Chimpansees

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 284

Chimpansees

Chimpansees hebben een veel beter fotografisch geheugen dan mensen. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van het Japanse Kyoto.

In het onderzoek werden chimpansees vergeleken met studenten. De beide groepen werden onderworpen aan testen, waarbij zij zich de plaats van cijfers op een computerscherm moesten herinneren.

De chimpansees brachten het er veel beter vanaf bij het aanwijzen van de cijfers. Ook konden de apen zich de volgorde van de cijfers beter herinneren.

De bevindingen van de Japanse onderzoekers zijn gepubliceerd in het blad Current Biology. De onderzoekers stellen dat de mens de intelligentie van chimpansees tot nu toe ernstig heeft onderschat.

"Niemand kon zich voorstellen dat chimpansees, met name jonge, het beter zouden doen in geheugentesten dan mensen", zei onderzoeksleider Tetsuro Matsuzawa.

"Maar voor het eerst hebben we bewezen dat jonge chimpansees een uitzonderlijk goed numeriek geheugen hebben."

http://cgi.nos.nl/cgi/player/?mpurl=http%3...41207_apen.html

http://www.current-biology.com/content/art...96098220702088X
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Chimpansees

Hans Sterling schreef:Chimpansees hebben een veel beter fotografisch geheugen dan mensen.

.......

"Maar voor het eerst hebben we bewezen dat jonge chimpansees een uitzonderlijk goed numeriek geheugen hebben."
Hans, is dat hetzelfde?

Fotografisch of numerisch? Ik zou denken van niet.

Ik zag dit vanmorgen op TV. Was wel indrukwekkend.

Dan herinner ik mij het gezelschapspel "memory" met mijn kinderen toen ze nog klein waren.

Ik maar proberen coördinaten te onthouden van die kaartjes, en zoveel mogelijk logica te houden in de kaartjes die ik omdraaide.

Als die kaartjes verschoven waardoor die matrix verstoord werd was ik helemaal verloren.

Voor mijn dochters, vooral de jongste (misschien 6 of 7 jaar), maakte dat allemaal weinig verschil.

Die telde niets, maar het was alsof die haar handjes naar de juiste kaartjes toegezogen werden. En dat stapeltje van haar maar groeien.

LOL :D 'k ben er nog moe van.

Eric

.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Chimpansees

E.Desart schreef:Hans, is dat hetzelfde?

Fotografisch of numerisch? Ik zou denken van niet.
Nee Eric,dat is niet hetzelfde.

De tekst van mijn eerste bericht komt van de NOS-site.

Juister zou zijn geweest als er had gestaan:We hebben ook bewezen dat deze chimpansees ook een goed numeriek geheugen hebben.

Ze wisten behalve de juiste plaats namelijk ook de juiste volgorde aan te wijzen.
Ik zag dit vanmorgen op TV. Was wel indrukwekkend.

Dan herinner ik mij het gezelschapspel "memory" met mijn kinderen toen ze nog klein waren.

Ik maar proberen coördinaten te onthouden van die kaartjes, en zoveel mogelijk logica te houden in de kaartjes die ik omdraaide.

Als die kaartjes verschoven waardoor die matrix verstoord werd was ik helemaal verloren.

Voor mijn dochters, vooral de jongste (misschien 6 of 7 jaar), maakte dat allemaal weinig verschil.

Die telde niets, maar het was alsof die haar handjes naar de juiste kaartjes toegezogen werden. En dat stapeltje van haar maar groeien.

LOL :D 'k ben er nog moe van.
:D

Herkenbaar,ik kan me nog goed herinneren dat ik ooit een spelletje memory speelde met de destijds 6-jarige dochter van een broer van mij,die zij glansrijk won.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Chimpansees

Hans mijn vraag was meer: Is het numeriek geheugen voor die apen?

Wat is de definitie van numeriek geheugen?

Zijn dat gewoon herkenbare objecten (geen getallen) voor die apen, en leren zij gewoon een volgorde respecteren?

Was maar een losse gedachte die in mij opkwam.

http://www.eurekalert.org/pub_releases/200...p-yct112807.php
Matsuzawa said the chimps’ memory ability is reminiscent of “eidetic imagery,” a special ability to retain a detailed and accurate image of a complex scene or pattern. Such a “photographic memory” is known to be present in some normal human children, and then the ability declines with the age, he added.
Was hetgeen mijn dochter and het dochtertje van je broer vertoonde numeriek geheugen?

Is het in een juiste volgorde uitvoeren van acties een numeriek geheugen?

Juist wat losse flodders die in mijn hoofd opkwamen omdat voor mensen getallen op zich een abstracte betekenis hebben.

Hebben die dat voor doe apen ook, zouden die apen echt beseffen dat 9 groter is dan 8, of gewoon dat ze dat figuurtje later moeten aantikken om aan dat nootje te geraken?

Hoe dan ook ik vond het zowel grappig als indrukwekkend.

.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Chimpansees

Uit de onderzoeken blijkt dat deze apen hun cognitief geheugen even goed is dan dat van de mens behalve dat ze de test sneller konden oplossen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 8.614

Re: Chimpansees

Dit nieuws heb ik gisteren hier reeds gepost.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Chimpansees

E.Desart schreef:Hans mijn vraag was meer: Is het numeriek geheugen voor die apen?

Wat is de definitie van numeriek geheugen?

Zijn dat gewoon herkenbare objecten (geen getallen) voor die apen, en leren zij gewoon een volgorde respecteren?

Was maar een losse gedachte die in mij opkwam.

Dit nieuws heb ik gisteren hier reeds gepost.
Excuses Klintersaas,die topic heb ik volkomen over het hoofd gezien. :D
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Reageer