Springen naar inhoud

Alles heeft zijn kleur

• Log in om te kunnen reageren

Roel

Roel

• >100 berichten
  • 126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2007 - 19:02

Maandag = geel
Dinsdag = beige/oranje
Woensdag = blauw
Donderdag = donkerblauw
Vrijdag = oranje
Zaterdag = beige
Zondag = donkergrijs

a = geel
e = lichtblauw
i = beige
o = rood
u = oranje
De medeklinkers zijn allemaal grijzig

1 = grijs
2 = donkergrijs
3 = lichtblauw
4 = blauw
5 = oranje
6 = beige
7 = grijsblauw
8 = geel
9 = grijsbruin
10 = rood

Zo kan ik nog wel even doorgaan met woorden, maanden van het jaar, en in mindere mate met vormen, klanken etc.

Dit lijkt een bizar lijstje, maar voor mij zijn dit vaststaande feiten. Veel dingen zijn in mijn hoofd gekoppeld aan bepaalde kleuren. Bovenstaand lijstje bevat wel de sterkste voorbeelden.
Dit heb ik al zolang ik me kan herinneren en de verbanden (bijv. maandag is geel) zijn ook nooit veranderd. Ik ontdekte pas dat deze voor mij vanzelfsprekende associaties helemaal niet normaal zijn toen mijn vriendin het een beetje vreemd vond dat ik zei dat ze een "gele" naam had, en mijn eigen naam "donkerblauw". Ik kan mij ook nog een voorval herinneren van de basisschool: de juf vroeg mij wat voor kleuren ik in gedachten had bij de herfst. Ik zei: grijzig blauw met ietsje beige! Ik weet nog dat ze vond dat dat heel raar was, maar zo zag ik het echt (puur het woord "herfst" heeft voor mij die kleur, niet het seizoen als zodanig. Volgt u mij nog??)

Voor de duidelijkheid: ik ben 100 % NIET kleurenblind! Het heeft volgens mij ook niks met het waarnemen van kleuren te maken, want dat is bij mij hetzelfde als bij het merendeel van de mensen, maar die rare (onlogische) kleurassociaties kan ik niet verklaren.

Het woord "groen" is voor mij bijvoorbeeld donkerblauw en "paars" is geel!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2007 - 19:36

Persoonlijke problemen mogen eigenlijk niet op dit forum besproken worden, maar dit lijkt mij een duidelijk geval van synesthesie. Google daar maar eens op en er zal je veel duidelijk worden...
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 december 2007 - 19:54

Lijkt me bijzonder om te ervaren. Anyway, zijn al een hoop topics over, zoals deze en hiero.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 december 2007 - 22:02

Persoonlijke problemen mogen eigenlijk niet op dit forum besproken worden, maar dit lijkt mij een duidelijk geval van synesthesie. Google daar maar eens op en er zal je veel duidelijk worden...

De intentie van de 'verboden om persoonlijke problemen te bespreken' regel is om kwakzalverij tegen te houden. Zolang de discussie omtrent synesthesie, niet in de persoonlijke context wordt geplaatst, dan heb ik hier geen problemen mee.
"Meep meep meep." Beaker

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 december 2007 - 22:29

Ik had trouwens ook niet de indruk dat de TS dit als "probleem" aankaartte?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8795 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 december 2007 - 23:34

Zoiets hoeft denk ik ook niet echt een "probleem" te zijn.. zeker niet als je er pas een keer achter komt omdat iemand je er in je volwassen leven op wijst. Blijkbaar functioneer je dan tot dat moment zonder (al te veel) problemen, anders was het veel eerder vastgesteld.

Wat ik me er wel bij afvraag: werken die associates maar 1 kant op, of ook andersom?
Victory through technology

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2007 - 23:46

Synesthesie, een erg interessante 'aandoening'.

Wat ik mij al tijden afvraag is wat er gebeurd als woorden al een kleur hebben?
Neem het braintrain spelletje. Noem de kleur van de volgende woorden:
GEEL ROOD etc.
Hoe zie je dat?

Wat voor kleur heeft het volgende woord?
MAANDAG

Blauw, geel of soms allebei?
Volgens de aard van de afwijking zou ik verwachten allebei, maar is moeilijk voor te stellen.
En als het allebei is, is het dan groen?
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 december 2007 - 01:27

Dit hoort niet in biologie thuis. Ik twijfel nog tussen geneeskunde en psychologie.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 december 2007 - 13:22

Alle topics over synesthesie staan momenteel in "Psychologie en Sociologie". Toch zou ik gaan voor "Geneeskunde" (en meerbepaald voor "Anatomie en fysiologie") omdat het om een neurofysiologisch fenomeen gaat.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures