Springen naar inhoud

"fair trade beter dan biologisch"

• Log in om te kunnen reageren

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 03 december 2007 - 17:28

Als consument in de supermarkt heb je grofweg twee keuzes om maatschappelijk verantwoorde producten aan te schaffen: biologisch of fair trade. Een combinatie van beiden is lastig te vinden. Daarbij is het vaak ook zo dat biologische producten een lager economisch rendement hebben dan producten die op de gangbare wijze zijn geproduceerd. Immers: een stel kippen ophokken in een legbatterij en ze volstoppen met krachtvoer levert per manuur en per m≤ grond meer kippenkilo's op dan om veel minder kippen lekker buiten rond te laten huppelen en ze normaal voer geven. Voor een arme boer die graag fatsoenlijk geld wil verdienen is het daarom interessanter om voor de legbatterij te kiezen. Idem dito voor bestrijdingsmiddelen bij gewassen.

Bij fair trade ligt het anders. De boeren worden vaak uitgeknepen door de (tussen)handelaren. Fair trade producten garanderen dat de boer een fatsoenlijke prijs voor zijn producten krijgt. In dat geval hoeft de boer niet op zoek naar allerlei methoden om nog enig rendement te krijgen van zijn bedrijf. Ik vraag me dan ook af of het op de lange termijn niet beter is om voor fair trade producten te kiezen dan voor biologische producten. Ik denk namelijk dat als de boer genoeg te besteden heeft, hij eerder open zal staan voor biologische producten dan als hij een slechte prijs krijgt, en hem ook nog eens wordt voorgeschreven hoe hij zijn producten moet produceren. In dat laastste geval is de kans naar mijn idee groot dat hij gaat sjoemelen en het product waarvan de uiteindelijke consument denkt dat het biologisch is, uiteindelijk toch niet aan de criteria daarvoor voldoet.

Vandaar mijn stelling: koop geen biologisch producten, maar koop fair trade.

Maar ik sta open voor elk argument dat deze stelling aan het wankelen brengt. :D

PS: dit topic heeft zowel ethische als economische elementen, maar voorlopig even hier gezet. Voel je echter vrij om ethische punten naar voren te brengen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2007 - 18:30

Fair trade producten zijn volgens mij zoiezo wel vrij biologisch. Een boer die bij fair trade is aangesloten heeft nou niet de middelen om gigantische farms op te zetten.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 03 december 2007 - 21:41

Dat zegt niet zozeer iets over het "biologische". Daarbij, grote boeren bestaan daar ook, maar om een fatsoenlijke prijs te krijgen schuwen ze geen harde methodes. Denk maar eens aan de slavernij in o.a. de koffie- en cacaobranche.
En bestrijdingsmiddelen werken natuurlijk net zo goed op 1ha. als op 100ha.
- Jimi Hendrix -

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 december 2007 - 21:55

Eigenlijk is het stuitend dat niet-biologische boeren subsidie krijgen, in plaats van een boete.

Ik heb me eigenlijk nooit gerealiseerd dat je voor bepaalde producten ook zou kunnen kiezen tussen biologisch of fair trade. Wat voor producten moet ik dan aan denken, bananen en koffie?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 03 december 2007 - 22:00

Het viel me laatst op bij koffie. Normaal koop ik van Max Havelaar, maar toen zag ik dus ook AH Biologisch staan. Toen stond ik daar dus echt in dilemma: beide principes juich ik toe, maar op geen van beide stond dat het ťn biologisch ťn fair trade was. Ik heb het toen eerst terug gezet, ben de rest van mijn boodschappen gaan doen en heb er ondertussen over nagedacht. Toen kwam ik tot de overweging die ik hierboven plaatste.

Maar zoals gezegd, het is een dilemma. Wat is nu beter? Klopt mijn redenering?
- Jimi Hendrix -

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 december 2007 - 23:13

Biologisch eet je met goede reden wellicht voor je gezondheid en het welzijn van de dieren, niet voor het milieu of de boeren.
Of Geplaatste afbeelding It makes me feel so good.

terecht is?
http://www.economist...tory_id=8380592

But perhaps the most cogent objection to Fairtrade is that it is an inefficient way to get money to poor producers. Retailers add their own enormous mark-ups to Fairtrade products and mislead consumers into thinking that all of the premium they are paying is passed on. Mr Harford calculates that only 10% of the premium paid for Fairtrade coffee in a coffee bar trickles down to the producer. Fairtrade coffee, like the organic produce sold in supermarkets, is used by retailers as a means of identifying price-insensitive consumers who will pay more, he says.

and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 december 2007 - 12:53

Gewoon niet bij de AH kopen :D

Bij o.a. de wereldwinkel en de C1000 heb je koffie van Neuteboom die zowel biologisch als fairtrade is. Ik drink het al jaren en het smaakt prima.

Als je de keuze hebt, maar het kan niet samen? Wees dan in elk geval blij dat je een beter product hebt dan als het geen van beide is. Voor de rest is het appels en peren. En als je niet kan kiezen, koop dan niet, consuminderen is misschien nog wel beter.
β-Damascenon en maneschijn

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 04 december 2007 - 18:40

Geen koffie meer kopen? Ga je mond spoelen jij, ik presteer maar heel matig als ik niet iedere dag mijn dosis koffie krijg. :D

Bovendien: buiten koffie zijn er vast nog wel meer producten waar het speelt, niet?
- Jimi Hendrix -

Wilhelm

Wilhelm

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2007 - 16:15

Nu wil ik enige kantmerkingen plaatsen :

Biologisch hoeft niet altijd "beter" te betekenen. Een probleem waar veel biologische produkten last van hebben, is dat de eisen aan het produkt vaak opgesteld zijn aan de hand van de produktiewijze van de niet-biologische produkten. Het gebeurt nog wel eens dat de produktiewijze van het biologische produkt deze eisen nog wel eens systematisch overtreedt.

Een voorbeeld :
Er zijn bepaalde dioxine-grensen gesteld aan kippen-eieren. Dioxines komen in (hele) kleine concentraties voor in de grond. In de grond zitten wormen die deze dioxine-deeltjes ophopen in hun eigen lichaam. Deze wormen worden gegeten door scharrelkippen die buiten gehouden worden. Deze dioxine-deeltjes komen uiteindelijk terecht in de eieren. De eieren voldoen daarop dan niet aan de dioxine-eisen.

Nu zeg ik niet dat die eieren slecht zijn. Maar het is wel een probleem waar een controle-orgaan mee zit. En er mag niet zo maar een uitzondering gemaakt worden. Een gevolg daarvan is dat men vaak systematisch gewoon niet-controleert. Beter niet controleren dan het moeten afkeuren. En dat probleem van niet-controleren is een oorzaak van redelijk wat gesjoemel binnen de biologische landbouw. Kan men nog herinneren de afleveringen bij Kassa! waar rundergehakt getest werd opdat het daadwerkelijk ging om 100% rundergehakt ? Hierbij viel op dat er bij de biologische rundergehakt vaker werd gesjoemeld dan de niet-biologische rundergehakt. Nu moet hier gezegd worden dat de hoofdlijn hiervan was dat er gewoon veel gesjoemeld werd met rundergehakt in het algemeen. Maar toch geeft dit wel een probleem aan.

Het probleem van fair-trade, is dat vaak veel geld gespendeerd moet worden om inderdaad het geld op de juiste bestemming te krijgen. Het is niet abnormaal dat je 20 euro extra aan produkten moet besteden, om te zorgen dat de boer in een ontwikkelingsland daadwerkelijk een euro krijgt.

Hierbij denk ik ook terug aan het programma Keuringsdienst van Waarden, welke een eigen chocoladereep merk uitbracht ; genaamd Tonyís Chocolonely. Dit is/was een chocoladereep die ongeveer een euro duurder was dan een normale chocoladereep en die garandeerde dat de boer een "goede" prijs kreeg, en dat geen kinderarbeid te pas hierbij kwam. In een van hun programma's gingen ze echter ook op onderzoek naar hoeveel geld de boeren dan daadwerkelijk kregen. De getallen die genoemd werden (en dat duurde even voordat de stichting die hierom ging deze daadwerkelijk noemde), als je ze doorrekende, waren toch wel laag te noemen. Veel meer dan 2 cent per reep was het niet. Nu was het hoofdonderzoek in dat programma of daadwerkelijk de garantie geleverd kon worden dat het inderdaad "kinderhandjes-vrije chocolade" was, dus werd er niet heel veel aandacht besteed aan hoeveel nu precies bij de boeren aankwam.

Nu hoeft het in bovenstaand voorbeeld nog niet eens om corruptie te gaan. Ik kan me ook voorstellen dat de verhoogde prijs veroorzaakt werd door de hogere overheadskosten (het is tenslotte een kleinere oplage dan de grote merken), maar toch lijkt het me wel een extra probleem dat optreedt bij fair-trade produkten (kleine oplage / overheadskosten). Echter denk ik ook dat er best sprake is van enige verhoogde corruptie ; het geld gaat immers door vele handen en er zijn niet veel controle-organen die dit controleren (het is ook uiterst lastig om dat soort dingen goed te controleren).

Als ik beide produkten dan vergelijk, zou ik eerder geneigd zijn om voor biologische produkten te kiezen. Die lijken me toch wel een hogere efficientie te hebben als je kijkt naar de extra waarde van wat je betaalt en wat je terugkrijgt.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 december 2007 - 13:13

Biologische producten moeten aan alle eisen voldoen waar een regulier product ook aan moet voldoen, er mag niet meer dioxine inzitten dan toegestaan, rundgehakt moet het vereiste percentage rund bevatten etc. Daarnaast zijn er aanvullende eisen. Idem voor fair trade.

Deze producten zijn niet 'beter' omdat ze beter aan de eisen van de warenwet voldoen, maar omdat ze iets extra's leveren. Uiteraard moet dat dan vanuit jouw gezichtspunt ook beter zijn anders is dat het niet waard.

Waar je extra geld kan krijgen door een lastig controleerbaar aspect toe te voegen wordt geknoeid, natuurlijk.

Biologische producten worden ook gecontroleerd door een organisatie, je product als Eko labelen kost ook geld. Een simpel voorbeeldje uit mijn bedrijf. We kunnen voor slechts 5% meer een biologische plantaardige olie inkopen. Als we deze als Eko willen verkopen moeten we ten eerste een bedrag van Ä 700 betalen aan skal. Vervolgens moeten we dit product apart van de overige voorraad bewaren. Dat los van een bedrag over de omzet en een lastig te maken dossier en een extra boekhouding. Dus de meerprijs van zo'n biologisch product zit misschien ook grotendeels in de controle en niet in de productie an sich (weet niet of dit geval representatief is).

Veranderd door JanMeut, 10 december 2007 - 13:19

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2007 - 23:22

Boeren die bij Oxfam willen aansluiten moeten wel volledig in orde zijn met milieuzaken, en daarbij worden deze boeren ook volledig gepushed om zo 'biologisch' mogelijk te werken. De reden dat fair trade producten iets duurder zijn komt ook grotendeels omdat deze boeren biologisch werken, en niet zozeer omdat ze de boeren meer betalen. Oxfam schakelt de multinationals en de middelman uit waardoor ze de boer zoiezo meer kunnen betalen. Fair trade kopen is gewoon beter voor het milieu omdat traditionele afrikaanse/zuid-amerikaanse boeren een totaal verkeerde manier van landbouwen hebben (regenwoud kappen, elk jaar nieuwe grond moeten zoeken wegens slechte bemesting, verwoesting door eigen fouten, ...). Maar zoals hierboven al gezegd, je moet geen biologisch gekweekte zaken kopen omdat het beter is voor het milieu, maar in hoofdzaak omdat het ook beter is voor je eigen gezondheid (of toch zou moeten zijn).

Veranderd door Cycloon, 12 december 2007 - 23:23

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2007 - 23:37

Voor zover ik weet staat fair trade los van Oxfam. Deze overkoepelende organisatie gaat hierover
http://www.fairtrade.net/30.html. Er wordt dacht ik wel naar duurzame productie gestreeft maar niet naar geheel "biologische" landbouw.

Sommige aspecten van biologische landbouw zijn uiteraard goed voor het milieu maar het feit dat de opbrengst per hectare stukken minder is maakt dat deze vorm van landbouw ook veel milieuschade teweegbrengt.

De biologisceh tuinder die ik ken heeft te weinig land om van het boeren alleen rond te komen. Daarom is hij, net als veel van zijn collegas, tevens groenteboer. Dit gaat gepaard met zo veel op en neer gerij met zijn oude roetbak (ruilen met collegas, weekpakketten rondbrengen) dat ik vrees voor zijn 'ecologische voetafdruk".
and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2007 - 13:15

Ik koop biologische producten toch vooral voor het milieu en niet omdat het gezonder is of zou moeten zijn. Simpelweg omdat ik denk het op product niveau niet veel uitmaakt, kunstmest kan geen kwaad voor mijn gezondheid en bestrijdingsmiddel residuŽn zijn er ook amper. Voor het milieu maakt het natuurlijk wel uit, zij het dat het een druppel is op een gloeiende plaat.

Maar alle beetjes helpen.

Zoals Adpruys treffend aangeeft is het niet het enige waarop je kan letten als je milieuvriendelijk moet leven. In glas verpakte biologische bieten zijn ongetwijfeld milieuonvriendelijker dan de bieten van je buurman die je vers uit de volle grond trekt. Al zit er nog wat kunstmest en aaltjesbestrijdingsmiddel op.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2007 - 23:56

Voor zover ik weet staat fair trade los van Oxfam. Deze overkoepelende organisatie gaat hierover
http://www.fairtrade.net/30.html.

Idd, ik gaf het eerder als voorbeeld vermits Oxfam het label van 'fair trade' draagt.

maartenvg

maartenvg

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2007 - 11:57

Overigens zijn er ook producten (zoals sommige typen thee en koffie van Simon Levelt) die zowel een fair trade/Utz Kapeh als biologisch keurmerk hebben. Dus het komt wel voor dat je niet hoeft te kiezen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures