogramma ( FORBTEST.zip) 3920 keer;dus er blijkt wel interesse! :D .

http://groups.msn.com/FREEWAREoktagon

succes!

Berichten: 4.502

Re: Berekening stalen balk

Robertzear schreef:hey iedereen ik ben robert 17 jaar en ik ben op dit moment opleiding Bouwtalent 2de jaar

nu heb ik een probleem waar hoop ik jullie mij mee kunnen helpen.

ik moet een stalen balk berekenen zodat ik weet wat voor HEA profiel ik moet gebruiken alleen ik loop vast op de volgende berekening

5 x qrep l^4

Uc=------------

384 x E Iy

De Uc is een veiligheidsfactor,die je pas kunt bepalen als de Ix (niet de Iy ) bekend is;de Iy is van belang als je de balk op zijn kant legt en dat zal wel niet het geval zijn!

de Uc kan ik wel uitrekenen en de lengte van de balk is 3000 mm en de Qrep is 15 kN/m dus krijg ik de volgende som

5 x 15 kN/m x 3m4

5mm= ----------------------

384 x 2.1 10^5 N/mm²x Iy

alleen ik moet de Iy weten dus draai ik de som om en krijg ik dit

5 x 15 N/mm x 3000 mm4

Iy= -------------------------

384 x 2.1 10^5 N/mm²x5mm

5= (5 x 15 x 3000^4)/(384 x 2.1 x 10^5)x Ix en daaruit kun je dan op jouw methode de Ix toveren;de dichtsbijzijnde Ix uit het profielenboek moet gelijk of hoger zijn.

Dan wordt de Uc (veil.factor) : Ix uit tabel/Ix berekend

Zo zou volgens mij het verhaal moeten luiden,in de practijk wordt ook wel de optredenmde spanning vergeleken met de toelaatbare (deze is variabel,afh staalsoort,dus met jouw gegevens lukt de Uc berekening alleen op vermelde manier!


maar als ik deze som nu uitrekenen komt er geen goed getal waarmee ik mijn HEA profiel mee kan bepalen.

dus als iemand dit weet van jullie hoor ik het graag ook ben ik niet zeker over de E ( 2,1 10^5 N/mm² )

alvast heel erg bedankt

grtz Robert

Berichten: 4.502

Re: Berekening stalen balk

Uc heet officieel unitycontrol en wordt uitgedrukt in een factor als je eerder berekende maar in omgekeerde waarde;dus de waarde die je krijgt moet je in feite dus omkeren ;ik noemde de Uc de veiligheids factor.Maar die komt in feite neer op 1/Uc.

Berichten: 4.502

Re: Berekening stalen balk

Indien de topichouder nog interesse heeft voor dit onderwerp:

Waarom werd er geen toe te laten spanning vermeld in deze opgaaf.

In de praktijk speelt dat een grote rol aangezien je elke constructie moet berekenen op spanning en doorbuiging;de mogelijkheid besdtaat,dat bij een bepaalde opgegeven doorbuiging van bijv L/200 en andere waardeb als L/333 of L/500 er te hoge spanningen kunnen optreden en je dan een zwaarder profiel moet nemen dat echter weer een geringere doorbuiging heeft.

Een elasticiteitsmodulus zegt niet alles over de bijbehorende trekvastheid en vloeispanning;materiaalsamenstelling speelt ook een rol hierbij.

Bij lange balken (boven 10-20 meter) wordt er in de fabriek een buiging aangebracht om te grote doorbuiging te verhinderen en wordt dan vaak de spanning maatgevend omdat een doorbuiging vaak afhankelijk is van het doel. :D

Berichten: 4.502

Re: Berekening stalen balk

STATICA BEREKENINGEN bouwkunde voor hout en staal,doorbuigingen, spanningen,veiligheden,profielen

te zien op:

http://groups.msn.com/FREEWAREoktagon

Reageer