[pws] g-krachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[pws] g-krachten

Hoi,

Ik doe een profielwerkstuk over G-krachten. Nou heb ik in een bepaalde theoretische deelvraag het volgende staan:

Door simpele standaardformules te gebruiken, zoals mgh = ½ mv2 , waarin we vervolgens de wrijvingskracht toepassen, kunnen we berekenen welke hoogte de achtbaan moet hebben om het karretje door de looping te laten gaan.

Ik zit vandaag nogal in een brainwash dus ik vroeg me af hoe ik dit kan laten zien aan de hand van formules. Ik zal wel iets moeten doen met de arbeid en mv^2/r ,maar zoals ik al zei ik kom er even niet uit.

Ik hoop dat het jullie wel lukt, dus alvast bedankt!

Stijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [pws] g-krachten

Ik zou om te beginnen eens een duidelijke schets maken van de beweging, vanaf het begin van de aanloop totdat het karretje ondersteboven in de top van de looping hangt. Gebruik een rechte aanloophelling, en een cirkelvormige looping.

Bepaal dan eens in een paar punten de krachten op dat moment, de snelheid en de energietoestanden (hoogte-energie, kinetische energie, wrijvingsarbeid tot dat punt, etc.

Kom je tot heel verhelderende conclusies.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: [pws] g-krachten

Kom je tot heel verhelderende conclusies.


Zonder wrijving komt er zelfs een heel mooi en verrassend resultaat uit voor de hoogte!
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [pws] g-krachten

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer