Regendruppels en een treinraam

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8.614

Regendruppels en een treinraam

Toen ik zopas in de trein zat viel me het volgende op: wanneer er regendruppels vallen op het raam van een rijdende trein verplaatsen deze zich quasi horizontaal over het raam (als een gevolg van de beweging van de trein). Toch liepen er over de hele lengte van het treinraam mooie verticale lijntjes van regendruppels. Ik zou verwachten dat die lijntjes horizontaal lopen en dus de beweging van de regendruppels volgen, maar het is dus blijkbaar niet zo. Hoe komt dat?

Een mogelijke verklaring (zelf bedacht): de verticale lijntjes zijn afkomstig van de regendruppels die op het treinraam vielen toen de trein nog niet reed en dus naar beneden liepen. Maar waarom wordt dit patroon dan die veranderd wanneer de trein begint te rijden?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 19

Re: Regendruppels en een treinraam

heeft dit niets te maken met de interactie van water en het glas, adhesie?

ik kan me voorstellen dat in een "rollende" regendruppel de druppel groter is en door cohesie van het water zelf minder interactie maakt met het glas. Waardoor deze door de beweging van de trein en invloed van de lucht waar tegen de druppel bots naar achter beweegt.

Nu een druppel al naar beneden is gerolt, blijft een platte dunnelaag water over, waardoor hij zoch door cohesie niet meer naar een bollevorm kan gaan. Hierdoor is er genoeg adhesie om te blijven "plakken" aan het raam. Ook is de invloed van de lucht kleiner.

iig, dit is mijn idee

Reageer