Combichem.

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 10

Combichem.

Ik hoop dat hier iemand mij verder kan helpen.

Voor mijn profielwerkstuk heb ik het onderwerp Combinatoriële Chemie gekozen. Een heel erg leuk onderwerp en snap het ook goed! Maar nu heb ik 3 carbonzuren en 3 alkanolen, die ik moet combineren en waar uiteindelijk dus 9 nieuwe stoffen komen.

Ik heb de structuurformules van alle 3 de carbonzuren en alle 3 de alkanolen, maar nu moet ik ook de structuurformules hebben van de 9 nieuwe stoffen en hier kom ik dus niet uit.

Carbonzuren:

- Azijnzuur (CH3COOH)

- Acetylsalicylzuur (C9H8O4)

- Propionzuur (C2H5COOH)

Alkanolen:

- 1-Propanol (C3H8O)

- 1-Butanol (C4H10O)

- Etheenglycol (C2H6O2)

Structuur formules (even van wikipedia gehaald):

Carbonzuren:

- Azijnzuur (CH3COOH)

Afbeelding

- Acetylsalicylzuur (C9H8O4)

Afbeelding

- Propionzuur (C2H5COOH)

Afbeelding

Alkanolen:

- 1-Propanol (C3H8O)

Afbeelding

- 1-Butanol (C4H10O)

Afbeelding

- Etheenglycol (C2H6O2)

Afbeelding

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Combichem.

Vriendelijk verzoek: Je huiswerkvragen graag in het desbetreffende forum stellen.

Wat betreft deze:

Welke reactie ken je tussen een zuur en een alcohol? Hoe verloopt deze? Wat is de algemene structuur van de producten?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Combichem.

Oh oke, sorry. Dacht dat het hier thuis hoorde, omdat het niet direct een huiswerkvraag is, maar meer hoe het precies werkt en zo.
Welke reactie ken je tussen een zuur en een alcohol? Hoe verloopt deze? Wat is de algemene structuur van de producten?
Hoe deze reactie verloopt weet ik dus niet. Anders was het me denk ik ook wel gelukt om de formules te maken. Structuur van de uiteindelijke producten weet ik ook niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Combichem.

Ongetwijfeld zal je theorieboek vermelden dat de reactie tussen een (carbon)zuur en een alkohol als product een ester oplevert.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Combichem.

Ongetwijfeld zal je theorieboek vermelden dat de reactie tussen een (carbon)zuur en een alkohol als product een ester oplevert.
Ja dat wist ik inderdaad. Alleen niet vanuit mijn theorieboek, heb alles zelf moeten uitvinden met behulp van internet en loop nu dus ook vast. Mijn lerares op school weet er niets van af, zegt ze (is vervanger). En zo ver ik weet kan ik zo niet bij iemand anders te recht. Alleen bij mijn eigen lerares, maar die is er momenteel niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Combichem.

Als je weet wat een ester is dan zou je ook moeten weten dat de algemene reactievergelijking is:

RCOOH + R'OH --> RCOOR' + H2O

waarin R de rest van het carbonzuurmolekuul is en R' de rest van het alkoholmolekuul.

R en R' zijn afhankelijk van welk zuur en welke alkohol je combineert uit jouw lijstjes van 3 en 3.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Combichem.

Als er niemand is die je kan helpen, wie moet dan je profielwerkstuk nakijken?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Combichem.

Als er niemand is die je kan helpen, wie moet dan je profielwerkstuk nakijken?
Daar zijn ze nou mee bezig, het was de bedoeling de vervanger. Maar aangezien die er niets van weet, gaat mijn afdelingsleider op zoek naar iemand anders. Of geeft uitstel tot dat mijn eigen lerares terug is (mijn eigen lerares is ook mijn mentrix).

Had gisteren gesprek gehad en kreeg dus ook te horen dat ik er inhoudelijk verder op in moest gaan. Ze had het niet eens gelezen.... Dus direct naar vervangede mentrix gegaan, die had mij door gestuurd naar afdelingsleider en die gaat op zoek naar iemand die het kan nakijken en eventueel helpen.

Maar ik wilde graag verder, dus dacht hier misschien mijn antwoord te krijgen...
Als je weet wat een ester is dan zou je ook moeten weten dat de algemene reactievergelijking is:

RCOOH + R'OH --> RCOOR' + H2O

waarin R de rest van het carbonzuurmolekuul is en R' de rest van het alkoholmolekuul.

R en R' zijn afhankelijk van welk zuur en welke alkohol je combineert uit jouw lijstjes van 3 en 3.
En dat wist ik dus niet, ik weet wel dat er vanuit een reactie met een carbonzuur en een alcohol een ester ontstaat, maar hoe dat ging en wat dan het uiteindelijke resultaat wist ik niet. Vandaar mijn vraag ook.

Maar even voor de duidelijkheid voor mij:

RCOOH + R'OH --> RCOOR' + H2O

Bij bijvoorbeeld Azijnzuur + 1-propanol.

CH3COOH + C3H8O --> CH3COOC3H8 + H2O

Hoe kom ik aan hydroxide (OH) bij C3H8O??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Combichem.

Elke alkohol heeft een OH-groep.

Kijk nog eens naar je eigen plaatje van 1-propanol, dan zie je toch duidelijk een OH-groep.

C3H8O is in feite C3H7OH

Zelfde verhaal voor de andere twee alkoholen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Combichem.

Fred F. schreef:Elke alkohol heeft een OH-groep.

Kijk nog eens naar je eigen plaatje van 1-propanol, dan zie je toch duidelijk een OH-groep.

C3H8O is in feite C3H7OH

Zelfde verhaal voor de andere twee alkoholen.
Oké, dus:

- 1-Propanol (C3H8O)

= C3H7OH

- 1-Butanol (C4H10O)

= C4H9OH

- Etheenglycol (C2H6O2)

= C2H5OOH

Toch?

Dan snap ik die in ieder geval! Ga ik verder de reacties uitvogelen, moet nu wel lukken denk ik! Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Combichem.

Nee, ethyleenglycol is HO-CH2-CH2-OH, zoals de structuurformule, die je zelf geplaatst hebt, ook laat zien.

Hebben jullie überhaupt organische chemie gehad?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Combichem.

Marko schreef:Nee, ethyleenglycol is HO-CH2-CH2-OH, zoals de structuurformule, die je zelf geplaatst hebt, ook laat zien.

Hebben jullie überhaupt organische chemie gehad?
Nee, we hebben nog nooit organische chemie gehad. Krijgen dadelijk pas een hoofdstuk met koolstofverbindingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Combichem.

Dan heeft het volgens mij weinig zin om een profielwerkstuk over combinatoriële chemie te doen. Maar goed, je zei al dat je uitstel had gekregen, dus dan komt het nog wel goed.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Combichem.

Dan heeft het volgens mij weinig zin om een profielwerkstuk over combinatoriële chemie te doen. Maar goed, je zei al dat je uitstel had gekregen, dus dan komt het nog wel goed.
Heel de combinatoriële Chemie snap ik, liep alleen hierin vast.

Maar ook dat snap ik nu, dus waarom heeft het geen zin dan? Ik vind het leuk, dus wil ergens ook wel moeite voor doen om het te maken en om er dus over te leren.

Het moest immers een onderwerp zijn waar jezelf nog weinig van wist en na je profielwerkstuk wel goed begreep en dat is mij aardig gelukt dacht ik. Kenden het namelijk helemaal niet en nu begrijp ik het wel.

Heb ook hulp gehad van Solvay Pharmaceuticals en TU/e en die hebben me ook alles haar fijn uitgelegd en geholpen.

En jullie nu ook, want nu snap ik dit stuk ook weer! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Combichem.

Volgens mij is het de bedoeling van een profielwerkstuk dat je opgedane kennis gaat toepassen, en indien nodig op zoek gaat naar extra informatie. In jouw geval is er nauwelijks kennis die je kunt gaan toepassen, omdat je die stof nog moet gaan krijgen. Vandaar dat ik even de wenkbrauwen fronste. Maar je hebt goed gezocht en een hoop opgestoken, dus wat dat betreft is het allemaal goed gekomen.

Van wie op de TU/e heb je hulp gehad, als ik vragen mag?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer